משתמשת:DopamineBrain/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של DopamineBrain.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של DopamineBrain.

פיליפוס השני "פילורומאוס"יוונית: φιλια, פיליה – ידידות, אהבה; Ρώμη, רומא. כלומר, ידיד הרומאים) או באריפוּס, היה השליט האחרון של בית סלאוקוס ההלניסטי. בנו של פיליפוס הראשון (פילדלפוס).

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפוס השתייך לבית סלאוקוס, אשר היה אחד מבתי המלוכה שהתפצלו לאחר מלחמות הדיאדוכים בשטחיו של אלכסנדר מוקדון. בית סלאוקוס שלט בממלכה הסלאוקית, שבשיאה הייתה הממלכה הגדולה ביותר בעולם ההלניסטי. אולם, לפני ימי שלטונו נכבשו שטחי הממלכה הסלאוקית על ידי הרומאים והמצביא הרומי פומפיוס, ופיליפוס עצמו שלט על סוריה כשהייתה פרובינקיה רומית כשליט כפוף לרומא, ולא כמלך בעל זכויות מלאות.

לאחר הדחתו, נסיך סלאוקי בשם פיליפוס הוזכר כחתן פוטנציאלי עבור ברניקי הרביעית, מלכת מצרים מבית תלמי, אך השידוך נמנע על ידי מושל סוריה, אולוס גביניוס.

חשיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינת האישיות עצמה, לפיליפוס לא הייתה חשיבות רבה. בימי המלוכה המעטים שלו הוא היווה בעיקר כלי בידי הרומאים, וגם בהם לא עשה שום מעשה משמעותי. הוכחה לכך ניתן לראות, בין היתר, בכך שבניגוד למרבית המלכים מבית סלאוקוס, לא נמצאו מטבעות שלו.

למרות כל זאת, פיליפוס היה השליט האחרון ומסיים בית סלאוקוס, שניתן לטעון כי היה מבתי המלוכה הגדולים והחשובים בתקופה ההלניסטית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]