יאיר אבידן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאיר אבידן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1959 (בן 65 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאיר אבידן (נולד ב-1959) הוא כלכלן ישראלי שנשא בתפקידים בכירים במספר בנקים בישראל, וכיהן כמפקח על הבנקים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאיר אבידן הוא בוגר החוג לכלכלה וסטטיסטיקה באוניברסיטת תל אביב שם סיים תואר ראשון בשני החוגים בהצטיינות. לאחר מכן סיים תואר שני במנהל עסקים בהתמחות במימון וחשבונאות ותואר שני נוסף במינהל ומנהיגות בחינוך בהצטיינות, שניהם באוניברסיטת תל אביב. הוא בוגר קורס ניהול מתקדם (AMP) באוניברסיטת הרווארד[1].

את הקריירה המקצועית שלו החל ככלכלן וקצין אשראי בחטיבה העסקית בבנק לאומי וכקצין אשראי בבנק לאומי ניו יורק. לאחר מכן שימש כמנהל עסקאות בכיר בפועלים שוקי הון מקבוצת בנק הפועלים.

החל משנת 1997 מילא שורת תפקידים בקבוצת בנק דיסקונט. בתחילה שימש כעוזר אישי של יו"ר דירקטוריון הבנק, אריה מינטקביץ. לאחר מכן עבד במגוון תפקידים בחטיבת שיווק ותכנון אסטרטגי. בשנת 2008 מונה לסגן ראש החטיבה העסקית. בשנת 2010 מונה כסמנכ"ל בבנק, תחילה כמנהל הסיכונים הראשי של קבוצת דיסקונט ואחרי כן כסמנכ"ל בכיר ומנהל חטיבת חברות בת. במסגרת תפקיד זה כיהן בין היתר כיו"ר דירקטוריון בנק מרכנתיל[2], כיו״ר החברה לנאמנות של בנק דיסקונט, כדירקטור בדיסקונט ניו יורק, בדיסקונט קפיטל ובחברת כאל.

לאחר פרישתו כחבר הנהלה בקבוצת דיסקונט, כיהן בדירקטוריון בנק דיסקונט ניו יורק, דיסקונט קפיטל, כאל, כדירקטור בחברת מידרוג וכדירקטור בחברת שב"א.

נוסף על תפקידיו אלו אבידן עוסק בפעילות התנדבותית בקהילה. הוא נמנה עם חברי הוועד המנהל של מספר עמותות ובהן "דרך לוטן", "הדסה נעורים" ו"שיעור אחר". כמו כן הוא חבר באגודת הידידים של בית החולים לניאדו, מנטור בעמותת "מנטור לחיים" ומורה פרטי למתמטיקה מטעם עמותת "פוש"[1].

לתפקידו כמפקח על הבנקים בבנק ישראל נבחר בחודש מרץ 2020 לאחר שוועדה בחנה את מועמדותם של 21 מועמדים. הוא החליף את ד"ר חדוה בר כמפקחת היוצאת ונכנס לתפקידו במאי 2020, בעיצומו של משבר הקורונה, שגרם למערכת הבנקאית סיכוני והפסדי אשראי גדולים[3]. עם כניסתו לתפקיד זה חתם על הסדר ניגוד עניינים שלפיו יהיה מנוע מפיקוח ומטיפול בעניינן של קבוצת בנק דיסקונט וחברת שב"א.

נגיד בנק ישראל קבע כי היעדים לתקופת כהונתו של אבידן הם קידום החדשנות במערכת התשלומים הבנקאית והפיננסית וחיזוק האיתנות של הבנקים, במיוחד בעקבותיו של משבר הקורונה. אתגרים נוספים היו קידום התמודדות עם אפליקציות התשלומים של הבנקים, עם הארנק האלקטרוני והבנק הדיגיטלי הראשון של מריוס נכט ואמנון שעשוע[4]. במהלך הכהונה, עם ההתפתחויות המשקיות, כלכליות, חברתיות ואחרות, עוצבו יעדים רבים, בהם, בין היתר, חיזוק התפיסה הצרכנית, העצמת ההוגנות וההגינות כלפי לקוחות, חיזוק תפקידה ש המערכת הבנקאית במרקם הלכי - חברתי, זאת לצד, המשך ווידוא יציבות המערכת הבנקאית, תמיכת המערכת הבנקאית בהנעת הכלכלה, העצמת וחיזוק התחרות בראיית הצרכן במרכז.

אבידן פרש מתפקיד המפקח על הבנקים ביוני 2023, ארבעה חודשים אחרי שהודיע על כוונתו לעשות כן[5]. כהונתו הייתה קצרה יחסית לקודמיו בתפקיד, התאפיינה באתגרים מרובים שהתלוו למגפת הקורונה, חמש מערכות בחירות, מלחמת רוסיה אוקראינה, מצב רגיש גיאופוליטי, עליית סיבת הריבית והאינפלציה, קיטוב אזרחי כנגזרת של מהלכים רחבים של מאמץ לשינויי חקיקה ועוד[6].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבידן נשוי, אב לשלושה וגר בהוד השרון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הסתכלות פיננסית על סיכוני האקלים – ריאיון עם מר יאיר אבידן, המפקח על הבנקים, אקולוגיה וסביבה, 29 בנובמבר 2022

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]