משרד החוקר הראשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משרד החוקר הראשי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא הגוף הממלכתי הראשי במדינת ישראל האחראי לחקירת תאונות אוויריות ואסונות תעופה ותקריות אוויר. פעילותו מעוגנת בחוק הטיס, תשע"א-2011, והוא מופקד על ניהול חקירות בטיחות של תאונות ותקריות אוויריות ומהווה גוף עצמאי, בלתי תלוי ונטול סמכויות ניהוליות, המשמש כסמכות מקצועית מייעצת לנושא בטיחות הטיסה, בכל סוגי התעופה האזרחית בישראל. ברם, עקב העדר סמכויות ניהוליות הוא זוכה לביקורת רבה על תפקודו[1][2].

החוקר הראשי הנוכחי הוא עו"ד גד רגב[3] והוא עוסק בחקירת תאונות אוויריות ותאונות תעופה, מנפיק דו"ח תאונה המתפרסם לציבור ומציג הפקת לקחים להעלאת רמת המקצועיות והבטיחות של עובדי הטיס. החוקר הראשי כפוף מינהלית לשר התחבורה ומתואם עם מנכ"ל משרד התחבורה. משרדו שוכן סמוך לטרמינל 1 בנמל התעופה בן-גוריון.

לפניו כיהן בתפקיד עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז במשך 17 שנים עד שנת 2019.[3]

סמכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק הטיס מפרט את תפקידי החוקר הראשי, סמכויותיו ודרך פעולתו. סעיף 108(ב) לחוק הטיס קובע, "במילוי תפקידיו יפעל החוקר הראשי בהתאם להוראות נספח 13 לאמנה, ככל שהן ישימות בישראל". החוקר הראשי נושא תפקיד סטטוטורי, ממונה על ידי שר התחבורה והוא מופקד על ביצוע חקירות בטיחותיות בתחום התעופה.

תפקידי החוקר הראשי וסמכויותיו מעוגנים בפרק ז' של חוק הטיס ובתקנות הטיס (חקירת תאונות ותקריות כלי טיס), התשמ"ד-1984.

בהתאם לחקיקה בישראל, שאימצה כללים והמלצות של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית מוקנות לחוקר הראשי סמכויות שונות, פנים ארציות ובינלאומיות, בכל הנוגע למימוש מטרתה של החקירה הבטיחותית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זוהר בלומנקרנץ, משרד התחבורה מצנזר דו"חות של חוקר התאונות הראשי, באתר הארץ, 11 בספטמבר 2012
  2. ^ אתר למנויים בלבד זוהר בלומנקרנץ, סכסוך חריף בין מנהל רת"א לחוקר תאונות אוויריות ראשי, באתר TheMarker‏, 3 ביולי 2013
  3. ^ 1 2 עירית רוזנבלום,חוקר חדש לתאונות האוויריות: סא”ל (מיל’) גד רגב, באתר IAS, 24 בספטמבר 2019
ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.