משתמש:בריאן/פולחן מרים, אם ישו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בנצרות, פולחן מרים, אם ישו כולל תפילות מיוחדות אל מרים, קיום חגים על שמה, הקדשת כנסיות ומבנים לשמה, יצירת ציורים ושירים לכבודה וכדומה.

הפולחן החל בראשית הנצרות והוא התחזק במהלך השנים על ידי הכרת מעמדה הקדוש על ידי הכנסייה במועדים רבים.

קיימים הבדלים בין הכנסיות השונות באופי הפולחן ובמעמד המיוחס לה.

היסטוריה של המריולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריולוגיה היא התורה התאולוגית העוסקת במרים והיא כוללת את בחינת מעמדה ומעשיה על פי כתבי הקודש, משמעותה לגבי המאמינים והיחס הדתי אליה. כבר במאה השנייה לספירה כתב יוסטינוס מרטיר בחיבורו הגדול דיאלוג עם טריפון היהודי על מהותו של ישו וערך השוואה בין חוה למרים: חוה, שהיתה בתולה טהורה, נכנעה לפיתוי הנחש וגרמה לעולם של חטא ומוות. לעומת זאת מרים שהיתה אף היא בתולה טהורה, קיבלה בשמחה ובציות את בשורת הלידה והביאה לעולם את הגואל[1]. בכך הוא עומד על אחד הרעיונות הבסיסיים של הנצרות: אדם הראשון יצר את החטא הקדמון שאותו נושאת כל האנושות ובגללו היא סובלת, וישו נולד כדי לכפר על החטא ולגאול את האנושות ממנו. בדבריו הוא מבאר שכשם שלחוה היה חלק משמעותי בחטא, כך למרים היה חלק משמעותי בגאולה. דברים דומים כתב גם אירנאוס, מאבות הכנסייה, בספרו "נגד הרסיס"[2] ומדגיש שאת אשר חטאה חוה, כיפרה מרים ובכך היא נחשבת ל"חוה החדשה" כשם שישו הוא "אדם החדש". רעיון זה היה משותף להוגי דעות נוספים מהמאות הראשונות כגון טרטוליאנוס ואמברוזיוס.

במקביל או כתוצאה מכך, נהגו להתפלל ישירות אל מרים והיא נחשבה מתוקף מעמדה וקרבתה אל ישו, כמתווכת בין המאמין לבין בנה, ישו. רעיון התיווך בין האדם לבין האל דומה לקרבתם של הקדושים לאל וליכולתם לקשר בין האדם לאל, אלא שקרבתה של מרים לישו מעניק לה מעמד מיוחד בתפקיד זה.

התפילה הקדומה ביותר למרים היא תפילת Sub tuum praesidiumלטינית: תחת הגנתך) שהעותק הכתוב הקדום ביותר שלה מתוארך לשנת 250[3].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]