משתמש:אורי מוסנזון/המשנה המכלילנית שלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נראה לי שהגיע הזמן לנסח בצורה מסודרת את המשנה הויקיפדית שלי:

אני מאמין שלכל ערך כתוב היטב יש מקום בויקיפדיה

ערך כתוב היטב הוא ערך מדוייק שכתוב בשפה אובייקטיבית, תקינה ובהירה.

האם לכל נושא שולי מגיע ערך בויקיפדיה? לדעתי כן, למעט מקרים הדורשים האחדה עם ערך דומה.

זאת גישה אולטרה מכלילנית. ניתן לתהות ולשאול: האם לדעתך ערך על הרחוב בו אתה גר, ראוי לערך בויקיפדיה?! האם אתה בעד לאפשר כתיבת ערך על חיית המחמד האישית שלך?

התשובה שלי: כן, כל עוד מצליחים לכתוב עליהם היטב.

קיימות מספר התנגדויות לגישה שלי. אנסה להציג אותן ולענות על כל אחת בנפרד אבל לפני כן אציג את המוטיבציה:

הייתי רוצה שויקיפדיה תכיל את סך הידע האנושי על כל הקשרים ההדדיים בו

אני רוצה מצב שכל נושא שמעניין אותי, אוכל לפנות לויקיפדיה, לקרוא עליו מידע כללי ולהמשיך לקרוא על נושאים קשורים. הנושא יכל להיות אלגברה לינארית ומשם אמשיך למרחב ווקטורי, שדה (מתמטיקה) וחבורה. באותה מידה זה יכל להיות השיר שלנו, הניצב החמישי משמאל שנראה לי מוכר והכלב של הניצב החמישי משמאל (כי נורא מעניין אותי איזה סוג כלב זה).

כעת להתנגדויות:

  • התנגדות: הכללת ערכי הבל מסתירה את הערכים הראויים. לקוראת יהיה קשה יותר למצוא את האינפורמציה שהיא מחפשת.

  תשובה: כאן יש ליישם את כלל הזהב של תורת האינפורמציה (או דחיסת נתונים, או ממשקי משתמש): מה ששכיח - קצר (או במקרה שלנו: מה שחשוב - קצר). הערך "שפכטל" ככלי עבודה יקרא פשוט שפכטל. הערך על "שפכטל" הכלב של הניצב החמישי משמאל, יקרא: שפכטל (הכלב של אודי מסיקה). ערך זניח כזה אפילו לא חייב להכלל בדף הפרושונים של שפכטל. מספיק שיהיו אליו קישורים ישירים.  

  • התנגדות: ערכי ההבל דורשים תחזוקה ומשאבים שהיו יכולים להיות מופנים לערכים חשובים.

תשובה:אם הערכים פחות חשובים אז גם פחות חשוב לתחזק אותם. זה מתקשר לרעיון של הסמכת גרסאות. אני מניח שמנגנון דומה יכנס לויקיפדיה בשלב בשלות מסויים. את הערכים השוליים אף אחד לא יטרח להסמיך.

  • התנגדות: ערכי הבל יוצרים דימוי לא רציני לויקיפדיה.

תשובה: בניגוד לשתי ההתנגדויות הקודמות, הטעון פה אינו חזק, לדעתי. ויקיפדיה לא צריכה להישפט לפי ההגדרה של אנציקלופדיה במובן הישן. הדימוי יהיה טוב אם ויקיפדיה תהיה מועילה.

...

אני מסכים שהתשובות לשתי ההתנגדויות הראשונות אינן מרוקנות אותן לחלוטין מתוכנן. במידה מסויימת, ערכים נוספים תמיד יגרמו לעומס כלשהו בתחזוקה ובאיתור אינפורמציה. לדעתי התועלת שבבנית מאגר ידע שלם, על כל הקשרים המדהימים והבלתי צפויים שבו, שווה את הטרחה. מה גם, שניתן להקטין את הטרחה עם מנגנונים מתאימים.