לדלג לתוכן

משתמש:יוגב 6667/פנתר שחור (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל התנועה

פנתר שחור (הספר)

הספר הפנתרים השחורים של תמר ורטה זהבי מדבר על תנועת הפנתרים השחורים בישראל בכלל ועל סיפורו האישי של הבולט ביותר בה ראובן אברג'יל בפרט הספר מתחיל עם ילדותו של ראובן הילד בן ה 10 שעלה לא מזמן ממרוקו הוא נזכר כמה טוב היה במרוקו ובדרך הקשה לישראל ממרוקו הוא נזכר במעברה איך הכל היה מלוכלך שם ואיך היה כשהתחילו להתגורר בבית החדש ליד הגבול עם הירדנים (שהיו אז אויבים של המדינה) בירושלים בבית אחד הוא ועוד 3 משפחות ובעיקר על הגזענות מצד אלו שלא עלו ממדינות אחרות ומצד אלו שעלו ממדינות אשכנז נגד אלו שעלו ממדינות ערב. מספרים על איך ראובן גדל מאז ובעיקר על איך הקים את הפנתרים השחורים ועל דרכה של התנועה המזרחית נגד הגזענות.

פנתר שחור חיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש במושג פנתר שחור ברחבי העולם הוא ככול הנראה בעקבות החיה העוצמתית שצבעה הוא שחור כשבתקופה ההיא חשבו שלמי שיש לו צבע עור ככה הוא נחות ואז בא הפנתר השחור החזק ומוכיח אחרת ושהוא לא פחות טוב מהפנתר הרגיל. אז באו האנשים שחשבו עליהם כך והם אמרו שהם גם פנתרים שחורים ושהם גם חזקים ושווים לכולם לכן הם קראו לעצמם הפנתרים השחורים.

הפסקה הראשונה של הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תענה כבר, יא אפס, למה אחד כמוך מסתובב בשכונת רחביה? מה יש לך לעשות שם חוץ מלגנוב?" הרעים קולו של השוטר תורג'מן על הילד שעדיין לא מלאו לו עשר שנים וכבר הובל ארבע פעמים לחקירות במטה משטרת ירושלים במגרש הרוסים. מה תכננתם לגנוב? תפתח כבר את הפה או שאני פותח לך תיק ומכניס אותך לכלא, "הלם השוטר באגרופו על השולחן.

תקציר לספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנה 1947. ראובן אברג'ל בן החמש ומשפחתו עוזבים בסתר את ביתם בעיר רבאט שבמרוקו ומתחילים במסע מפרך לארץ ישראל. כעבור שנתיים יישלחו למעברה וממנה לשכונת מוסררה שבירושלים. לילדי השכונה היה אמנם זמן רב לשחק בחוץ אך הם גדלים בעוני ובמצוקה קשים מאוד.

"רק אתמול שוחרר ראובן אברג'ל בן ה10 ממעצר. שוטרים שוב האשימו אותו בגניבה. בגלל הקור העז והרעב בקושי ישן בלילה , והבוקר עליו לעזור לאימו לכבס את המצעים של משפחה עשירה ברחביה. אימו אומרת שככה נקבע בשמים, וראובן חושב שככה קבעו בני האדם."

בשנת 1971 ראובן וכמה מחבריו מחליטים לצאת למאבק בקיפוח ובאפליה. הם מכנים עצמם הפנתרים השחורים. "התנועה זועקת את כאבם של יושבי שכונת המצוקה ועיירות הפיתוח ותובעים מהממשלה לדאוג לדיור הולם, חינוך איכותי ועבודה מכבדת לכולם! להפגנות הסוערות של הפנתרים השחורים מצטרפים אלפי ישראלים, בעוד השלטון בישראל מחפש כל דרך לדכא את ההתקוממות."

הפנתרים השחורים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפנתרים השחורים בישראל הייתה תנועת מחאה ישראלית של צעירים מבני הדור השני של יוצאי ספרד והמזרח, שהוקמה בשנת 1971. התנועה פעלה למען העלאת המודעות הציבורית לנושאים חברתיים בישראל הנוגעים לאפליית בני עדות המזרח והכנסתם לסדר היום של מדינת ישראל. שם התנועה מבוסס על שמה של תנועה אמריקאית בעלת שם זהה. יש לתנועה פעילויות מוכרות כמו כשבתחילת אפריל 1971 ביקשו הפנתרים השחורים להיפגש עם ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר, ושבתו רעב ליד הכותל עד אשר בקשתם התקבלה. וגם בלילה אחד הפנתרים השחורים לקחו את כל בקבוקי החלב של העשירים בשכונת רחביה 300 בקבוקים העמיסו אותם על מכוניות והשאירו להם פתקים בהם כתוב "אנחנו מודים לכם על שהחלטתם לתת היום את החלב לילדים רעבים, במקום לכלבים ולחתולים שבביתכם." ואז נסעו לעניים של העיר חילקו חלב וגם להם השאירו פתק. "באנו הבוקר להוציא לפועל את תוכניתנו - מבצע חלה לילדי שכונות העוני. זאת, כדי להזכיר לכלל האזרחים לממשלה ובעיקר לכם, שרק לנו אכפת מכם. אבל לא כל בוקר נוכל לדאוג לכם לחלב. צאו לרחובות. הצטרפו לפנתרים השחורים."

כותבת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותבת הספר: תמר ורטה-זהבי, שם הספר: פנתר שחור, הוצאה: הוצאת הקיבוץ המאוחד, נובמבר 2020.