משטרת באטאני

משטרת באטאני
מידע כללי
סוג תחנת משטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מחוז הדרום עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1936
תאריך פתיחה רשמי 1936 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°44′19″N 34°42′32″E / 31.738527777778°N 34.708916666667°E / 31.738527777778; 34.708916666667
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
משטרת באטאני (בית דראס)

משטרת באטאניערבית: البطاني, תעתיק מדויק: אל-בטאני) הייתה תחנת משטרה בריטית בסמוך לכפר בית דראס שבמישור החוף הדרומי מדרום לאשדוד. מבנה התחנה עומד על תילו עד היום במקום.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם באטאני ניתן למשטרה בגלל סמיכותה לכפר ערבי קטן שהיה במרחק של כקילומטר ממנה. במרחק של כשני קילומטר מדרום מערב למשטרה שכן הכפר בית דראס. בשנת 1936 הקימה ממשלת המנדט את מבנה המשטרה כדי לספק הגנה למושב באר טוביה מפורעים ערבים. באותה תקופה, טרם בניית מצודות טיגארט, נבנו תחנות קטנות יותר. בתחנה זו היה מספר שוטרים קטן יחסית: שני שוטרים בריטים ושניים ערבים. לפעמים התאכסנה בה יחידת רוכבים.

בשנים 1936–1939 הקימו הבריטים את משטרת היישובים העבריים (JSP - Jewish Settlement Police). השוטרים חבשו כובעים אוסטרליים, כאשר לכל גוש היה משולש בצבע שונה על הכובע. בהמשך הפכו היחידות למשטרת היישובים כאשר לכל גוש היה משמר נע (המ"ן) משלו. הבריטים סיפקו את הטנדרים ואת כלי הנשק.

סיום המנדט[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם תחילת עזיבת הבריטים את הבסיסים והמשטרות שלהם באמצע מרץ 1948, השתלטו עליהם כוחות גבעתי בדרום. המשטרות היוו יעדים מועדפים עקב היותן מבצרים מבטון שחלשו על סביבתם. המשטרה הראשונה שנתפסה בדרום הייתה משטרת באטאני הכפרית ששכנה במבואותיה המערביות של באר טוביה. באמצע מרץ 1948, כבשו אותה אנשי באר טוביה עצמם, זמן קצר לאחר פינוי מחנה בית דראס והמנחת הסמוך לו[1].

חנוך ברודז'יצקי, היה סמל במשטרה הבריטית ותושב באר-טוביה והיה מוצב בבניין המשטרה. לקראת עזיבת הבריטים את הארץ, הרגו השוטרים הערבים את הסוסים שהיו באורווה ועזבו את המבנה. חנוך נותר בתחנה עם שני שוטרים בריטים והצליח לשכנע אותם להפקיד בידיו את מפתחות שער המבנה ולהסתלק. הבריטים אכן עזבו את המקום בהשאירם שני משוריינים שלא היו תקינים. חנוך נשאר לבדו במבנה במשך שלושה ימים רצופים, תוך שהוא מגן על המבנה, עדיין כשוטר בריטי, מהשתלטות פורעים ערביים שיכלו לסכן את באר טוביה והיישובים הסמוכים. שומר השדות של באר טוביה הגיע מדי כמה שעות על סוסו וצייד את חנוך במזון. לאחר שלושה ימים, הגיעו אנשי גבעתי והשתלטו על המבנה ועל הציוד שנותר.

במהלך מלחמת העצמאות, השתמש ארגון הפלמ"ח במבנה המשטרה כבסיס מקומי. המבנה כונה בשם משטרת באר טוביה. בחודש נובמבר 1948 יצחק שדה העביר את קרון המבצעים שלו לתחנת המשטרה ומשם תכנן את מהלך המתקפה השמינית על משטרת עיראק סווידאן (מצודת יואב), המתקפה האחרונה בה הצליחו להכניע את האויב המצרי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משטרת באטאני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לאחר ההשתלטות על משטרת באטאני המשיכו כוחות גבעתי להשתלט גם על משטרת רחובות, משטרת צרפנד אל-חרב ומשטרת קטרה