יהושע אשר רבינוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רבי יהושע אשר רבינוביץ (בערך תקנ"ח, 1798 - כ"ה באייר תרכ"ב, 1862) היה אבי שושלת פוריסוב. בנו של "היהודי הקדוש" מפשיסחה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנם של רבי יעקב יצחק רבינוביץ ושיינדל פריידא בת רבי גדליה מאפטא. בילדותו חלה והיה על סף מוות. על פי המסופר במשפחה, אביו הפקיד את כל נכסיו לעניים באמרו שקיום מצווה למעלה מן הטבע היא סגולה לישועה למעלה מן הטבע, והילד הבריא. החסידים תלו את חוליו בהקפדתו של החוזה מלובלין על אביו. בילדותו נשלח ללמוד אצל המגיד מקוז'ניץ. כמו כן נסע לשרף מסטרליסק ורבי ישראל מרוז'ין. לאחר נישואיו כיהן ברבנות זליחוב, אך עזב בשל מחלוקת בין חסידי ומתנגדי העיירה. הוא כיהן כרבה של העיירה שנציה הסמוכה לפוריסוב, ובשנת תרי"ב החל לכהן כרבה של פוריסוב. הוא התפרסם על שם עיירה זו וכיהן בה כרב ואדמו"ר 10 שנים, עד לפטירתו. נקבר בבית הקברות סטרבולה בפאתי פוריסוב. קברו והאוהל שעליו שוחזרו בשנת תשע"ה.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נישא לבתו של רבי יחזקאל מקוז'ניץ. היא נפטרה ללא שנולדו להם ילדים. הוא נישא בשנית ללאציא בת הרב נפתלי הירצל הלברשטאדטר[1] תלמידו של אביו ונכדו של רבי יחיאל מרגליות רבה של הורדנה[2]. להם נולדו ארבעה ילדים. בשלישית נישא לבתו של רבי מרדכי מזליחוב, נכדו של החוזה מלובלין, להם נולד בן.

על פי המסורת החסידית, לא נולדו לו ילדים מספר שנים לאחר נישואיו, ואביו אמר שנועדו לו עוד ארבעה ילדים אך הוא נותנם במתנה לבנו זה. בניו ראו את עצמם כבניו של היהודי הקדוש ואמרו קדיש לאחר פטירתו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בנו של הרב מאיר אב"ד אפלין, בנו של רבי יהודה לייביש אב"ד דובנקא בנו של רבי צבי הירש חריף רבה של הלברשטאדט.
  2. ^ תלמידו של הבעל שם טוב ואחיו של רבי אלעזר רוקח.
  3. ^ ראו עליו בהרחבה, למשפחותם, קהילות המבשר, ל' בסיוון תשע"ה. הרב אריה מרדכי רבינוביץ, מוסף שבת המודיע, פרשת קורח תשע"ה.