לדלג לתוכן

משתמש:המקיסט/הטילדה הרביעית-גיליון 30/סטטיסטיקה על דיוני חשיבות (מאת ערן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סטטיסטיקה על דיוני חשיבות

מאת: ערן

כאנציקלופדית אינטרנטית ללא מגבלת מקום אמיתית, הגישה הכללית של ויקיפדיה מכלילה ומרחיבה ביחס לאנציקלופדיה קלאסית, ואפשר למצוא ערכים נושאים מעניינים ומגוונים שכנראה לא יכנסו לאנציקלופדיה רגילה כגון כליאה בדגן או עקרון הפיצה. אף על פי שאין מגבלת מקום, ויקיפדיה היא עדיין אנציקלופדיה ולא כל דף יכול להיכתב בה - חדשות בנות חלוף, אוסף סטטיסטיקות או מאגרי קישורים עשויים להימחק במחיקה מהירה. גם דפים שנראים כערכים של ממש עשויים להימחק אם הם אינם עוסקים בנושא בעל חשיבות אנציקלופדית.

מדי שבוע מתקיימים בוויקיפדיה עשרות דיונים של הבהרת חשיבות שבהם המתדיינים עוסקים בשאלת החשיבות האנציקלופדית - האם הערך עוסק בנושא חשוב דיו כדי שיופיע באנציקלופדיה כגון אישיות שזכתה בפרס חשוב, נושא שזכה לפרסום נרחב או נושא שאודותיו פורסמו ספרים ומחקרים. לצורך הגדרה מדויקת יותר לחשיבות אנציקלופדית הוגדרו עקרונות וקווים מנחים, לאישים, לספרים, ליחידות צבא וכו'. ברוב הערכים החדשים כלל לא עולה שאלה של חשיבות, אך במקרים גבוליים מתקיים דיון בדף השיחה בנושא. באמצעות בדיקת חשיבות אנו דואגים שלא להטביע את ויקיפדיה בערכים אזוטריים, שיקשו על הקוראים לנווט בערכים החשובים ולהבחין בין עיקר לתפל, ושנתקשה לגבות אותם במקורות מוסמכים, וכך בערכים גבוליים נדרשים העורכים להצדיק את מקומו של ערך והתאמתו לאנציקלופדיה.

עד היום נמחקו בוויקיפדיה לאורך השנים למעלה מ-2300 ערכים בשל חשיבות (ותודה ל[[משתמש:IKhitron|]] ול[[משתמש:גארפילד|]] על בניית הרשימה). בכתבה זו נסקור בקצרה סטטיסטיקות על תבניות ודיוני החשיבות. הסטטיסטיקות נאספו גם בעזרת במסנן 54 שמסמן עריכות של הוספת הבהרת חשיבות. נתחיל בהצצה על כמות הדיונים החודשית ותוצאותיהם לאורך זמן:

כמות דיוני החשיבות ותוצאותיהם לאורך זמן. מדי חודש אפשר שיותר מ-40 ערכים ישרדו תהליך של הבהרת חשיבות (כחול) ומספר דומה של ערכים ימחקו (כתום). רק חלק קטן מהדיונים מתגלגל בהמשך להצבעות מחיקה (סגול)

מעניין להציץ בגרסאות המחוקות של דפים שנמחקו בדיון חשיבות כדי לראות מי היו היוצרים של הכי הרבה דפים שנמחקו בדיוני חשיבות, ומהצד השני מי המשתמשים שהוסיפו הכי הרבה תבניות חשיבות.

15 העורכים שעל דפים שיצרו הוספו הכי הרבה תבניות חשיבות
עורך ערכים שנידונו
כיכר השבת 38
בן הטבע 16
עמי דרור 12
MA1988 12
בן נחום 11
גרש 10
החובץ בגבינה 10
איתי פרץ 9
Tshuva 9
Daniel Ventura 8
מרכז הרב1 7
Ruven.b 7
מושבניק 6
דוד שי 6
APH~hewiki 6
15 העורכים שהציבו הכי הרבה תבנית חשיבות
עורך מספר ערכים שעליהם הוספו תבנית חשיבות
יוניון ג'ק 310
Gilgamesh 217
Tomtom 130
Uziel302 98
Hanay 79
YoavR 62
XX-59-40 54
ביקורת 52
דוד שי 51
Ldorfman 50
Aviados 49
Eladti 47
אלי גודין 43
Kotz 35
TZivyA 31
ותק של כותבי הערכים בעת כתיבת ערך שנמחק בגלל חשיבות

למתעניינים ביחסים גברים/נשים ברשימות: 43 מהדפים שנמחקו נוצרו על ידי נשים, על ידי 342 גברים, 1249 על ידי משתמשים שלא הגדירו זאת בהעדפות ו-694 על ידי אנונימים. מצד מציבי התבניות: 1149 הוצבו על ידי גברים, 155 ע"י נשים, 1008 ע"י משתמשים שלא הגדירו מגדר בהעדפות ו-89 על ידי אנונימים.

מעניין להציץ גם בוותק של המשתמשים שיצרו ערכים שנמחקו מסיבות של חשיבות. מתוך 2328 דפים שנמחקו,ל-1469 דפים אפשר היה למצוא מי העורך הראשון שלהם ומה היה הותק שלו - כלומר כמה ימים עברו מאז שנרשם לוויקיפדיה ועד ליצירת הערך (יתר הדפים או שנוצרו על יד משתמשים אנונימים או שנוצרו על ידי עורכים שנרשמו מזמן לפני שהיו נתונים מסודרים בנושא). 557 מתוך 1469 הערכים שנמחקו (38%) נוצרו על ידי עורכים עם ותק של פחות משבוע (ו50% מהדפים שנמחקו נוצרו על ידי עורכים עם ותק של פחות מ-50 יום). האם אנחנו צריכים לשפר את הממשק או המדריכים כך שכותבים חדשים לא ישקיעו את מרצם בכתיבת ערכים חסרי חשיבות אנציקלופדית? ואולי אנחנו סלחנים מדי לכתיבת ערכים כאלו על ידי ויקיפדים ותיקים ומחמירים יותר עם חדשים?