משתמש:עורך א.ע/גיבור ישראל (פסל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גיבור ישראל (פסל)[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור ישראל
הפסל גיבור ישראל בכיכר צרפת בירושלים
פַּסל איתי זלאיט
תאריך יצירה דצמבר 2020
טכניקה וחומרים ארד. בסיסו עשוי מבטון עטוף בפלדה, מחופה בעץ.
ממדים בס"מ 550 גובה
משקל 900 ק"ג + 5,000 ק"ג הבסיס
מיקום ירושלים, תל אביב ורמת השרון שבישראל

גיבור ישראל הוא פסל ארד במשקל 900 ק"ג עם בסיס מבטון במשקל 5 טון, שיצר הפסל איתי זלאיט ב-2020. הפסל נוצר בהשראת תצלום של מפגין בהפגנות המחאה נגד נתניהו, שבו הוא נראה כורע כדי להתגונן מפני סילון מים שמתיזה עליו מכת"זית המשטרה, ובידו הוא מניף את דגל ישראל. מטרת הפסל הייתה, לדברי זלאיט, להוקיר את המפגין "שנלחם למען הדמוקרטיה".

הפסל הוצב לראשונה ב-4 בדצמבר 2020 בכיכר צרפת סמוך לבית ראש הממשלה בירושלים ללא אישור העירייה. לאחר שהוסר על ידי עובדי עיריית ירושלים, הועבר הפסל בין ערים שונות בישראל, ובכללן תל אביב ורמת השרון.

תוכן עניינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע ומקורות השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2020 תיעד צלם סוכנות איי-פי, עודד בלילטי, במצלמתו את המחאות נגד נתניהו בירושלים. בזמן פיזורה של ההפגנה על ידי המשטרה באמצעות מכת"זית, צילם בלילטי את אחד המפגינים, נמרוד גרוס, כשהוא מחזיק את דגל ישראל מול זרם המים המגיע מהמכת"זית. התמונה זכתה לפרסום רב ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת בישראל, והפכה לאחד מסמלי המחאה. הפסל נוצר בהשראת האירוע הזה, כאשר הדמות המוצגת בפסל היא גנרית.

זלאיט סיפר שהוא הושפע גם מהאמן האיטלקי ארטורו די מודיקה (Arturo Di Modica) שב-1987 הציב בוול סטריט ליד בורסת ניו יורק את הפסל "הפר המסתער" (Charging Bull) העשוי ארד במשקל 3.2 טון. הפסל מתאר שור כסמל לאופטימיות ולשגשוג פיננסי. השראה נוספת ליצירה שימשו – דגל הדיו, שהוא דגל ישראל מאולתר, עשוי בד לבן ודיו, שהונף ב-10 במרץ 1949 על ידי חיילי חטיבת הנגב, לאחר כיבוש משטרת אוּם רַשְרַש; ואנדרטת חיל הנחתים של ארצות הברית, המבוססת על התצלום ההיסטורי של הנפת הדגל באיוו ג'ימה במלחמת העולם השנייה. ההחלטה ליצור את הפסל התגבשה אצל זלאיט בבוקר שלאחר הצבת יצירתו "הסעודה האחרונה" בכיכר רבין, ב-28 ביולי 2020, שנוצרה אף היא במסגרת המחאה נגד בנימין נתניהו.

על משמעות הפסל אמר זלאיט כי הצבת הפסל בכיכר צרפת, היא "כאות הוקרה לכל גיבורי ישראל וכן מחווה לאזרחים המפגינם באשר הם (ימין, שמאל , דתיים, חילוניים וכו') גיבורות וגיבורי ישראל. הפסל... ימוקם בכיכר צרפת... להזכיר לנו האזרחים שזאת חובתנו וזכותנו האזרחית, להשמיע את קולנו להפגין ולמחות. למנהיגים שלא ישכחו שאנחנו הריבון, נתנו להם את הכוח והם חייבים להשתמש בו לטובתנו".

תיאור הפסל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסל עשוי מארד, במשקל 900 ק"ג, המוצב על בסיס שמשקלו 5 טון. הפסל ובסיסו מתנשאים לגובה של 5.5 מטר. הפסל הוא בדמות מפגין שעוטה מסכה וכורע ברך, ובידיו מונף דגל ישראל. הדגל נתפר במיוחד לפסל מבד דקרון. בסיסו של הפסל עשוי מיציקת בטון העטופה בקונסטרוקציית פלדה מחופה בעץ.

אירועים בעקבות הצבת הפסל בירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הומאז' שנעשה לפסל על ידי מפגין בעת ההפגנה שהתקיימה בכיכר צרפת בירושלים ב-5 בדצמבר 2020 כחלק מהמחאה נגד בנימין נתניהו הפסל הוצב על ידי איתי זלאיט, ללא קבלת אישור עירייה ירושלים, ביום שישי, 4 בדצמבר 2020, לפנות ערב, בכיכר צרפת בירושלים ליד בית ראש הממשלה ברחוב בלפור, כמיצג מחאה במסגרת המחאה נגד בנימין נתניהו.

הצבתו של הפסל בכיכר צרפת בירושלים נמשכה כחצי שעה. זלאיט הסביר לקהל במקום על משמעותו של הפסל. ביום שבת, בשעה 03:00 לפנות בוקר, מספר שעות לאחר הצבתו, פונה הפסל על ידי פקחי עירייה בליווי שוטרים. במהלך הפינוי, התפתחה במקום מהומה - זלאיט נשכב על בסיס הפסל וסירב לעוזבו. בעקבות כך, הוא נעצר על ידי השוטרים, אולם שוחרר זמן קצר לאחר מכן. עיריית ירושלים טענה שפינוי הפסל נעשה משום שהוצב במרחב הציבורי, ללא אישור, והיווה סכנה בטיחותית והפרעה לתושבי האזור ולעוברים במקום. מנגד, טען זלאיט כי בידיו אישור מהנדס וכי הפסל אינו מהווה מטרד לאף אחד. לאחר פינויו, הוחרם הפסל על ידי עיריית ירושלים. לאחר ששוחרר ממעצר, התייחס זלאיט לאירוע וטען שבפינוי הפסל לקחו חלק 50 שוטרים תוך כדי חילול שבת, וכי השוטרים משכו ופצעו אותו אך ורק כדי שהמפגינים במוצאי שבת לא יראו את הפסל. זלאיט הוסיף גם כי "בדיוק בשביל זה צריכים להגיע מאה אלף איש. הפסל הזה יחזור לפה על אפם וחמתם, המאבק עם הפסל רק התחיל."

במוצאי שבת ב-5 בדצמבר בהפגנות בכיכר צרפת בירושלים, הוכנו מיצגי מחאה שכללו הומאז' לפסל. המפגינים יצרו מיצגים של אנשים שנעמדו בתנוחת "גיבור ישראל".

לדבריו של זלאיט, הפסל מומן מכיסו באמצעות הלוואות, ללא כל תמיכה של גוף פוליטי כלשהו. לאחר הצבת הפסל לראשונה, יזם זלאיט פרויקט מימון המונים בסך של 450,000 ש"ח, לצורך החזר הלוואותיו.

ב-20 בדצמבר 2020 הגיש זלאיט בקשה רשמית לוועדת האמנות העירונית שבעיריית ירושלים, להציב את פסל "גיבור ישראל" בכיכר צרפת כאלמנט אמנותי במרחב הציבורי.

הצבת הפסל בערים נוספות בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל גיבור ישראל בחזית בית עיריית תל אביב-יפו, ולפניו מפגין מחופש לנתניהו.

בעקבות הסרת הפסל מכיכר צרפת החליט ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, להזמין את זלאיט להציב את הפסל בכיכר רבין. הפסל הגיע לכיכר ביום חמישי, 10 בדצמבר 2020, לאחר ששוחרר באותו יום ממחסני עיריית ירושלים. את פני הפסל קדמו עיתונאים ומאות מפגינים שהניפו דגלים ורודים ושחורים ושלטי מחאה, בעודם שרים שירי מחאה. שורה של ציורי מחאה הונחה לאורך מעקה הכיכר. עיריית תל אביב אישרה את הצבת הפסל בכיכר עד 13 בדצמבר 2020. חולדאי הגיב על כך בציוץ ברשת החברתית טוויטר שכלל את תמונת הפסל על רקע בניין עיריית תל אביב-יפו שלוותה בטקסט "המפגין ימשיך להפגין, לבסוף יהיה אור. חג שמח".

ב-1 בינואר 2021 הועבר הפסל להצגה בכיכר העירייה ברמת השרון. ב-26 בינואר הועבר הפסל לרחבת הסינמטק בתל אביב.

הפסל בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם תחילת העבודה על הפסל על ידי זלאיט, סוכם על שיתוף פעולה בין זלאיט וערוץ 8 של חברת HOT ליצירת סרט דוקומנטרי על תהליך יצירת הפסל, בצילום איתי רזיאל. לאחר כחודשיים הופסקה ההתקשרות, והפקת הסרט עברה לידי הפקה בינלאומית, בצילומו של גיל שפירו. החומרים שצולמו במסגרת ערוץ 8 הועברו לשפירו, שהמשיך ללוות את תהליך יצירת הפסל, שנמשך 4 חודשים בשיתוף 15 מתנדבים, והצבתו בכיכר צרפת בירושלים ובכיכר רבין, כשהוא מכין סרט דוקומטרי על כל האירועים.