משתמש:אילנמויאל/בעל גלגול חסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בעל גלגול חסר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעל גלגול חסר ( מגדר: זכר, אינו קיים בנקבה ) הנו מושג באמנות, בספרות ובפילוסופיה, המתאר אדם אשר במובנים של תודעה ורגש בהיבטים של אמונה, חסר לו גלגול נוסף בעולם הזה, בטרם יזכה להגיע למנוחה בעולם הבא, בשל עובדת היותו חסר ילדים בכלל ובן זכר בפרט.[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיס המושג מורכב משני חלקים: החלק הראשון לקוח מתוך הערך האנציקלופדי "בעלי גלגול חסר" אשר עבר טרנספורמציה מתוך עולם החי ( קבוצת החרקים), לתוך עולם ההגות המטאפיזי-פילוסופי בכדי להמחיש רעיון קיומי. חלקו השני משתמש בערך "גלגול נשמות" מבחינה רעיונית בלבד, הואיל והוא משויך לנצרות ואינו חלק מהאמונה והדת היהודית.

מושג זה משמש כמנגנון מרכזי ומפתח עקרוני להבנת הרעיון המרכזי ברומן הפילוסופי "רדוף-הזמן". הספר פורסם בהוצאת צמרת בשנת 2019, תחת שם העט "זרתוסטרא".

"בעל גלגול חסר" הוא שמו של החלק הראשון מתוך שניים בספר, כאשר כל חלק כולל 7 פרקים סה"כ 14 פרקים ומונה 189 עמודים. במקור, זה היה שמו של כתב היד בטרם צאתו לאור, אולם בסופו של תהליך מחקרי הוחלט כי המושג "רדוף-הזמן" רחב יותר וכולל בתוכו את הערך "בעל גלגול חסר".

בדת היהודית. על פי האמונה, נשמתו של אדם היא מעשה בריאת האל והיא אלמותית: ברכת אלוהי נשמה "בעל גלגול חסר" מתוך תערוכה "מעשי כישוף", 2019, בית האמנים תל אביב. צילום: ורד נסים כחלק מהאמונה, לאחר המוות, נשמתו של אדם נשפטת בבית דין של מעלה במשך שנה לאחר סיום תפקידה בעולם הזה כאשר התשוקה והמטרה היא הגעה לתחנה הסופית שהנה גן העדן הנכסף. במהלך השנה הבנים הזכרים הבוגרים של ההורה הנפטר אמורים לומר קדיש יתום מדי יום, במהלך המשפט. ככל שירבו באמירת קדיש בשנה זו, כך נשמתו של ההורה הנפטר תעלה גבוה יותר ומעשיה ישקלו לטובה בעולם הרוחני של מעלה, שכן היא מוזכרת לטובה מדי יום בתפילות בעולם הגשמי של מטה. "בעל גלגול חסר", 2013, אילן מויאל. צילום סטילס מתוך הוידאו. המושג "בעל גלגול חסר" כשלעצמו, עבר גלגולים שונים בדרכו להתגבשות היעשותו. במהלך כתיבת הפרק הראשון, הסופר נהג לבקר בבית הכנסת כדי לומר קדיש יתום על אביו שנפטר באותם ימים, וכחלק מהגותו, תרגם את הרעיון לעבודת וידאו "CLOSETS": (מתוך הכתוב ספר ).

עבודת הוידאו הועלתה לאתר יוטיוב בשנת 2013 ואורכה 2.22 דק'. היא צולמה בטכניקת סטופמושן.

בתמונת הפתיחה בוידאו, נראה דיוקן אביו המנוח של האמן, כשהוא שוכב במיטתו וכביכול מתבונן ממקום משכבו על עולמו הקווירי של בנו, חלק אותו לא זכה להכיר בטרם הלך לעולמו. בסוף הוידאו מופיע הספר "בעל גלגול חסר" כשהוא יוצא מתוך בטנה של בובת ראווה נשית לאחר שסכין קצבים יוצרת חתך בבטן.

בתערוכת "מעשי-כישוף" אותה הציג בבית האמנים בתל-אביב בשנת 2019, שנת צאתו לאור של הספר "דוף-הזמן", הוצגה עבודה "בעל גלגול חסר". חלק מהיצירה הייתה גולגולת של זאב.

ציטוט:

"על פי המילון, החרגול היה בעל גלגול חסר משום שלא כמו בני משפחתו החרקים הוא היה חסר את שלב הגולם בהתפתחותו – מן הביצה שמטילה הנקבה על הקרקע בוקע חרק הדומה בצורתו לבוגר, למעט הכנפיים. חסרונו של הגולם, ויתרה מכך, הגדרתו המדויקת לא הייתה מקרית עבור גורלו, והיה בזה משום מטאפורה לכל בני האדם דוגמתו, שלא יזכו להגיע בסיום חייהם לעולם הבא המיוחל אלא ישובו לכאן שוב בשל החוסר. האם עובדת היותו בעל גלגול חסר הייתה קיימת רק בתודעתו?"[1]