מלך הגנבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלך הגנבים
Her Der Diebe
כריכת הספר בעברית
כריכת הספר בעברית
מידע כללי
מאת קורנליה פונקה
איורים קורנליה פונקה
שפת המקור גרמנית
סוגה הרפתקאות
נושא יתמות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 2000 בגרמנית
2002 באנגלית
2006 בעברית
מספר עמודים 395 בעברית
349 באנגלית
הוצאה בעברית
הוצאה מרגנית
תרגום יוספיה סימון
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-950-732-041-5
הספרייה הלאומית 002512914
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלך הגנביםגרמנית: Herr Der Diebe; בתרגום חופשי: אדון הגנבים) הוא ספר שנכתב ואויר על ידי הסופרת הגרמנייה-אמריקאית קורנליה פונקה בשנת 2000. הספר נכתב בגרמנית, אך ב-2002, עם תרגומו לאנגלית על ידי אוליבר לסץ', הפך בהדרגה לרב-מכר ברחבי העולם. הספר יצא לאור בעברית בשנת 2006 בתרגומה של יוספיה סימון, ובאותה השנה גם עובד לסרט קולנוע.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוספר ובוניפציוס (בוני) הם שני אחים בני שתים עשרה וחמש, שאמם נהגה לספר להם על נפלאות העיר ונציה שבאיטליה. לאחר מותה של האם, מעוניינת דודתם הנוקשה אסתר הרטליב לאמץ רק את בוני, ואת פרוספר להכניס לפנימייה. האחים נמלטים מהמבורג ובדרך לא דרך מצליחים להגיע לוונציה. שם, כאשר הם כמעט גוועים ברעב, הם מצטרפים לחבורה של ילדים חסרי בית: ריצ'ו, מוסקה וצרעונת, אשר בראשה עומד מנהיג מסתורי, נער בשם סקיפיו המכונה מלך הגנבים. החבורה מתגוררת בבית קולנוע ישן בשם סטלה, ומתפרנסת מגנבותיו של סקיפיו - שאינו מתגורר איתם אלא במקום בלתי ידוע. את הסחורה הגנובה הם מוכרים לסוחר עתיקות בשם ארנסטו ברברוסה.

הדודה אסתר ובעלה מקס עוקבים אחרי פרוספר ובוני עד לוונציה, ושוכרים בלש בשם ויקטור גץ, שמנסה לאתר את האחים הנמלטים. ויקטור מצליח לאתר אותם, וגם חושף את סודו של מלך הגנבים: סקיפיו בא ממשפחת המכובדים מסימו, והוא בנו של סיניור מסימו, בעל הקולנוע. כל השלל שהיה מביא כביכול מארמון קונטאריני ומארמון הדוג'ה היה בעצם מהקאזה מסימו.

במקביל, החבורה יוצאת למשימת גניבה עבור רוזן זקן מסתורי, שהגיע אליהם בתיווכו של ברברוסה הסוחר, ושולח אותם לגנוב כנף עץ מבית פרטי בוונציה תמורת חמישה מיליוני לירטות. באותו הזמן ויקטור מגיע אל הקולנוע, נלכד בידי הילדים ומגלה להם את סודו של סקיפיו, אך הם בוחרים להמשיך בתוכנית למרות שסקיפיו למעשה לא פרץ לשום מקום מעולם. לבסוף ויקטור משתחרר, ומבטיח שלא יגלה לאסתר שהוא יודע איפה הם. בני החבורה פורצים אל הבית ואף מוצאים את הכנף, אך הם מתגלים על ידי אידה ספוונטו, בעלת הבית. זו מספרת את סיפורה של הכנף: היא שייכת לקרוסלה קסומה אבודה, שכל מבוגר שעולה עליה הופך לצעיר, וכל צעיר שמסתובב בה הופך למבוגר. אידה מסכמת עם הגנבים שתיתן להם את הכנף, בתנאי שתצטרף איתם לעסקה והם יעקבו יחד אחרי הרוזן כדי למצוא את הקרוסלה. הגנבים מסכימים ומבצעים את העסקה באחד הלילות על פני הלגונה של ונציה, אך מגלים כי פני הרוזן אל האיזולה סגרטה, האי שממנו איש עוד לא חזר.

בני החבורה נסוגים וחוזרים לוונציה, אך אז הם מגלים כי אחד השכנים גילה את המסתור שלהם לאסתר, בעקבות תמונות (שסיפק לה ויקטור) שהפיצה בוונציה, והקרביניירי תפסו את צרעונת ובוני, שנשארו מאחור בעת העסקה. בוני שב לדודתו, וצרעונת נלקחת לבית היתומים של הנזירות הרחמניות. פרוספר וחבריו מגיעים אל ויקטור בהנחה שהוא שהסגיר את בוני לאסתר, הוא מכחיש את החשד, אך מגלה כי חמשת מיליוני הלירטות שקיבלו מהרוזן מזויפים. אידה ספוונטו מתגלה כידידת הנזירות ומשחררת את צרעונת.

באותו לילה חוזר סקיפיו אל ביתה של אידה, ומזמין את פרוספר להתגנב אל האי כדי לעלות על הקרוסלה. כך פרוספר יוכל לתבוע שישיבו לידיו את בוני, וסקיפיו ישתחרר מהוריו שמתייחסים אליו בבוז. השניים מגיעים אל האי אך נלכדים בידי ילדה חמושה בשני כלבי ענק, שכולאת אותם למשך הלילה. בבוקר היא מביאה אותם אל אחיה, נער בשם רנצו שמציג את עצמו בתור "הרוזן", ומגלה להם שהוא ואחותו אכן היו זוג הזקנים שעשו איתם את העסקה, והם תיקנו את הקרוסלה והפכו לילדים. הוא מוסיף ומספר שהם לא באמת בני אצולה, אלא המשרתים לשעבר של בני משפחת ולרסו בעלי האי שכבר אינם.

רנצו מרשה לשניים לעלות על הקרוסלה, סקיפיו עולה עליה, והופך למבוגר שנראה כגרסה צעירה מעט של אביו, אך פרוספר מהסס. באותו רגע מגיע למקום ברברוסה, אחרי שהרעיל את הכלבים והכה את הרוזנת עד שהוליכה אותו אל הקרוסלה. סקיפיו מתחזה לאביו ומעלה אותו על הקרוסלה, וברברוסה מסתובב עליה עד שהוא חוזר לגיל חמש, ומרוב בהלה שובר אותה והורס אותה לצמיתות.

כששבים סקיפיו בגופו המבוגר ופרוספר יחד עם ברברוסה בגוף של ילד אל העיר, הם מגלים שבוני המאיס את עצמו על אסתר והיא כבר לא רוצה בו. ויקטור מצא אותו בקולנוע הנטוש, והביא אותו בחזרה אל ביתה של אידה. אידה מתחזה לנזירה ומצליחה לגרום לאסתר לאמץ את ברברוסה. לבסוף עוברים צרעונת, פרוספר ובוני לגור אצל אידה ספוונטו, סקיפיו משנה את שם משפחתו מ"מסימו" ל"פורטונאטו" (בעל המזל) ומצטרף למשרד הבילוש של ויקטור, וריצ'ו ומוסקה עברו לגור בבתי הקסטלו, שכונת העוני בוונציה, כאשר ריצ'ו מתפרנס מגנבות ומוסקה מעבודה אצל דייג זקן. אסתר מגלה שארנסטו ברברוסה גונב דברים מביתה, ומוציאה אותו לפנימייה - ובה הוא מכנה את עצמו "מלך הגנבים".

מבנה הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובו הגדול של הספר נע בין נקודת המבט של ויקטור לזה של פרוספר. הוא עוסק מכמה זוויות בשאלה האם עדיף להיות ילד או מבוגר, ואיך ילדים ומבוגרים צריכים להתייחס זה לזה (מצד אחד ויקטור ואידה שאוהבים ילדים ומתגעגעים לילדותם, ומצד שני בני הזוג הרטליב והוריו של סקיפיו, שמתעבים ילדים; מצד אחד "הרוזן" שרוצה לשוב להיות ילד כדי לחיות את ילדותו מחדש, ומולו סקיפיו, הרוצה להפוך למבוגר).

הספר מתאר מקומות רבים בוונציה, ומציג ביטויים איטלקיים רבים, שאחריהם התרגום לעברית.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרוספר - נער בן שתים עשרה ממוצא גרמני. אחיו הגדול של בוני, אוהב אותו מאוד ומגונן עליו לאורך הספר. אחראי וישר, מוצלח במשא ומתן (מצליח להוציא מברברוסה פי ארבעה מההצעה המקורית שלו).
  • בוניפציוס "בוני" - ילדון בן חמש, בלונדיני ממוצא גרמני. אחיו הקטן של פרוספר, תמים, מעריץ את סקיפיו וחולם להיות גנב מפורסם.
  • ריצ'ו - ילד איטלקי. גנב כושל וחברם הטוב ביותר של צרעונת ומוסקה. חובב קומיקס. חובב ממתקים גדול ועקב כך כל שיניו רקובות ושבורות. מכונה, בשל שערו ה"קופץ" "קיפוד".
  • קטרינה "צרעונת" - ילדה חכמה וחובבת ספרים. חברתם הטובה ביותר של מוסקה וריצ'ו. מצאה את פרוספר ובוני כשהם קופאים מקור ברחוב וצירפה אותם לקבוצתה.
  • מוסקה - ילד שחום. בעל ידיים טובות, אוהב לתקן דברים.
  • סקיפיו מסימו/פורטונאטו - "מלך הגנבים". בתחילת הספר מוצג באופן מסתורי כגנב מצליח, המפרנס את חבורת הילדים הגרה בקולנוע סטלה. לאחר מכן מתגלה כבנו של סיניור מסימו העשיר, מתגורר באחוזה מפוארת אך מתעב את ביתו ואוהב לברוח ממנו כדי לעזור לחבורת הילדים. עולה על הקרוסלה באיזולה סגרטה והופך למבוגר. בסוף הספר משנה את שם משפחתו לפורטונאטו ועובד אצל הבלש ויקטור גץ.
  • ויקטור גץ - בלש אנגלי-איטלקי מפורסם בוונציה. נשכר כדי להשיב את בוני לדודתו. מגלה את סודותיו של סקיפיו ואת מסתורם של החבורה. בעל לב טוב, מבין ילדים ומכבד אותם.
  • אידה ספוונטו - צלמת איטלקית המגוררת בגפה, בוגרת בית היתומים של האחיות הרחמניות. לאחר שבני החבורה פורצים לביתה, משתפת איתם פעולה כדי למצוא את הקרוסלה. מאוחר יותר היא מאמצת את האחים ואת צרעונת, לאחר שריצ'ו ומוסקה מעדיפים לעבור לקסטלו. מחזיקה עוזרת בית בשם לוצ'יה.
  • רנצו - זקן ונציאני שמציג את עצמו כקונטה (רוזן) ונציאני, אך מתגלה כמשרת לשעבר שירש את הטירה שבה שירת. שולח את החבורה להשיג עבורו את הכנף כדי לתקן את הקרוסלה. מצעיר לאחר סיבוב בקרוסלה והופך בחזרה לנער.
  • מורוזינה - אחותו של הרוזן והשותפה שלו.
  • ארנסטו ברברוסה - איש עסקים ונציאני תאב בצע, שקונה מבני החבורה את הסחורה הגנובה שלהם ומתווך בינם לבין הרוזן. לאחר סיבובים אחדים בקרוסלה מצעיר בעשרות שנים. מכונה אדום הזקן.
  • אסתר הרטליב - דודתם של האחים בוני ופרוספר. רוצה לאמץ את בוני אך מתעבת את פרוספר. לבסוף מואסת לשניהם ומאמצת את ארנסטו ברברוסה.
  • מקס הרטליב - בעלה של אסתר. מוצג כאדם חסר לב.

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 נוצר סרט המתבסס על הספר ונקרא אדון הגנבים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]