משתמש:אליצור יחיא/חקירה (לימוד תורה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*חקירה* - * דרך חשיבה וניתוח בלימוד התורה*

דרך החקירה דרך הלימוד החדשה שנוצרה בישיבות ליטא.
מאז ומעולם לימוד התורה היה כרוך ומשולב בפלפול והבנה יסודית של הדינים והמצוות שבתורה, אך בישיבות ליטא בעיקר בדורו של רבי חיים מבריסק פרחה וקנתה שביתה דרך לימוד אנליטית שנחשבה בין הלומדים כשיטה חדשה. החדשנות התבטאה בכמה הביטים א. ברמת החדשנות והפרטנות,  דינים שנחשבו כפשוטים קבלו משמעו כפולה ומחודדת. ב. העיסוק בחקירה היה נתפס כעיקרי, בשונה מהדרך הרגילה שהלומד היה מחפש חילוק מחודש רק אם היה צורך עיוני לכך כמו סתירה בין שני דינים, בדרך ה'חדשה' התרגלו הלומדים לחקור בגדרו של דין או מצווה בדרך אנליטית מופשטת, ואח"כ למצוא סימוכין לכאן ולכאן.

היו שהתנגדו בחריפות לדרך לימוד זו. אך זו הפכה לדרך הפופולרית בלימוד בין בחורי הישיבות. יש הטוענים כי שיטה זו נוצרה במטרה לתת משקל נגד לתנועת ההשכלה, בכך שמאפשרת 'סיעור מוחות' כבר בתחילת הלימוד ומביאה הבנה עמוקה שבלימוד רגיל מגיעים אליה אחרי שנים רבות של יגיעה.

גם כיום שיטה זו פופלרית מאד בעולם הישיבות, אך דרכם של הרבה פוסקי הלכה הסתייגה מדרך זו ובעיקר מלתת לה משקל רב על חשבון לימוד ההלכה והפשט המסורתי, בין הבולטות שבשיטות השונות שיטת החזו"א שהיא עיונית מאד אך שונה. שיטת העיון הספרדי שעיקרו עיון בפשט המילים וכוונת הכותב. שיטת הפוסקים כמו הרב עובדיה יוסף שסובר שהעיקר בידיעת השיטות להלכה בהבנה טובה וישרה. ניתן לחלק זאת באמצעות כותרות כדלהלן.

כותרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכן הכותרת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]