משתמשת:Hfmayale/נוסחה מיילדותית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נוסחה מילדותית:[עריכת קוד מקור | עריכה]

היריון הוא תהליך ותקופה שבמהלכה האישה נושאת ברחמה עובר שמתפתח עד שלב בו הוא מסוגל לחיות מחוץ לרחם.

במשך ההריון האישה עוברת מעקב מילדותי שמטרתו: קידום בריאות היולדת והילוד, סינון וזיהוי גורמי סיכון, מעקב, בדיקות ודרכי טיפול המכוונות לצרכי האישה [1]. ברפואה בכלל, ובגיניקולוגיה

ומיילדות בפרט, נהוג להשתמש בקיצורים על מנת לסכם נקודות חשובות ולתאר מידע בסיסי. תקציר מידע מילדותי של אישה נהוג לתאר ע"י נוסחה מילדותית. נוסחה זאת נועדה לספק תקציר מהיר של ההיסטוריה המילדותית של האישה[2].

הנוסחה המיילדותית כוללת רישום של הריונות, לידות והתוצאות שלהם. תוצאות ההריונות והלידות הקודמים נותנים מושג על התוצאות הצפויות ומידת הסיכון בהריון הנוכחי. בנוסף, מספרם של הריונות

ולידות קודמים לכשעצמם משפיעים על מידת הסיכון בהריון הנוכחי. גם תהליך הלידה שונה בין אישה primagravida (שמעולם לא ילדה קודם) לאישה multiparous (ולדנית), כיוון שפיזיולוגית רחם יכול להתכווץ בצורה לא יעילה אחרי מספר לידות או להיות היפוטוני (רפוי). לדבר משמעות בניהול הלידה. לרוב, השלב הראשון של הלידה ב – primagravida ארוך משמעותית משלב זה אצל multiparous בעיקר בגלל קצב התרחבות צוואר הרחם. כך גם לוולדניות שלב הצירים ארוך יותר , אך הפתיחה מהירה יותר. ישנן שתי שיטות לרישום נוסחה מילדותית: שיטת ה - GP ו - TPAL.[3]

gravida (הריון)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הריונות שחוותה אישה ללא קשר למשך ההריון או התוצאה. מסומן בנוסחה באות G. המספר שליד האות מסמל את מספר ההריונות וכולל גם את ההריון הנוכחי. לgravida - ישנן תת הגדרות כגון:

nulligravida - אישה שמעולם לא הייתה בהריון,

primagravida - אישה הרה לראשונה או שחוותה הריון אחד בעבר , -

multigravida - אישה שחוותה יותר מהריון אחד[1].

Parity (וולדנות)[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו מספר הריונות שהסתיימו בלידה לאחר שבוע 24 להריון. מתחת לשבוע זה העובר אינו מוגדר בעל חיות. מסומן בנוסחה באות P. הספרה שליד האות מסמלת את מספר הלידות . למושג תת הגדרות נוספות:

nulli-para – אישה שמעולם לא הייתה בהריון או שלא עברה בהריון את השבוע ה – 20,

primi-para – אישה שילדה פעם אחת בעבר,

multi-para – אישה שילדה פעמיים או יותר[4].

נוסחה מילדותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר שיטות לרישום נוסחה מילדותית של אישה. הנוסחה מתארת מספר לידות, מספר הריונות ולעיתים גם מספר הפלות . שיטת ה - GP (gravida-partum system) מתארת את מספר ההריונות, כולל ההריון הנוכחי ומספר לידות[3]. לעיתים מוסיפים לנוסחה גם אות A ( abortus) שמסמלת מספר הפלות שקרו עד שבוע 20 להריון.הספרה שבצמוד ל – G מסמלת את מספר ההריונות, הספרה שבצמוד ל – P מסמלת את מספר הלידות שקרו אחרי שבוע 24 להיריון. כך לדוגמא:

נוסחה מילדותית של אישה שעברה 2 הריונות וילדה 2 ילדים תראה כך: G2P2 .

נוסחה מילדותית של אישה שעברה 2 הריונות והפלה אחת לפני שבוע 20 , ילדה ילד אחד תראה כך: G2P1A1 .

נוסחה מילדותית של אישה שעברה הריון אחד וילדה תאומים: G1P1.

לא ניתן לזהות על פי הנוסחה אם האישה כעת בהריון או הייתה בהריון בעבר. שיטה נוספת לרישום נוסחה מילדותית נקראת TPAL וכוללת התייחסות ל:

(T(term – מספר לידות במועד, כלומר לאחר 37 שבועות הריון מלאים.

(Pre-term)( ) – לידות לפני המועד, דהיינו לפני שבוע 37 להריון.

(Abortions) A – מספר הפלות (יזומות או ספונטניות) שהתרחשו לפני שבוע 20.

(Labors) L – מספר תינוקות שנולדו.

הפלות לאחר שבוע 20 ייחשבו כלידות , אך לא יגדילו את המספר ב – L. בשיטה הזאת נראה אחרי האות P ארבע ספרות. לעומת זאת בשיטת ה – GP אחרי האות P נראה ספרה אחת או שתיים. גם בשיטה הזאת הריון מרובה עוברים לא בא לידי ביטוי בסימון, למעט ההבדל במספר של L. כך למשל, נוסחה מילדותית של אישה בהריון שלישי שבעבר עברה הפלה אחת בשבוע 8 וילדה בן חי בשבוע 39 תראה כך: G3P1011.

הנוסחה מתמצתת בקצרה פרטים חיוניים שישרתו צוות רפואי בהתייחסותם לאישה ההרה. כך, למשל, מיילד יידע לצפות אצל – primi-gravida סיכון מוגבר לפתח preeclampsia (פרכוסים הנובעים מרעלת הריון)ו - dystocia (פריקת כתף). הרופא יידע להעריך, כי השלב הראשון בלידה כזאת יהיה ארוך יותר. אצל multiparous רופא העוקב אחר ההריון יהיה מודע לסיכונים אופייניים כגון: מצג אב – נורמאלי (תנוחה בה התינוק מתייצג בלידה שאינו מצג ראש), רפיון רחם, דימום, תסחיף מי שפיר, בריחת שתן ואחרים [1].

סיכום:[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסחה מילדותית מספקת תקציר מידע מילדותי של האישה. ישנן שתי אפשרויות לרישום הנוסחה. לנוסחה חשיבות בניהול סיכונים והבנה רציפה של מושגים רפואיים [3]. בנוסף, היסטוריה מילדותית חיונית לניהול הריונות הבאים של האישה . כל רופא בוחר לו שיטה לרישום נוסחה מילדותית, מה שיוצר בעיה בתקשורת בין הרופאים. ישנו בלבול רב בהבנת המושגים.

ישנו צורך ברור בנוסחה מילדותית מדויקת יותר. כמו כן, הבנה של מושגים ‘gravida’ and ‘parity’ של צוותים רפואיים הנו חיוני ויסייע בהערכה וניהול סיכונים טוב יותר . סטנדרטיזציה של המושגים תוביל לאחידות. פרשנות ויישום מוטעים עלולים להוביל לסיבוכים רפואיים רציניים.

לנוסחאות חסרונות כגון: שתי השיטות אינן מתייחסות לנושאים כגון לידת תאומים, לידת תינוקות מתים , האם האישה כעת בהריון או מדובר בהריונות עבר ואחרים. בנוסף, ישנו אזור אפור, בין שבוע 20

ל – 24, שלא מבוטא בנוסחה. שתי השיטות אינן לוקחות בחשבון את הרקע הקליני מאחורי המאורעות.

הערות שוליים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 davidson, old's maternal-newborn nursing, 2012
  2. ^ borton, gravidity and parity definitions, patient info
  3. ^ 1 2 3 creinin, can we communicate gravidity and parity better, obstetric and gynecology
  4. ^ opara, the interpretation and clinical application, bjog