כבל אקספרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כבל אקספרס
סמליל החברה
סמליל החברה
נתונים כלליים
סוג תאגיד
מייסדים משפחת עפיפי
תקופת הפעילות 2019–הווה (כ־5 שנים)
חברת אם נתיב אקספרס
מיקום המטה חיפה
ענפי תעשייה תחבורה ציבורית
מוצרים עיקריים תחבורה ציבורית
מנכ"ל אורסאן סלמאן
 
www.cableexpress.co
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמליל הרכבלית

כבל אקספרס היא חברה ישראלית, המפעילה ומתחזקת את הרכבלית בחיפה, הרכבל שמקשר בין מרכזית המפרץ, לטכניון ואוניברסיטת חיפה. החברה היא חברת בת של נתיב אקספרס, והוקמה לאחר זכיית נתיב אקספרס במכרז רכבל חיפה, בשנת 2019. החברה בבעלות משותפת ל"נתיב אקספרס" וחברת ‏Bursa Teleferik (אנ') הטורקית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה הוקמה בשנת 2019, בעקבות זכייתה במכרז להפעלת הרכבלית בחיפה, המשותפת לחברת האוטובוסים "נתיב אקספרס" שבבעלות הקבוצה, ולחברת בורסה (עיר) הטורקית. בניית הרכבל נעשתה באמצעות התאגיד השווייצרי-אוסטרי "דופלמאייר-גאראוונטה" (אנ'), שהיא הקונצרן הרכבלים הגדול ביותר בעולם שגם בשנת 2018 בנתה את קרונות הכרמלית.

כאשר בשנת 1965 העלתה עיריית חיפה לראשונה הקמת רכבל בין מפרץ חיפה, נווה שאנן עד לטכניון ולאוניברסיטה, אך הנושא לא קודם במשך שנים רבות. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה, בראשות ראש העיר עמרם מצנע, אישרה עקרונית את תוכנית הרכבל במרץ 1999. על פי תוכנית שהוגשה על ידי חברת תשתיות יפה נוף, שבבעלות העירייה[1].

בפברואר 2002 הקפיאה הועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה את דיוניה בעניין הקמתו של הרכבל, עקב התנגדות הטכניון לתנאי המוצע[2]. במאי 2003, בתום שנה של דיונים אינטנסיביים במהלכם הוחלט להזיז את התוואי, אישרה ועדה מחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה את התוכנית.

באפריל 2008, החלה עיריית חיפה לערוך בניית כדאיות כלכלית מחודשת לפרויקט[3]. זאת, על רקע גידול חזוי של כ-17% בעלויות הפרויקט לכ-210 מיליון שקל. במאי 2016, הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי יקדם את פרויקט הרכבל, שעלותו עודנה לכ-280 מיליון ש"ח.

ביוני 2019 זכו החברות "נתיב אקספרס" ו"בורסה" הטורקית במכרז הפעלת הרכבלית והן הקימו את החברה לצורך להפעלת הרכבל[4].

ב-11 באפריל 2022 החלה הפעלה סדירה של הרכבלית. על הקרוניות מתנוססים שני סמלילים, הראשון לוגו של כבל אקספרס, והשני לוגו שמצויר עליו רכבל על רקע כחול לבן וירוק, כאשר הוא גם מתנוסס בתחנות, ובו מתנוסס עם הכיתוב "רכבלית".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כבל אקספרס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]