משתמש:דרעי/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ידידיה אבן-פז[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופסור ידידיה אבן-פז הוא מבכירי חוקרי התנ"ך בישראל. לימד תנ"ך בתיכונים ובאוניברסיטאות רבות בארץ ובעולם, וכיום הוא משמש ראש מכון מילת"א לתנ"ך. בשנת 2003 כתב אבן-פז את הספר "שבט גרינברג", המתאר את קורותיה של משפחה ישראלית הגרה בהתנחלות, ספר שזכה בפרס ספיר לספרות ועובד לסדרת טלוויזיה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופסור ידידיה אבן-פז נולד ב-1949 בבוסטון, ארצות הברית כידידיה גולדשטיין. אביו היה הרב שלמה גולדשטיין, מחשובי הרבנים של הקהילה הקונסרבטיבית בארצות הברית של שנות הארבעים והחמישים. אמו היא חוקרת התלמוד אווה גולדסטין. כשהיה בן שש עלתה המשפחה לארץ ישראל והתיישבה בירושלים. האב זנח את הרבנות הקונסרבטיבית, אך המשיך לפרסם בכתבי-עת ידועים שיצאו באנגלית מאמרים ומסות ברוח זו.

ידידיה למד בישיבת בני עקיבא "נתיב מאיר" בירושלים בראשותו של הרב אריה בינה. לאחר מכן פנה ללמוד בישיבת "הר עציון" שבאלון שבות אצל הרב אהרן ליכטנשטיין והרב יהודה עמיטל. הוא החליף את שמו מגולדשטיין לאבן-פז.

לאחר שירותו הצבאי הלך ידידיה ללמוד באוניברסיטה העברית לתואר ראשון בפסיכולוגיה ובמקרא, ובעצת אביו גם לקח קורס של ישעיהו ליבוביץ במחשבת ישראל. ידידיה המשיך גם לתואר שני במקרא. בד בבד אף לימד תנ"ך בתיכון ליד האוניברסיטה בירושלים ובתיכון בויאר. בשנת 1977 נסע להשלים את התואר השלישי במקרא באוניברסיטת קולומביה, תואר שהשלים כעבור שלוש שנים.

בשנת 1980 החל ללמד באוניברסיטת בר אילן, אך עזב בעקבות רקע מקצועי בשנת 1983 והמשיך הישר לאוניברסיטה העברית, כחבר החוג למקרא. הוא עזב את התיכונים בשנת 1986 על מנת לעבוד במשרה מלאה באוניברסיטה. הוא היה מרצה כריזמטי ופופולרי ומשך אליו תלמידים רבים, מה שהביא למינויו המפתיע לראשות החוג למקרא באוניברסיטה העברית בשנת 1992, תפקיד בו החזיק עד 1997.

בשנת 1997, עם סיום הקדנציה שלו כראש החוג למקרא, קיבל אבן-פז הצעה להרצות במכון מילת"א. הוא נענה בחיוב, וכשהגיע למכון אף הוצע לו להיות אחראי תוכנית הלימודים, מעין סגן לרקטור המכון. כאחראי תוכניות הלימודים במכון שילב אבן-פז קורסים חדשים כגון קורסים של תנ"ך וקולנוע, קורס של יסודות אדיפוסיים במקרא, קורס של פסיכולוגיה מקראית וגיאוגרפיה מקראית ועוד.

בתוך זמן קצר הפך אבן-פז לאחד מחוקרי התנ"ך הגדולים של דורנו, ויש אומרים שהוא חוקר התנ"ך הראשון ברמתו בישראל. אבן-פז הרבה לייעץ לפרוייקטים תנ"כיים-אומנותיים: הוא שימש יועץ לענייני תנ"ך לצוות ההפקה של הסרטים "נסיך מצרים" ו"דוד המלך", והיה יועץ למחזמר "יוסף וכתונת הפסים המשגעת" בברודווי.

בשנת 2001, עם קידומו של יעקב העצני ליושב-ראש חבר המנהלים של מכון מילת"א ולסגן נשיא המכון, קודם אבן-פז לתפקיד דיקן ומנהל המכון. הוא ממשיך להעביר קורסים במכון.

בשנת 2003 זכה בפרס ישראל לחקר המקרא.

בשנת 2004 יצא לשלוש שנות שבתון מראשות המכון על מנת לצאת וללמד מקרא באוניברסיטת קולומביה ובאוניברסיטת הרווארד. הוא עתיד לחזור לארץ ולמשרתו במכון מילת"א בתחילת שנת הלימודים האקדמית 2007.

בשנת 2002, בצעד נועז ומפתיע, הוציא אבן-פז רומן ביכורים ראשון בהוצאת ידיעות אחרונות, בשם "שבט גרינברג". הרומן מספר את קורותיה של משפחה ציונית-דתית החיה בהתנחלות בשומרון. המשפחה מתמודדת עם עיתונאי עוין, עם בן מתחרד ועם בת שמתאהבת בפלסטיני, וכל זאת כשיישובם תחת גזירת פינוי. אבן-פז סיפר שכתב את הספר במשך שנה וחצי, ולצורך הכתיבה עבר למשך שנה לגור בהתנחלויות פסגות וקדומים. "שבט גרינברג" שבר את שיא הספר הנמכר ביותר בישראל, ותורגם לעשרים ושתיים שפות וזכה להצלחה כבירה בעולם. אך אין ספק ששיא ההצלחה היה בשנת 2003, כאשר זכה אבן-פז בפרס ספיר לספרות עבור "שבט גרינברג" שהוכתר כספר הטוב ביותר לשנת 2003. ב-2004 אף עובד הספר לסדרת דרמה בשידורי קשת של הערוץ השני, בכיכובם של אסי דיין, גילה אלמגור ויורם חטב, שזכו על משחקם בפרס האקדמיה לטלוויזיה. הסדרה קיבלה לנתוני צפייה גבוהים, וזכתה בפרס האקדמיה לטלוויזיה לסדרת הדרמה הטובה ביותר.

מלבד "שבט גרינברג" פרסם אבן-פז עוד שמונה-עשר ספרי עיון בנושאים תנ"כיים, בהוצאת מכון מילת"א ובהוצאת "שוקן".

יחד עם הקריירה האקדמית שלו שימש אבן-פז גם כפובליציסט. הוא כתב מאמרים מדי שבוע ל"הארץ" ול"מעריב" בהם ביטא השקפות שמאליות מתונות. הוא ביקר נחרצות את הנהגת הימין ואת סדר היום הקפיטליסטי וכן עקב בדאגה אחר סממני התחרדות של הציבור הציוני-דתי. הוא הפסיק לכתוב לעיתונות ב-1987 עקב לחץ עבודה, והקים רבעון למחקרי המקרא בשם "מגילה". הרבעון נסגר ב-1990 מחוסר תקציב, וב-1997 הקים בהוצאת מכון מילת"א ירחון במתכונת דומה בשם "רימונים". בשנת 2000, עקב פריצת האינתיפאדה, חזר לפרסם מאמרים בעיתונות. כיום הוא בעל טור בעיתונים "הארץ" ו"ידיעות אחרונות" וכותב מאמרים עיוניים ל"מקור ראשון". הוא מפרסם מדי פעם מאמרים באנגלית ב"טיים" וב"ניוזוויק".


דעותיו הפוליטיות של אבן-פז היו מאז ומתמיד מרכז ושמאלה. הוא קרא תמיד למתינות דתית ומדינית, וקרא להידברות עם ערביי ישראל החפצים בשלום. בשנת 1988 חבר למיכאל מלכיאור ולפרופ' אביעזר רביצקי בהקמת תנועת "מימד".

אבן-פז נישא ב-1973 לנעמה, בתו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ. לבני הזוג ארבעה ילדים: דרור, דקלה, ענת ואלון. הוא מתגורר במושבה הגרמנית בירושלים.