טריברקה

טריברקה (כפר)
סמל טריברקה
סמל טריברקה
סמל טריברקה
דגל טריברקה
דגל טריברקה
דגל טריברקה
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
אובלסטי מחוז מורמנסקמחוז מורמנסק מחוז מורמנסק
קואורדינטות 69°09′51″N 35°08′26″E / 69.164166666667°N 35.140555555556°E / 69.164166666667; 35.140555555556 
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טריברקהרוסית: Териберка) הוא כפר במחוז המשנה קולסקי, במחוז מורמנסק, רוסיה, השוכן לחוף ים ברנץ בשפך נהר טריברקה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריברקה הוזכרה לראשונה בסביבות 1523. עם זאת, על פי מקורות אחרים, היא נוסדה בשנות ה-60 של המאה ה-19 - העשור בו התיישבו באופן פעיל בחופי מורמן.[1]

בסוף המאה ה-19 היישוב החל להתפתח כשנבנו בה כנסייה, מגדלור ותחנת מזג אוויר (הראשונה בחוף מורמנסק). שמות המאפיינים הגאוגרפיים של האזור, כמו כף דיפלרנסקוגו, זבאלישין ואחרים מתייחסים למשלחת הגדולה של פיוטר הגדול.

בתחילת המאה ה-20, טריברקה פותחו בה עסקי בקלה ודייג כרישים (שאומצו בעיקר על ידי הנורווגים אשר החזיקו בבעלותם מפעל דגה וחנות). בסוף שנות העשרים התארגן הכפר כחווה הקיבוצית הראשונה; היא כללה משק חלב ועדר איילים בנוסף לסירות הדייג.

לפני מלחמת העולם השנייה, הדייגים ועובדי רפת החווה הקיבוצית זכו מספר פעמים על הישגיהם ונשלחו להציג את מרכולתם במרכז ודנ"ח במוסקבה. בניית מספנות בכפר ליודייני החלה בערך באותה תקופה.

טריברקה התפתח במהירות לאחר המלחמה. בשנות ה-40 - 60 היו שתי כפרים, שתי רפתות, עופות, עדר איילים בן 2,000 ראשים, חוות גידול חורפנים אמריקאים ושני מתקני עיבוד דגים בכפר, כמו גם חנויות ומחסנים של בסיס הצי "גוסלוב" (ארגון ממשלתי לפועלים מיומנים). באותן שנים התרחבו המספנות ועבדו במלוא יכולתם. בכפר פעל מרכז קהילתי, מועדון חלוצים צעירים, שני בתי ספר (יסודי ותיכוני), פנימייה לילדים מיישובי החוף, מרכז אשפוז, בית חולים ותחנת טיפול נמרץ לאמבולנסים.

טריברקה הפכה למרכז המינהלי של המחוז המקיף אותו וצומח והתפתח בקצב מהיר מאוד.

הנפילה החלה בשנות השישים, אז הועבר המחוז לתחום השיפוט של העיירה סברומורסק. ככל שגדלה כמות הספינות וציי הדייג הצליחו לנסוע ביתר קלות באוקיינוס הפתוח, עסקי הדיג החופי הפכו פחות חשובים. מתחם עיבוד הדגים שהוקם במורמנסק הציב את מתקני העיבוד הקטנים יותר בטריברקה.

עם השנים החווה הקולקטיבית בוטלה, בסיס הים הלבן פורק, עדר האיילים הועבר לכפר לובואוזרו והמפעל לעיבוד הדגים נסגר משום שספינות דיג גדולות לא היו מסוגלות להיכנס לנהר מהאוקיינוס.

בשנות השמונים נהרס בית הגידול של דגי הסלמון במהלך הקמת המפעלים ההידרואלקטריים על נהר טריברקה. בשנות האלפיים הכפר שוב הוכפף למחוז במקום העיירה סוורומורסק.

בשנת 2019 מושל מחוז מורמנסק אנדריי צ'יביס הודיע כי ממשלתו מתכננת לפתח באופן מקיף את הכפר שננטש, שמהווה פנינה טבעית.[2]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט הדרמה הרוסי לוויתן משנת 2014, שזכה בגלובוס הזהב בשנת 2015, צולם בטריברקה.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טריברקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Administrative-Territorial Division of Murmansk Oblast, p. 23
  2. ^ Териберку из фильма "Левиафан" ждет обновление
  3. ^ WeirdRussia.com Teriberka: Leviathan filming location