טיוטה:עודפות באומנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה ציבורית על עודפות באומנות. אתם מוזמנים להשתתף בעריכתה.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה ציבורית על עודפות באומנות. אתם מוזמנים להשתתף בעריכתה.

עודפות באמנות או אקזסיביות באמנות היא תנועת אמנות, המתייחסת למקרים שבהם אמנים פורצים את הגבולות, חורגים מהנורמות והציפיות המקובלות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקזסיביות היא השתקפות, בחינה או חקירה של כל היבט של החיים במצב מופרז תוך התחשבות מיוחדת בתחומים שיש להם השפעה ממשית ותוצאתית על חברי החברה. תחומי הנושא כוללים, בין היתר, כלכלה, פוליטיקה ופסיכולוגיה. הביקורת הכלכלית שלו היא פרשנות על החומרנות הכלכלית, והרצון לרכוש טובין חומריים מעבר לצרכיו.

אקזסיביות מתארת שימוש מופרז במשאבים בצורה מוגזמת תוך שימוש ביצירות חזותיות דו או תלת מימדיות, מילים כתובות או מדוברות, או בכל מדיום אחר. מטרתו לשקף, לבחון או לחקור את המערכת הקפיטליסטית, נטולת שיקולים אסתטיים, משפטיים, מסחריים, אתיים, מוסריים, גזעיים או דתיים.

האקזסיבם באמנות כרוך בשימוש בטכניקות, סגנונות או נושא קיצוניים או לא שגרתיים שעלולים להיחשב מוגזמים, פרובוקטיביים או אפילו שנויים במחלוקת. ניתן לראות עודפים אלו בצורות אמנות שונות, לרבות ציור, פיסול, מיצג, ספרות, מוזיקה ועוד. גישה זו מאתגרת את המוסכמות המסורתיות, במטרה לעורר, לעורר תגובות רגשיות, או לעורר מחשבה ודיונים על ביטוי אמנותי ונורמות חברתיות. אמנים עשויים להפעיל עודפים כדי להצהיר הצהרות נועזות, לערער על הסטטוס קוו, או ליצור יצירות מעוררות מחשבה המאתגרות את התפיסות הקדומות שלנו לגבי האמנות עצמה.

לעיתים קרובות האומנים משתמשים בדחיפה של הגבולות של מה שנחשב "נורמלי" או "מקובל" בהקשר של אמנות, אשר מאתגר את הצופים להתעמת עם נקודות מבט ורעיונות חדשים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך ההיסטוריה האקזסיבם נתפס כנרטיב של הביטוי האמנותי. זהו סיפור על אמנים המאתגרים את הנורמות החברתיות, מתעמתים עם ציפיות ופורצים את גבולות היצירתיות. מהציורים הסוריאליסטיים והחלומיים של סלבדור דאלי ועד ליצירות הקרביות והטעונות רגשית של אקספרסיוניסטים מופשטים כמו ג'קסון פולוק, אמנים בחנו ללא הרף את גבולות הביטוי האמנותי.

הנרטיב הזה משתרע גם לצורות אמנות עכשוויות יותר, שבהן אמני מיצג מזעזעים ומעוררים את הקהל במעשיהם הנועזים ודוחפים את הגבולות. הסיפור של "עודפים באמנות" הוא סיפור של מרדנות, חדשנות וחתירה בלתי פוסקת אחר צורות ביטוי חדשות. זה סיפור שמתפתח כל הזמן, כאשר כל דור של אמנים בונה על הפרובוקציות של העבר כדי ליצור משהו נועז ומעורר מחשבה ייחודי.

תערוכת הבכורה של אקסססיביות התקיימה בגלריה LA Artcore Brewery Annex עם הכותרת "יוזמה מוגזמת". ומנשר האקסססיביות פורסם בשבועון Downtown News בספטמבר 2015. לדברי מבקרת אמנות שנה ניס דמברוט, הרעיון הוגה בסטודיו של המייסד על סמך מימושיו האישיים ביחסיו כצרכן עם הסביבה הקפיטליסטית. אקזסיביות הוצגה לזירת האמנות של לוס אנג'לס בנובמבר 2014 בגלריה Red Pipe בתערוכה שכותרתה Excess The New Norm. הוא נאצר על ידי מבקר האמנות, המו"ל והאוצר מאט גליסון.

התערוכה הפותחת כללה עבודות של ברט בייקר, כריסטוף באודסון, אנדרו דאדסון, איאן דבנפורט, ג'ונאס איטר, קאלוסט גודל, דון הרגר, ז'ו ג'ינשי, פביאן מרקאצ'יו, רוקסי פיין, סקוט ריכטר, סאמוול סגאטליאן, אליזבת שפפל, מייקל טואנג'ס, מייקל וילריאל. , Danh Vō, Cullen Washington, Jr., Brigid Watson, Leslie Wayne, Ai Weiwei and Zadik Zadikian.

עד 2019, האקססיביזם התרחב מעבר לצורות חזותיות וכלל אופנה ומוזיקה.

מקורות השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אם נבחן את עולם ההשפעות הפוטנציאליים במובן רחב יותר, יש סוגים שונים של מקורות השראה לאקזסיבם:

1. עוצמה רגשית: אמנים עשויים לשאוב השראה מחוויות רגשיות אישיות או אינטנסיביות, תוך שימוש בעודפים כדי להעביר את הגולמיות של הרגש האנושי.

2. פרשנות פוליטית וחברתית: אמנים מרבים להשתמש בהגזמות כדי להגיב על סוגיות חברתיות, לאתגר נורמות ולעורר מחשבה ביקורתית על העולם שסביבנו.

3. חקר התת מודע: אמנים סוריאליסטים ומופשטים, למשל, מסתמכים על עולם החלומות והתת מודע, תוך שימוש בעודפים כדי לפתוח דרכים חדשות ולא שגרתיות של חשיבה וראייה.

4. מרד במוסכמה: דחיפת הגבולות של מה שנחשב מקובל או מסורתי באמנות יכולה להיות צורה של מרד בנורמות חברתיות או אמנותיות, לזרז שינוי והתבוננות פנימה.

5. ניסויים וחדשנות: אמנים עשויים למצוא השראה בדחיפת גבולות המדיום שבחרו, בבדיקת היכולות של חומרים, טכניקות וטכנולוגיה כדי ליצור משהו חדש ובלתי צפוי לחלוטין.

מקורות השראה אלה, בין היתר, יכולים לתדלק את יצירתן של יצירות אמנות נועזות ודוחפות גבולות המאתגרות, מעוררות ומעוררות השראה בקהל.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורת יכולה לבוא מנקודות מבט שונות, המשקפות מגוון דעות וחששות בעולם האמנות והחברה בכלל. כמה ביקורות נפוצות כוללות:

1. חוסר נגישות: ביטויים אמנותיים מוגזמים או קיצוניים עלולים לעיתים להרחיק או לבלבל קהל, ולהוביל להאשמות על אליטיזם או ניתוק מהבנה ציבורית רחבה יותר.

2. ערך הלם על חומר: מבקרים עשויים לטעון שחלק מהאמנים מתמקדים יותר מדי ביצירת ערך הלם או סנסציוניות, ומקריבים עומק ומשמעות במרדף אחר העודף שלהם.

3. חששות אתיים ומוסריים: צורות מסוימות של עודף באמנות, במיוחד אלו הכוללות נושא מפורש או שנוי במחלוקת, עלולות לעורר ויכוחים אתיים והתנגדויות מוסריות מקהילות אמנותיות ולא אמנותיות כאחד.

4. מסחריות וחיפוש תשומת לב: חלק מהמבקרים טוענים שהפרזות באמנות מונעות יותר מרצון לתשומת לב, מחלוקת או הצלחה מסחרית ולא מביטוי אומנותי אמיתי או יצירתיות.

5. השפעה תרבותית וחברתית: אמנות מוגזמת או דוחפת גבולות יכולה גם לעמוד בפני ביקורת על השפעתה הפוטנציאלית על נורמות חברתיות ותרבותיות, ולעתים קרובות מובילה לוויכוחים על אחריותם של אמנים ועל ההשלכות הפוטנציאליות של עבודתם.

ביקורת על אקזסיביות היא חלק משיח רחב יותר על התכלית, ההשפעה והשיקולים האתיים של הביטוי האמנותי. הוא משקף נקודות מבט שונות על תפקידה של האמנות בחברה ועל האיזון בין חופש אמנותי לאחריות חברתית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

• מינימליזם

• אמנות חזותית

• אמנות מופשטת

• סוריאליזם

• אקספרסיוניזם מופשט

• אמנות עכשווית

• טאשיזם

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

• Excessivism, Ranch Soil: music released September 28, 2019

• Vogue, "This Parsons x Kering Empowering Imagination Finalist Is Tackling the Excesses of Overconsumption Head On", May 8, 2017, by Nicole Phelps

• CaliforniaNewswire, New Art Movement, Excessivism, Is a Commentary on Economic Materialism, Nov. 02, 2015

• WideWalls Magazine, "Excessivism – A Phenomenon Every Art Collector Should Know", by Angie Kordic, January 2016

• Excessivism: Irony, Imbalance and a New Rococo. The Huffington Post. Retrieved 2015-10-12

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקזסיבם

באתר וויקיפדיה באנגלית

https://en.wikipedia.org/wiki/Excessivism