משתמש:נועם בן דוד/הלן קלר- נועם בן דוד ואריאל גינזבורסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נועם בן דוד.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נועם בן דוד.
הלן קלר (במרכז) בביקורה בכפר העיוורים כפר אוריאלבשנת 1952. מימין מזכירתה, פולי תומסון, ומשמאל ד"ר ניסן הגל, מנהל הכפר.

הלן אדמס קלר (27 ביוני 1880 - 1 ביוני 1968), חירשת־עיוורת, הייתה סופרת אמריקאית ופעילה חברתית, שנודעה בהתמודדותה האמיצה עם המגבלות הגופניות שלה. בגיל שנה וחצי לערך היא חלתה והפכה לחירשת-עיוורת. והקשר שלה עם העולם החיצון נותק כמעט לחלוטין. בתיסכולה, היא החלה להתפרץ תוך התקפי זעם. כמו כן היו לה קשיים בתקשורת ובמשמעת מול הוריה. מורה שנשלחה אליה, אן סאליבן, לקוית ראיה גם היא וחסרת ניסיון בהוראה, לימדה אותה בהצלחה גדולה ובמשך 49 שנים עבדה איתה. אן סאליבן תקשרה עם קלר בעזרת מחוות במגע גופני (כמו הזזת ידה של הלן קלר מחפץ שאסור לגעת בו) ובמישוש הפנים לגילוי הבעות הפנים. היא ניסתה ללמד את הלן קלר את שמותיהם של חפצים שונים כשהיא מאפשרת להלן קלר למשש את ידיה בזמן שהיא מאייתת את שמות החפצים בשפת הסימנים. ואכן הצליחה להעניק להלן קלר כלים לחשיבה וללמד אותה לכתוב בכתב רגיל. בגיל 24 סיימה הלן קלר את לימודיה בקולג' רדקליף בהצטיינות, כשאן סאליבן תרגמה לה כל מלה באמצעות השפה שפיתחה איתה בגיל צעיר, שפה שבה "דיברו" בנגיעות בכף ידה של קלר. בהמשך השנים המשיכה הלן קלר במסע חייה המדהים והפכה לסופרת ולנואמת מפורסמת בכל העולם. היא הוכיחה שאין דבר שאדם עם מגבלות לא יכול לעשות - אם יש לו את כוח הרצון הנדרש. קלר כתבה אוטוביוגרפיה שסיפרה את סיפור חייה והפכה את המאבק למען המוגבלים כמוה למפעל חייה. במהלך השנים ביקרה גם בישראל ועל שמה הוקם "בית הלן קלר" בתל אביב. היא טבעה את המשפט: "הדברים הטובים והיפים ביותר בעולם אינם נראים או נשמעים. אפשר להרגיש אותם רק דרך הלב."

סוגי המנהיגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין ספק שניתן להגדיר את הלן קלר כמנהיגה. היא הציגה את המנהיגות שלה בכמה סוגים: בראש ובראשונה, מנהיגות אישית. כאשר הסובבים את הלן קלר נכשלו בהבנת רצונה בילדות, ניתנו לה האמצעים שיעזרו לה להתמודד עם הבעיות הבריאותיות שלה. כבר אז היה לה רצון העז ללמוד והיא התאמצה ועבדה קשה כדי לתקשר. ולאחר שהצליחה להתגבר על המוגבלות האישית שלה ואפילו לסיים לימודים בקולג' יוקרתי היא לא נעצרה שם והחלה להיאבק למען זכויות אנשים אחרים עם מוגבלויות. פעילות זו הופכת אותה גם למנהיגה חברתית. בהמשך הלן קלר הרצתה בכל העולם על נושא המוגבלויות ואף כתבה ספר בנושא. פעילות זו מעצבת דעות של אנשים אחרים מה שהופך אותה גם למנהיגה מעצבת. בהרצאותיה, הלן קלר נלחמה גם על שוויון זכויות למען אנשים עם מוגבלויות. פעילות זו ממצבת אותה גם כמנהיגה שוויונית.

יכולות המיוחסות למנהיג[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. יכולת הצגת חזון – הלן קלר הציבה למטרת חייה להראות לעולם שכל אדם עם מוגבלות יכול לעשות הכל אם יש לו את כוח הרצון הנדרש. למרות מגבלותיה, הצליחה להפוך לסופרת ונואמת בעלת שם עולמי ולהעביר את מסריה. 2. דוגמה אישית – למרות מגבלותיה הלן קלר סיימה את לימודיה בהצטיינות והפכה למודל לחיקוי. 3.כושר ארגון – היא הצליחה לעצב ולהפעיל קבוצה של אנשים בעלי מוגבלות שתאמין בה ובדרכה.

סגנון המנהיגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג המנהיגות המאפיין את קלר: מנהיגות מעצבת. למרות שהייתה בעלת מוגבלות מסוימת היא הצליחה להעביר את המסר ואת תפיסת העולם שלה. היא הצליחה לגרום לאנשים להאמין בה ובדרכה. היא הייתה בעיניי החברה דמות חזקה שלא וויתרה עד שהשיגה את מטרותיה. קלר הייתה בעלת שם עולמי והכירו אותה בזכות ספריה ונאומיה.