מיכל ספיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכל ספיר
לידה 1966 (בת 58 בערך)
ניו יורק
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פוסט פאנק, רוק גותי
כלי נגינה גיטרה
שיתופי פעולה בולטים אפור גשום
www.michalsapir.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכל ספיר (נולדה ב-1966) היא מוזיקאית, סופרת ומתרגמת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכל ספיר נולדה בניו יורק בשנת 1966 כשהוריה שהו בעיר לשם לימודי הדוקטורט בכלכלה של אביה, עמוס ספיר, בנו של פנחס ספיר, שר האוצר באותה עת. בהיותה בת שנה חזרו הוריה לישראל, למלחמת ששת הימים, ואביה נפצע קשה במלחמה והפסיק את לימודי הדוקטורט. היא גדלה בשכונת אפקה בתל אביב.

את שירותה הצבאי החלה בגלי צה"ל אך פרשה מרצונה מהקורס ועברה ליחידה 8200. ביחידה פגשה את אלון ידגר, וב-1986, לאחר שחרורם מצה"ל הקימו את להקת "אפור גשום". ב-1987 הצטרף ללהקה אורן רביב, וב-1988, לאחר שידגר עזב ללימודים בלונדון, עודד שכטר ואורן קפלן.

ספיר קיבלה תואר ראשון בתורת הספרות ובאנגלית באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1990 פרשו מ"אפור גשום" רביב וקפלן, ובמקומם הצטרפו ערן רייס, ערן מלכי ואורן בן נון. סגנון הפוסט פאנק המלנכולי של הלהקה השתנה ונהיה כבד יותר. בשנת 1991 התפרקה הלהקה כשספיר נסעה ללימודי דוקטורט בספרות השוואתית באוניברסיטת ניו יורק, שם הקימה במקביל ללימודיה להקה חדשה בשם "Fluffy", יחד עם הגיטריסט ניקולאס ורנס והמתופף דייוויד מצ'יונס – להקת פוסט-פאנק/שוגייז רעשני, שהוציאה סינגל בודד, ומיד לאחר צאתו שינתה את שמה לאחד השירים המופיעים בו – "Baby Tooth". הלהקה הוציאה סינגל נוסף ודיסק אחד, ולאחר מכן מיעטה בהופעות והתפרקה. ספיר עזבה את הלימודים ועברה ללונדון, שם הקימה את להקת "Zero Balancer" עם הגיטריסט והאמן כריסטופר וורמינגטון והמתופף מיגל מארין, שאותו החליף מאוחר יותר פיט ריילנד. ההרכב זכה לאזכור נלהב בשבועון המוזיקה מלודי מייקר, אך התפרק בלי להוציא לאור חומרים מוקלטים מלבד השיר Headless Skies, שהופיע ב-1999 באלבום אוסף של מועדון האינדי/פאנק הקווירי קלאב וי. ספיר עבדה כמתרגמת וכתבה לכתב העת "סטודיו" ועיתונים אחרים על אמנות, קולנוע ומחול. בשנת 2005 השלימה את הדוקטורט, שעסק בדימויים של נפילה בספרות המודרנית.

ב-2005 ספיר ניסתה את כוחה כזמרת סולנית, וחזרה עם פרויקט סולו בשם "Moon Pilot". תחת שם זה הוציאה אי.פי בן ארבעה קטעים בשם "Exposures Taken At 7 Minute Intervals" ("חשיפות שצולמו במרווחים של 7 דקות"). הצלחתם של השירים "Satellite Life" ו"Hypnotoxic" שהופיעו בו הביאה לסדרת הופעות מצליחות, בעיקר בישראל ובלונדון, תחילה סולו ולאחר מכן בטריו שכלל גם את רוב סייקס בבס וג'יימס טרנר בתופים. אי.פי. שהקליטה השלישייה יצא ב-2013 בשם "Transients". כמו כן, ב-2006 התאחדה "אפור גשום" להופעה אחת.

ב-2008 הוציאה את הקלטת "פברואר" של "אפור גשום" על גבי דיסק, בתוספת חומרים שהוקלטו בין השנים 19911988 וטרם ראו אור. היא החלה בכתיבת הביוגרפיה של סבהּ, וזו יצאה לאור בשנת 2011, בהוצאת ידיעות ספרים, בשם "היש הגדול: ביוגרפיה של פנחס ספיר".[1] בשנה זו חזרה ספיר לישראל.

בנובמבר 2012 הקימה ספיר הרכב חדש של "אפור גשום" לאחר 22 שנה בהן הלהקה לא הייתה פעילה. ההרכב כלל את ספיר ושכטר, ואליהם צורפו שי לוינשטיין בגיטרה ופסנתר ואביב ברק בתופים.[2] ההרכב הוציא סינגל ראשון ומצליח מאלבום חדש בשם "מבפנים", שנכתב בעקבות פרויקט של ארגון "בצלם" ועוסק בחוויית המפגש עם מציאות חייהם של הפלסטינים בגדה המערבית.

בתחילת 2013 הוציאה הלהקה סינגל שני בשם "ליקוי ירח", שבו הוזכר שמה של הלהקה, ולאחריו את האלבום המלא, "מבפנים". האלבום כלל שירים בעברית ובאנגלית, ביניהם גרסאות חדשות לשירים "Satellite Life" ו"Hypnotoxic" שהופיעו בפרויקט הסולו של ספיר, "MOON PiLOT". ב-1 במרץ באותה שנה הושק האלבום בהופעה בלבונטין, בה התארח הגיטריסט המקורי של הלהקה, אלון ידגר.

בשנת 2018 יצא לאור ספר סיפורת ראשון פרי עטה, "הריקוד המודרני".

אלבומה הרביעי של אפור גשום, עם רעש נסתר, יצא ביולי 2020. את האלבום הפיק מוזיקלית עובד אפרת שגם ניגן גיטרה לצדה של מיכל.

היא פעילה במסגרת התנועות "אנרכיסטים נגד הגדר" ו"תעיוש" ותומכת BDS.

תרגומיה:

הישרדות הגחליליות מאת ז'ורז' דידי-הוברמן, הקיבוץ המאוחד, 2015

דימויים למרות הכל מאת ז'ורז' דידי-הוברמן, הקיבוץ המאוחד, 2019

מהתלה אינסופית מאת דייוויד פוסטר וואלאס, הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים, 2022

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לספיר אח מבוגר ממנה, בועז, איש תוכנה, ואח צעיר ממנה, איתי, היסטוריון של האמנות שחי במונטריאול. בראיון בשנת 2009 סיפרה ספיר שהיא לסבית. אחד משיריה, "Hypnotoxic", עוסק בגיל ההתבגרות ומתחיל במילים: "Wake up and make up your mind / Are you a boy or a girl".[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ היש הגדול, באתר "ידיעות ספרים"
  2. ^ מערכת וואלה!‏, בכורה: אפור גשום חוזרים. האזינו לסינגל החדש, באתר וואלה‏, 29 בנובמבר 2012;
    מיכאל רורברגר, עכבר העיר אונליין, בא בלילה: הרעש המצוין של אפור גשום, באתר הארץ, 27 בינואר 2013
  3. ^ בן שלו, עכבר העיר אונליין, מיכל ספיר: דארק אייטיז זו לא מילה גסה, באתר הארץ, 12 בפברואר 2009