משולם בן יעקב מלוניל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבי משולם הכהן מלוניל
מקום פעילות נרבונא
פטירה 1170 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ?–1170 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות ראשונים
תלמידיו הראב"ד, רב זרחיה הלוי (הרז"ה).
חיבוריו פירוש לתרי"ג מצוות, ספר "איסור משהו בדיני איסור והיתר" (תלמידו הראב"ד חיבר ספר בשם דומה), "חיבור במוסר מחולק לשערים", תשובות לחכמי דורו, ועוד.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי משולם בן יעקב הכהן מלוניל (או רבינו משולם הכהן; נפטר ב-1170) היה מגדולי חכמי פרובנס בצרפת. לפי תיאוריו של רבי בנימין מטודלה, היו בניו של רבי משולם בן יעקב מלוניל עשירים וחכמים, וגם הוא עצמו היה עשיר מאוד והחזיק בית מדרש גדול ומפורסם מאוד. סביב משפחה זו התרכזו "חכמי לוניל", שפרסמה את לוניל כמרכז תרבותי תורני חשוב.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

משולם בן יעקב מלוניל היה מגדולי חכמי ההוראה בפרובאנס ובדרום צרפת. הוא חי במאה ה-12 ונראה שנפטר בשנת 1170[1]. הנוסע רבי בנימין מטודלה פגש בו בעת ששהה בלוניל בסביבות שנת 1159 והוא מציין אותו ואת חמשת בניו. משולם בן יעקב היה בן תקופתו של רבי יצחק בן מרואן הלוי מנרבונה.

משולם בן יעקב היה רב וחבר לראב"ד ובנו אהרון יצא להגנת הרמב"ם מול רבי מאיר בן טודרוס הלוי אבולעפיה[2]. בניו המשיכו את דרכו. הוא חיבר הרבה ספרים המוזכרים בפירושים שונים אם כי בימינו מצוי רק אחד מהם "איסור משהו" בדיני כשרות. הוא פעל ביחד עם רבי יהודה אבן תיבון. היה מורו של הראב"ד השלישי בעל ההשגות. בנו, אשר, היה חכם ידוע בפני עצמו.

משפחתו וצאצאיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לר' משולם מלוניל נולדו חמישה בנים: יוסף, יצחק, יעקב, אהרן ורבי אשר (מכונה הרא"ש מלוניל, ואשר כונה על ידי רבי בנימין מטודלה רבי אשר הפרוש) - חיבר הלכות יום טוב. נכד בנו רבי יוסף הוא אבא מארי הירחי. חתנו של רבי משולם היה רבי משה ב"ר יהודה, אביו של רבי משולם מבדרש בעל ספר ההשלמה[3].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אם כי פרופ' ישראל מ' תא-שמע, בספרו "רבי זרחיה הלוי-בעל המאור ובני חוגו" עמ' 55, מציין כי נפטר ב-1160.
  2. ^ רבי משה אלשקר, שו"ת מהר"ם אל אשקר, סימן קי"ז, באתר היברובוקס: ”ומי שרוצה לעמוד על אמתתן של דברים יעיין באיגרת ששלח רבי' אהרן בן הרב רבינו משולם ז"ל מלוניל אל הרמ"ה ז"ל ויראה איך סתר כל דבריו בהחלט ומחא ליה מאה עוכלי בעוכלא.”
  3. ^ מבוא לספר ההשלמה באתר HebrewBooks
ערך זה הוא קצרמר בנושא רבנים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.