מצפור אסף סיבוני

מצפור אסף סיבוני
מידע כללי
סוג נקודת תצפית, אתר הנצחה עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם אסף סיבוני
מיקום ניר עם עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°31′08″N 34°33′43″E / 31.518972222222°N 34.561916666667°E / 31.518972222222; 34.561916666667
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסל הפעמונים - מצפור אסף סיבוני

מצפור אסף סיבוני הוא אתר הנצחה ונקודת תצפית לזכרו של סמ"ר אסף סיבוני, לוחם בחטיבת הנח"ל, אשר נהרג באסון המסוקים ב-4 בפברואר 1997. אתר ההנצחה הוא מצפור הממוקם ממערב למאגר ניר-עם, סמוך לקיבוץ ניר-עם, הקיבוץ בו אסף גדל.

האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר הוקם על ידי משפחת סיבוני בעזרת קרן קיימת לישראל ומיקומו משקף את נוף ילדותו של אסף. הכניסה לאתר היא דרך שביל גישה שבתחילתו ממוקמת אבן זיכרון המובילה לפסל פוני סביבתי של כעשרים פעמוני רוח (כמספר שנות חייו של אסף), אשר משמיעים צלילים כשהרוח נושבת ומנגינתם מתפשטת בראש הגבעה. באתר ישנה סככה עם ספסלים מעץ המשקיפה על רצועת עזה ומאגר המים ומיועדת למנוחת מטיילים. מרחב האנדרטה אשר חשוף לתצפית של 360 מעלות, מעניק את אחת התצפיות הברורות ביותר על רצועת עזה, במיוחד על ג'באליה שנמצאת ממול ועל העיר עזה שממערב לה. בנוסף, ניתן לראות מהתצפית את הערים: אשקלון, שדרות וקיבוצי העוטף של המועצה האזורית שער הנגב, כאשר האנדרטה ממוקמת במרכז ובדיוק על קו התפר בין ישראל לעזה.

הכיתוב על לוח הזיכרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר ניצבים שני לוחות זיכרון משיש שחור: האחד בתחילת השביל הקצר היוצא מהכניסה לאנדרטה, שהיא שער צר בין עמודים. השני ליד פסל פעמוני הרוח. על הלוחות חרותים בלבן כיתובי הנצחה.

בראיונות לתקשורת ציינה אמו של אסף כי לקח לה שלוש שנים לנסח את הכיתובים באנדרטה המאפשרים להכיר את אסף. לדבריה, התצפית על רצועה עזה למול יישובי העוטף, הספסלים שמשקיפים על שטח המרעה של אסף מילדות ועד החופשה האחרונה מלבנון והשקט מסביב, כל אלה נושאים את מותו של אסף.

לוח הזיכרון בכניסה לאתר ההנצחה
לוח הזיכרון הממוקם לצד פסל פעמוני הרוח

עוד על האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019, נפגע המצפור עקב שריפה שפרצה בעקבות בלון תבערה שנשלח מרצועת עזה.

באוגוסט של אותה השנה, שוקם המצפור על ידי קבוצת מתנדבים, משפחה, חברים וחיילי היחידה לאורך השנים.

פסל פעמוני הרוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל פעמוני הרוח נוצר כפרויקט של בית היצירה "פעמוני ירושלים" שנוסד על ידי האמן עופר רובין, שאף בנה את הפסל הסביבתי בשנת 2006. היצירה נבנתה כפסל סביבתי המהווה מיצג של כעשרים פעמוני רוח העשויים מעץ, אלומיניום וכבלי פלדה. כל פעמון מייצג שנה בחייו של אסף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מצפור אסף סיבוני בוויקישיתוף