מג ראיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מג ראיין
Meg Ryan
ראיין בפסטיבל קאן 2010
ראיין בפסטיבל קאן 2010
לידה 19 בנובמבר 1961 (בת 62)
פיירפילד, קונטיקט, ארצות הברית
שם במה Meg Ryan עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Margaret Mary Emily Hyra עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1981
מקום לימודים
בן או בת זוג דניס קווייד (19912001) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ק קווייד עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס קריסטל (1995)
  • Hasty Pudding Woman of the Year (1994) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מג ראייןאנגלית: Meg Ryan; נולדה ב-19 בנובמבר 1961) היא שחקנית, במאית ומפיקה אמריקאית. מזוהה יותר מכל עם ז'אנר הקומדיות הרומנטיות. הייתה כוכבת גדולה בשנות התשעים בזכות סרטים כמו "כשהארי פגש את סאלי", "נדודי שינה בסיאטל", "אהבה של גבר לאישה" ו"יש לך הודעה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם מרגרט מארי אמילי אן היירה (Margaret Mary Emily Anne Hyra) בפיירפילד, קונטיקט שבארצות הברית למשפחה נוצרית-קתולית. אמה, סוזן ג'ורדן (לבית דאגן), שהתנסתה בחייה במשחק ובפרסומות בטלוויזיה, עודדה ותמכה בלימודי המשחק של בתה כבר בבית הספר היסודי.

כשהייתה ראיין בת 13 החלה ללמוד את שיטות המשחק של סטניסלבסקי. שנה אחר כך, בזכות קשריה של אמה, הופיעה בפרסומת הטלוויזיה הראשונה שלה. בתום לימודיה התיכונים ב-1979 החלה ללמוד עיתונאות באוניברסיטת ניו יורק. כדי לממן את לימודיה הצטלמה לפרסומות בטלוויזיה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הופעת הבכורה הקולנועית שלה ערכה בסרט "עשירים ומפורסמים" שיצא ב-1981, דרמה שהייתה לסרטו האחרון של הבמאי הגדול ג'ורג' קיוקור. לאחר מכן, בשם משפחתה החדש, "ראיין", גילמה את בסטי סטיוארט באופרת הסבון "As The World Turns" בין השנים 19821984.

ראיין השתתפה במספר סרטים בהם "אהבה בשחקים" משנת 1986, אך פרסומה נבע מגילום התפקיד הראשי בקומדיה הרומנטית המצליחה, שביים רוב ריינר, "כשהארי פגש את סאלי" בשנת 1989. בסרט גילמה את דמותה של סאלי, אישה תוססת, תוקפנית ומאוד רומנטית, דמות שתגלם גם ברבות מהקומדיות הבאות שלה.

ראיין ניסתה כמה וכמה פעמים לגלם דמויות שירחיקו אותה מדמות זו, כגון גילום אישה אלכוהוליסטית ב"אהבה של גבר לאישה" משנת 1994, ותפקידה בדרמת המלחמה "אומץ תחת אש" משנת 1996 בה גילמה קצינה צבאית הנהרגת במהלך קרב.

רבים מסרטיה במהלך שנות התשעים היו הצלחות קופתיות, לא רק בארצות הברית, אלא בכל רחבי העולם. ראיין כיכבה בשלושה סרטים מצליחים יחד עם טום הנקס: "ג'ו נגד הוולקנו" משנת 1990, בו ראיין גילמה שלוש דמויות שונות, "נדודי שינה בסיאטל" משנת 1993, עליו קיבלה מועמדות נוספת לפרס גלובוס הזהב (לאחר "כשהארי פגש את סאלי"), ו"יש לך הודעה" משנת 1998 שהיה שובר הקופות האחרון שבו כיכבה ראיין. כמו כן, היא דיבבה את אניה בסרט ההנפשה "אנסטסיה" של Fox Family Films ואולפני ההנפשה של פוקס משנת 1997.

שנות האלפיים לא האירו פנים לראיין, והסרטים שבהם השתתפה לא זכו להצלחה: כך היה עם "שיחה ממתינה", שביימה דיאן קיטון, "סימן חיים", עם ראסל קרואו בו דווח שהיה ביניהם רומן על סט הצילומים, ו"תשוקה חותכת" של הבמאית ג'יין קמפיון.

בשנת 2013 התארחה למספר פרקים בסדרה הקומית "טיפול אונליין" ברשת שואוטיים בכיכובה של ליסה קודרו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1991–2001 ראיין הייתה נשואה לשחקן דניס קווייד לאחר שהופיעה עמו בשני סרטים. בנם המשותף הוא השחקן ג'ק קווייד. ב-2006 אימצה ראיין ילדה בת 14 חודשים מסין.[1]

ראיין פעילה בארגונים הומניטריים, ותומכת בהתנדבות במדינות מתפתחות.

רשימת סרטיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשחקנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמפיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Meg Ryan Adopts a Girl, People Magazine, January 25, 2006