משתמש:קנקן פרפרים/פרפרים - הבלוגוספרה שלנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרפרים - הבלוגוספרה שלנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרפרים הוא אתר בלוגיה היברידית פופולארית וייחודית של קהילת בלוגרים עצמאיים הכותבים בשפה העברית. האתר משמש במה, מקדם ונותן שירותים קהילתיים לבלוגים מכל התחומים וללא תלות בבחירת פלטפורמת הכתיבה. האתר מופעל ללא כוונת רווח ומתבסס על תורמי תוכן חופשי ולא מכיל פרסומות.


היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר פרפרים [1] נוסד על ידי הבלוגר הוותיק הידוע בכינוי "קנקן" והמשמש כמנהל האתר ועורך ראשי. האתר עלה לרשת ב-17 למרץ 2019 והחליף את האתר הקהילתי Blogger בשפת הקודש שירד מהרשת . אתר פרפרים נוסד בראשיתו כדי לספק פלטפורמה קהילתית מאחדת ליוצאי 'ישרא-בלוג' שעברו לכתיבת בלוגים עצמאיים, בעת העזיבה ההמונית שהחלה בשנים 2014-2015 ושהגיעה לשיאה בשנים 2019 -2017, עם ההכרזות של הבעלים על סגירתו וירידתו מהרשת [2] [3] . לקהילת "פרפרים - הבלוגוספרה שלנו" הצטרפו בהמשך גם יוצאי הבלוגיות הוותיקות 'תפוז אנשים', וכן 'רשומות' מבית קונספציה (שירד מהרשת באפריל 2020) - הכותבים בבלוגים עצמאיים (בעיקר בפלטפורמות וורדפרס ובלוגספוט).

על פי ניתוח פרופיל קוראי העברית באתר על ידי גוגל אנליטיקס נכון למאי 2020: קוראי העברית באתר הם מישראל (76%) ומשאר ארצות העולם (24%). מתוכם: 54% גברים לעומת 46% נשים. 51% בגילאי 18-34, 28% הם בגילאי 35-54, ו- 11% בגילאי +55-65.

בבדיקה השוואתית שנערכה ב-1 לנובמבר 2019, נמצא שאתר פרפרים מוביל בהשוואה לאתרי הבלוגיות הקהילתיות הוותיקות בישראל במדד SEO, שהוא המדד המקצועי לאיכות אתרים ולמידת החשיפה האינטרנטית שלהם [4] [5].

ב- 5 לנובמבר 2019 עלה לרשת במקביל אתר קהילת פרפרים בפייסבוק [6] אשר אותו מנהל ועורך הבלוגר אריק בנדק חביב. תמונת ראי של הפוסטים והדיונים המתפרסמים בקהילת פרפרים בפייסבוק מתפרסמת גם בדף הראשי של אתר פרפרים ברשת.

מטרה ויעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת אתר פרפרים היא לרכז, לאחד ולקדם מגוון רחב של בלוגרים עצמאיים שכותבים בעברית, ומפלטפורמות כתיבה שונות, כדי לתת להם במה לפרסם, להכיר בלוגרים אחרים ולהגיב. האתר מאפשר ניווט נוח מהאתר אל כל אחד מהבלוגים של חברי קהילת פרפרים. הפרסומים האחרונים של החברים בקהילה מתעדכנים בדף הראשי באתר הקהילה בזמן אמת. ברשימת העדכונים מוצג הקטע הראשון של הפוסטים באופן המזמין המשך קריאה בבלוג המקורי, באופן שנשמרות זכויות היוצרים הבלעדיות של הבלוגרים. בנוסף אתר פרפרים מייתר את הצורך בבלוגרולים (רשימות קריאה) כרשת תקשורת פחות יעילה בין בלוגרים לבין עצמם. מהאתר ניתן לנווט בקלות הן לכל אחד מהבלוגים החברים והן לכל הבלוגים המסווגים לתחום זה או אחר – החל מיומנים אישיים, אקטואליה, הגות ועד לבלוגי נישה מכל התחומים.

מן החזקות של אתר פרפרים שאין סינון של בלוגרים בהצטרפות לקהילה ואין צנזורה של תכנים. המצטרפים נדרשים לעמוד רק במספר תקנות [7], כדי להבטיח קיום יחסים תקינים ושיח מכבד בין הבלוגרים לבין עצמם, ובעיקר להימנע משיימינג ואאוטינג של הכותבים בכינויים. וזאת כדי ליצור מקום שיהיה נעים לבקר בו ולקרוא, ללא הרעש המאפיין רשתות חברתיות.

הפעלתו של האתר כולה התנדבותית וללא מטרות רווח והוא נבנה באופן שלא נדרש בסיס כלכלי מניב לשם המשך החזקתו. לבלוגרים המצטרפים לקהילת פרפרים אין שום סיכון, היות והם ממשיכים לכתוב בפלטפורמה שלהם, אשר אינה תלויה בקיום אתר פרפרים.

בנוסף לאמצעים המשמשים לקידום הבלוגים של חברי הקהילה, ניתנים לקהילה שירותים תומכים כמו הדרכה, עזרה טכנית, עזרה בשדרוג בלוגים וכן עזרה בבניית בלוגים עצמאיים לחברים המצטרפים לקהילת פרפרים.

קהילת פרפרים מקבלת גם חברים הכותבים באכסניות קהילתיות אחרות עם ממשקים שמאפשרים זאת.

אל קהילת פרפרים ניתן להצטרף בבקשה עם קישור לבלוג [8].

פעילות קהילתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפעילות הקהילתית של פרפרים מתאפיינת בכמה מישורים:

  1. האתר מעדכן בזמן אמת פרסומים של החברים באופן המזמין את הקוראים להמשך קריאה. והקוראים מגיבים זה לזה ובכך נוצרות היכרויות וירטואליות (ולפעמים גם בחיים) בין הבלוגרים בינם לבין עצמם ולבין קוראיהם.
  2. האתר ממקד ומפנה את הקוראים לבלוגים בתחומי עניין ספציפיים, שונים ומגוונים.
  3. האתר מתאפיין בפינות מומלצי העורכים שמטרתם להאיר בזרקור פוסטים איכותיים ומרתקים (מתחלפים), שכתבו לאחרונה הבלוגרים החברים. ואלה תורמים לכך שאתר פרפרים הנו אטרקטיבי, דינמי, ששווה לבקר בו בכל עת. כך המבקרים באתר מגלים שיש הרבה מה לקרוא בו, בתחומי עניין שונים ומגוונים. פינות המומלצים הן: "עשה למישהו את היום", "התמונות שהמריאו", "פינת הציטוטים", "הפוסט המעניין", "דע-א-קטואליה: שיחת היום", "נוסטלגיה היום", "הסיפור שלי- פרוזה קצרה", "שירת היום", פינת "קהילת פרפרים בפייסבוק - תמונת ראי", ופינות אד הוק.
  4. פעילות מקבילה של קהילת פרפרים מתקיימת בפייסבוק, שמטרתה הגדלת התפוצה של האתר הראשי ושל הבלוגים של החברים.
  5. בתחתית הדף הראשי של האתר מופיעה "גלריית המומלצים מכל הזמנים" - הצלמיות והקישורים לפוסטים שהגיעו לפנתאון מומלצי המערכת מכל הזמנים - המזמינה את הקוראים לחזור, ולהיזכר בפוסטים איכותיים ומעניינים ברי קיימא.
  6. מעת לעת נערכים שאלונים וסקרים לחברים ולקוראים במטרה לאפשר להם להשפיע בעניינים שונים הקשורים למדיניות ולמבנה האתר.
  7. אחת לשבוע מתפרסם באתר פרפרים פוסט "דבר המערכת" המיועד להדרכה ולעדכונים בנושאים שמעניינים בלוגרים בפלטפורמות השונות. וכן עדכונים מהמתרחש בעולם הבלוגיה בישראל ובעולם.
  8. הבלוגרים והקוראים יכולים לפנות להנהלה "בתיבת המסרים" בכל עניין ועניין (המלצות, שאלות להבהרות ולתמיכה טכנית).
  9. מעת לעת נערכים באתר מיזמים שונים להגדלת הקשר בין המערכת לבין קהילת הבלוגרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קהילת פרפרים - הבלוגוספרה שלנו, כתובת אתר פרפרים
  2. ^ ישראבלוג נסגר אחרי 16 שנות פעילות, mako, ‏2017-12-06
  3. ^ ישרא-בלוג ירד מהרשת ב- 18 בנובמבר 2019, פרפרים, 19-11-2019
  4. ^ פרפרים הבלוגיה המובילה בישראל במדד SEO, פרפרים 01-11-2019
  5. ^ אתר פרפרים מוביל במדד SEO על הבלוגיות הוותיקות בישראל, www.facebook.com (בעברית)
  6. ^ קהילת פרפרים - הבלוגוספרה שלנו בפייסבוק, www.facebook.com (בעברית)
  7. תקנות וכללים מחייבים לחברי קהילת פרפרים
  8. ^ כיצד מצטרפים לקהילת פרפרים