מחלת מונדור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחלת מונדור
תחום רפואת משפחה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1087099 עריכת הנתון בוויקינתונים
סיווגים
ICD-10 I80.8 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-11 BD70.3 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחלת מונדור (באנגלית - Mondor's disease) היא מחלה לא שכיחה בה יש תהליך דלקתי עם יצירת פקקת בוורידים שטחיים בשדיים ובדופן החזה, בבית השחי ובפין. המחלה נקראת על שם הכירורג הצרפתי הנרי מונדור (18851962) שתיאר את המחלה בשנת 1936.

המחלה בשד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחלה יכולה להופיע עד 1% מכלל המנותחות בשד בגלל גידול או ניתוח פלסטי. מופיעה התקשות רגישה במקצת בצורת חוט בשד המגיע עד החזה הקדמי. בתחילה המקום אדום ורגיש אולם לאחר מספר שבועות הפקקת עוברת התארגנות, הוריד נפתח ונשאר "מיתר" קשה ובלתי רגיש שנעלם לבסוף.

המחלה בבית השחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מופיעה לאחר ניתוח בבלוטות לימפה בית השחי כמו כריתת הבלוטות או ביופסיה של בלוטת הזקיף במסגרת טיפול בסרטן השד. מופיע "מיתר" לאורך בית השחי. המצב הזה נקרא "תסמונת הקרום האקסילרי" (Axillary web syndrome).

המחלה בפין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפין מופיעה התקשות בחלק הקדמי של הפין, לאורך הוריד הראשי. הווריד מתקשה בגלל פקקת דלקתית. יש כאבים קלים בעת מגע מיני. יש להבדיל מצב זה ממחלת פיירוני שהיא כרונית וקשה יותר לטפל בה.

מהלך וטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחלה היא שפירה. ההשערה היא שהמחלה נגרמת לאחר טראומה של הוורידים לאחר ניתוח או במקרה של הפין-לאחר מגע מיני סוער או אוננות גסה. מבחינה פתולוגית יש בשלב ראשון דלקת של דופן הווריד, אחר כך נוצר קריש דם שעובר עם הזמן התארגנות ונסיגה עם פתיחת הווריד מחדש. התהליך כולו אורך משלושה שבועות עד ששה חודשים.

חימום מקומי וטיפול נוגד כאב עוזר. נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAID), מזרזים את תהליך ההחלמה. הדבר החשוב ביותר הוא לעודד את החולה בקשר למהלך השפיר של המחלה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחלת מונדור בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.