משתמש:אמיתי שפירא טיוטה הורמוזגאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרי חובה [ סוג יישוב ] חסרים

תבנית {{עיר}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

מחוז הורמוזגאן ( בפרסית : استان هرمزگان ) הוא אחד מ -30 המחוזות באיראן. המחוז נמצא בדרום הארץ,  מול עומאן ואמירויות . שטחו הוא 70,697 ק"מ  (27,296 מייל מרובע), ובירת המחוז שלה היא בנדר עבאס . המחוז כולל ארבעה עשר איים במפרץ הפרסי ויש לו כ - 1,000 ק"מ (620 מייל) של חוף עם הים הפרסי. במחוז יש 13 ערים מרכזיות: בנדר עבאס , בנדר לנגה , חג'יאבאד , מנב , קשם , סרדשט , סיריק , ג'סק , באסטק , בנדר ח'מיר , פרסיאן , רודן ואבומוסה . במחוז גם 13 תתי מחוזות , 69 ערים ו -2,046 כפרים. בספירת האוכלוסייה של שנת 2011 אוכלוסיית המחוז מנתה כ -1.5 מיליון בני אדם.

באזור 2 של איראן, [2]???


היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקו פולו ביקר פעמיים בנמל בנדר עבאס, בשנת 1272 ובשנת 1293. הוא דיווח על מסחר בתכשיטים פרסיים, שנהב,  משי מחצי האי הודו-סין. וכשביקר בנמל הורמוז הוא  דיווח על פנינים שיובאו מבחריין .

ב-1497 נחתו אירופאים באזור בפעם הראשונה, בראשותו של ואסקו דה גאמה.

בשנת 1508  הפורטוגזים, בראשות אפונסו דה אלבוקרקי פלשו לאזור עם שבע ספינות מלחמה, באמתלה של הגנה על האינטרסים שלהם ממצרים וונציה. נמל הורמוז בזמנו היה נחשב מיקום אסטרטגי בשביל אינטרסים מסחריים במפרץ הפרסי.

איסמעיל הראשון שניסה להתמודד עם האימפריה העותומאנית ממערב, לא הצליח להציל את הנמל מן הפורטוגזים, עד שלבסוף הצליח שאה עבאס להוציא אותם מן המפרץ הפרסי בעזרת הבריטים. השם בנדר עבאס נגזר משמו של שאה עבאס הראשון. 

בינתיים התמודדו הבריטים על ההשפעה באזור עם קולוניאליסטים הולנדים, שפלשו לאי קשם ושלחו ספינות מלחמה לבנדר עבאס בשנים האחרונות של שלטונו של שאה עבאס. הממשלה הפרסית לא הצליחה להגן על עצמה מפני התקפה זו. עם זאת, בשל ההחמצה של יחסי בריטניה והולנד, המתחים הצבאיים גדלו באזור.  הבריטים התחרו על ההשפעה באזור עם ההולנדים שניסו לבסוף להזיז את הבסיס שלהם עד לאי חארג איילנד. האמיר של חארג, מיר מאנה, הצליח להביס את הכוחות ההולנדים בחארג, ולהשאיר את הבריטים אחראים בכל האזור כולו. עד מהרה השתלטה בריטניה על כל המפרץ הפרסי באמצעות חברת הודו המזרחית. הבריטים אימצו מדיניות המעודדת אוטונומיה מקומית בכל רחבי המפרץ הפרסי כדי למנוע גיבוש כוח מאוחד שיאיים על המפעלים שלהם במפרץ. 

 החשיבות האסטרטגית של המפרץ הפרסי התגברה לאחר מלחמת העולם הראשונה , עם גילוי הנפט באזור.

גזע ומוצא אתני[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוכלוסייה הערבית האתנית של הורמוזגן מדברת במגוון ניבים ערביים, ובשנת 2006 הם היוו כ -10% מאוכלוסיית הורמוזגן, המונה כ -1.5 מיליון איש. כ90% מהאוכלוסייה במחוז היא הקבוצה האתנית הפרסית. הקשר של אוכלוסיית הורמוזגן עם עמים מחצי האי ערב כולל את החלק העיקרי של אזורי החוף של קטאר, דובאי, עומאן ותימן. המגע בין העמים האיראנים לבין עמי החוף הערבי המזרחי הוא בגדר אגדה. סיפורים על הקשר העתיק  מוטבעים באפוס של המשורר פרדובסקי, השנחמה (Shahnameh). אחת האגדות הללו מספרת על הקשר בין השגריריות ומשפחות המלוכה של איראן ותימן. העמים המגוונים של הורמוזגן והשפות שהם מדברים הם עדות חיה להיסטוריה של הורמוזגן שפעם היה מרכז סחר בינלאומי. 

גיאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה הדמוגרפי של המחוז הוא בעיקר הררי ובקצהו הדרומי עובר רכס הרי הזגרוס . במחוז אקלים חם ולח מאוד , בקיץ הטמפרטורה יכולה לעלות על 120 מעלות פרנהייט (49 מעלות צלזיוס). בכל השנה המשקעים נמוכים מאוד. 

הורמוזגאן  כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

 להורמוזגן כיום יש 11 נמלים, חמישה שדות תעופה לאומיים, ושלושה שדות תעופה בינלאומיים. במחוז ענף חקלאות פעיל   המדורג כמוביל באיראן בייצור לימוני הליים והשני בייצור התמרים. 30% מתוצרת הדיג האיראנית מגיעה ממחוז זה. שלושה סכרי הידרו גדולים משרתים את צרכי המים של המחוז - סכר אסטגלאל (הקרוי גם סכר מינאב, המספק חלק ניכר מהמים הנצרכים בבנדר עבאס), סכר ג'גין וסכר שמיל.

גרמניה הציעה לאחרונה לבנות גשר שיחבר את האי קשקם ליבשת. תבנית:When

הורמוזגן כוללת שני אזורי סחר חופשי, הראשון באי קיש והשני באי קשקם. באי קיש שוכנת בורסת הנפט האיראנית, אחת מחמש בורסות יחידות מסוגן בעולם והיחידה מבינהן שבה לא נסחר נפט בדולרים אמריקאים.

אטרקציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המבצר של גבירתנו של ההתעברות, Hormoz האי, איראן

בהורמוזגאן מלונות של ארבעה - חמישה כוכבים ובהם שירותי נוחיות מודרנים. ארגון המורשת התרבותית של אירן מציג 212 אתרים בעלי משמעות היסטורית ותרבותית במחוז. כמה מן האטרקציות הפופולריות יותר הן:

Emarat-e Kolah Farangi (שנבנה על ידי ההולנדים במהלך הכיבוש ההולנדי) 

ברקה חיי ברן (שש מאגרי מים מסורתיים)
 אמבט גאלה-דארי מסורתי
 המקדש ההינדי 
גשר לאטידאן (Latidan), שנבנה במהלך עידן השאה עבאס הראשון.
 בית פקרי 
בית סעדי
 נמל  גבירתנו של התפיסה באי הורמוז
 האי קשם
 יערות ימיים
 האי קיש, אתר התיירות הפופולרי ביותר בדרום איראן במפרץ הפרסי
 גנו אונסק"ו ביוספרה טבעית עתודה
 אוצר אונסק"ו ביוספרה טבעית 
מעיינות מים חמים

מכללות ואוניברסיטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנדר עבאס
  • Bastak
  • Kookherd
  • Maghoh
  • מיר-Mahna (משחק וידאו)
  • Morbagh
  • Ormus
  •   האמבטיה של סיבה (siba)

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:המפרץ הפרסי]] [[קטגוריה:איראן: מחוזות]]