מאסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לה מאסיה דה קאן פלאנס בלס קורטס, ברצלונה.

מאסיהקטלאנית או בספרדית: masía ובאראגונית: pardina) היא סוג של בנייה כפרית הנפוצה במזרח ספרד: קטלוניה, קהילת ולנסיה, אראגון, לנגדוק ופרובאנס (בדרום צרפת). החלקה עליה בנויה המאסיה נקראת מאס (אנ').[1] לרוב מדובר במבנים גדולים אך מבודדים, שכמעט תמיד קשורים לחקלאות משפחתית או לפעילות מקנה.

החומרים ששימשו לבניית מאסיות השתנו לאורך הדורות, ולעיתים קרובות נקבעו על פי מיקומם. באזורים הרריים השתמשו לעיתים קרובות באבן מחוספסת, למעט פתחים, חלונות וקשתות, שבהם עבדו עם אבן מעובדת. במהלך ימי הביניים, בוץ שימש כמלט, והוחלף מאוחר יותר בסיד או צמנט. במקומות שבהם היה קשה להשיג אבן, לבני חימר היו נפוצות יותר כחומר בנייה.

על פי רוב, חזיתות הכניסה של המאסיות מכוונות לדרום. למבנים עתיקים יותר מהמאה ה-16 יש כניסה ראשית בעלת קשת בעוד שלבניינים שנבנו לאחר המאה ה-18 יש בדרך כלל פתחי משקוף. מאסיות נבנו, בדרך כלל, מקורות עץ שהוצבו בניצב לחזית וחופו באריחים. בפירנאים ובאזורים הרריים אחרים, הקירוי עשוי לעיתים קרובות מצפחה.

המאסיות היו בדרך כלל בניינים בני שתי קומות לפחות, כאשר קומת הקרקע שמורה לעבודות חקלאות ואף לאכלס בעלי חיים, כאשר הקומה העליונה שמורה למגורי המשפחה. אם הייתה קומה מעל זה, היא הייתה משמשת לעיתים קרובות כאסם, או מדי פעם לאכלס יונים.

ישנן מאסיות הכוללות קפלות פרטיות.

בתקופה המודרנית, מאסיות רבות הוסבו לוילות מגורים, מסעדות, צימרים או מרכזים לתיירות כפרית. בנוסף, ישנן מאסיות שהוסבו למוזיאונים (וילה ג'ואנה, מרכז ג'וג'ול-קאן נגרה) או ששוקמו והותאמו לשימושים תרבותיים.

כמה יצירות מוקדמות של הצייר הספרדי ז'ואן מירו מתארות את המאסיה (אנ') של משפחתו וכמו כן, איכרים קטאלונים.

מועדון הכדורגל ברצלונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לה מאסיה

אקדמיית הנוער של מועדון הכדורגל ברצלונה נקראת "לה מאסיה" (La Masia), מכיוון שהייתה ממוקמת בעבר במאסיה אותנטית מהמאה ה-18, הנקראת "לה מאסיה דה קאן פלאנס". המאסיה ממוקמת בסמוך לקאמפ נואו במחוז לס קורטס בברצלונה, ושימשה לשכן כדורגלנים צעירים מ-1979 עד 2011.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Various authors; Gran enciclopèdia catalana, Ed. Enciclopèdia catalana, Barcelona, ISBN 84-85194-81-0
  • Soldevila, Ferran et alt; Història de Catalunya, Selecta-Catalònia, Barcelona, 1989 ISBN 84-7667-045-1

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאסיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "mas". Gran Diccionari de la Llengua Catalana.