משתמש:Amire80/שילה ג'ורדן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שילה ג'ורדן (נולדה כשילה ז'נט דוסון; 18 בנובמבר 1928) היא זמרת ג'אז וכותבת שירים אמריקאית. היא הקליטה כמוזיקאית סשן עם מגוון אמנים שזכו לשבחי הביקורת בנוסף להקלטת אלבומים משלה. ג'ורדן יצרה סגנון שירת ג'אז ביבופ וסקאט עם קונטרבס בתור הליווי היחיד. המוזיקה של ג'ורדן זכתה לשבחים מצד מבקרים רבים, במיוחד על יכולתה לאלתר מילים; סקוט יאנאו מתאר אותה כ"אחת היצירתיות בעקביות מכל זמרי הג'אז. " צ'רלי פארקר הציג לא פעם את ג'ורדן כ"הזמרת עם אוזני מיליון הדולר ".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שילה ג'ורדן גדלה בסאמרהיל, פנסילבניה, לפני שחזרה למקום הולדתה דטרויט, מישיגן, בשנת 1940. היא שרה וניגנה בפסנתר במועדוני ג'אז בדטרויט. היא הייתה חברה בשלישייה סקיטר, מיטש וז'אן (סקייטר ספייט, לרוי מיטשל וג'ורדן היה "ז'אן"), שכתבה מילים למוזיקה מאת צ'רלי פרקר . הם הלכו להופעות של פרקר בדטרויט, פגשו אותו והוא היה מבקש מהם לשיר.

בשנת 1951 עברה ג'ורדן לעיר ניו יורק ולמדה הרמוניה ותורת המוסיקה אצל לני טריסטנו וצ'רלס מינגוס, אך היא התרכזה במוזיקה של צ'רלי פרקר. ג'ורדן ופארקר התיידדו לפני מותו בשנת 1955. היא מתייחסת אליו כאחד ממוריה. בין השנים 1952–1962, היא נישאה לדוכס ג'ורדן, שניגן בפסנתר בלהקת פרקר.

בראיון שנערך ל- JazzWax ב -2012, כשנשאלה מדוע היא עברה לניו יורק, אמרה ג'ורדן: "אני מניחה שרדפתי אחרי הציפור [פארקר]." כשנשאלה אם השיר " Chasin 'the Bird " נכתב עבורה, היא ענתה: "לא. אני לא יודעת איך התחילה השמועה הזו."

בתחילת שנות השישים הופיעה ג'ורדן במועדון Page Three בגריניץ 'וילג' עם הפסנתרן הרבי ניקולס, [1] ובברים ומועדונים נוספים בניו יורק. במשך חלק ניכר משנות ה -60 היא נסוגה ממועדונים כדי לגדל את בתה, והיא שרה במקום בכנסייה. היא הייתה קלדנית ומזכירה משפטית במשך עשרים שנה עם מעט זמן להתרכז במוזיקה עד גיל 58.

בשנת 1962 היא עבדה עם ג'ורג' ראסל, איתו הקליטה את השיר " You Are My Sunshine " באלבומו The Outer View ( ריברסייד ). [2] מאוחר יותר באותה השנה היא הקליטה את האלבום Portrait of Sheila שיצא בהוצאת Blue Note Records . יחסי העבודה הארוכים שלה עם סטיב קון החלו בראשית שנות השישים. היא שיחקה גם עם דון הקמן (1967–68), לי קוניץ (1972) ורוזוול ראד (1972–75).

שילה ג'ורדן בשנת 1985

[[קטגוריה:זמרי ג'אז אמריקאים]] [[קטגוריה:ילידי 1928]]

  1. ^ Spellman, A.B. (1985). Four Lives in the Bebop Business (1st Limelight ed.). New York: Limelight Editions. p. 156. ISBN 0-87910-042-7.
  2. ^ Witherden, Barry (במאי 1987). "A Singer in the Mirror". The Wire. p. 16. {{cite news}}: (עזרה)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]