טיוטה:סדרת לאור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סדרת לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת "לאור" היא סדרת ספרים בת 8 כרכים, העוסקת בענייני פרשת השבוע לאור רעיונותיהם של גדולי ההגות היהודית והחסידות. סדרת הספרים היא פרי עטו של הרב פרופ' אברהם וינרוט. עד כה יצאו בסדרה זו הספרים הבאים:

"לאור קדושת לוי", "לאור המהר"ל", "לאור החיים", "לאור רבי צדוק", "לאור שפת אמת", "לאור שם משמואל", "לאור תפארת שלמה", ו "לאור ימים נוראים".

לאור קדושת לוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי לוי יצחק מברדיצ'ב (המאה ה-18, פולין ואוקראינה) מגדולי החסידות, המכונה "סנגורם של ישראל", בספרו "קדושת לוי" על פרשות השבוע והמועדים, חידש זווית ראייה ייחודית המהווה צוהר לעולמה של החסידות. הספר "לאור קדושת לוי" מבאר את הדברים ומנגיש אותם. לשם הבנת הדברים הביא המחבר מדברי גדולי מחשבה רבים ושונים במרוצת הדורות, לרבות "נפש החיים", הגר"ח סולובייצ'יק וגדולי החסידות. הספר "לאור קדושת לוי" יצא לאור בהוצאת פלדהיים, תשע"ט (2019).

לאור מהר"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי יהודה ליווא בן בצלאל (המאה ה-16) פראג, המוכר בכינויו מהר"ל מפראג, כתב עשרות ספרים בהגות ובפרשנות, ותורתו השפיעה רבות על תנועת החסידות. משנתו של המהר"ל סדורה אך כדי להבין את כתביו יש צורך להכיר את עולם המושגים שייסד (למהר"ל שפה שלמה משלו) וכן לגלות בקיאות בכתביו הרבים, שכן הוא מבאר היבטים שונים של רעיונותיו בספריו השונים. בספר "לאור מהר"ל" על פרשה ומועד, ערך המחבר עבודת מחקר מקיפה ובאר את רעיונותיו העמוקים של המהר"ל בשפה בהירה. הספר "לאור המהר"ל" יצא לאור בהוצאת פלדהיים, תש"פ (2020). הספר "לאור המהר"ל" תורגם לאנגלית וראה אור תחת הכותר By The Light Of The Maharal, פלדהיים, תשפ"ג (2023).

לאור החיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי חיים בן עטר (המאה ה-18, מרוקו, איטליה וירושלים) בספרו "אור החיים" פרש את פרשיות התורה בשלושה רבדים. הרובד הראשון עוסק בפשט הכתובים; הרובד השני נובע מן העיון בדברי חז"ל וכולל היבטים עיוניים מעמיקים. הרובד השלישי מבוסס על "פנימיות התורה" וחושף בפני המעיין רזי תורה, ובלשונו "להאיר אור תורה אסדר ב' ג' גרגרים מסתרי תורה". ספרו של "אור החיים" התקבל כספר יסוד בכל תפוצות ישראל וקודש על ידי ראשי תנועת החסידות, שראו בו ספר יסוד לדרכם והשתדלו להתמיד בלימודו. בספר "לאור החיים" על פרשה ומועד, מבאר המחבר את שלוש ממדי פירושו של "אור החיים" (פשט, עיון וסוד) באופן מעמיק ועם זאת בהיר ומובן. הספר "לאור החיים" יצא לאור בהוצאת פלדהיים, תשפ"א (2021).

לאור רבי צדוק הכהן מלובלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי צדוק הכהן רבינוביץ' - רובינשטיין מלובלין (המאה ה-19, פולין) היה מגדולי ההגות של תורת החסידות. הגותו מאופיינת בשילוב של למדנות תורנית ופרשנות חדשנית עם תורות הקבלה והחסידות. בתקופת שבה היה אדמו"ר נהג לומר דרשות על שולחנו בסעודות שבת, מועד וראשי חדשים. דרשות אלו נרשמו בידי התלמידים, כונסו לאחר פטירתו ונדפסו בסדרת הספרים "פרי צדיק". תורתו מאופיינת בהעמקה רבה ובמושגים קבליים, ומשום כך התקשו רבים ללמוד את ספריו. בספר "לאור רבי צדוק" מגיש המחבר את תורתו של רבי צדוק בשפה ברורה ושווה לכל נפש. הספר "לאור רבי צדוק" יצא לאור בהוצאת פלדהיים, תשפ"א (2021).

לאור שפת אמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי יהודה לייב אלתר, האדמו"ר מגור (המאה ה-19, פולין), הינו אחד מגדולי המחשבה של עולם החסידות. הספר "שפת אמת" נדפס מרשימות כתב ידו, והוא כולל רעיונות וביאורים לפרשת השבוע ומועדי ישראל ויש בו מכלול שלם ובהיר של תורת החסידות. ה"שפת אמת" נהג לכתוב דברים עמוקים מאד בקיצור רב מאד, ובאחד ממכתביו (מובא בליקוטים לחנוכה) הבהיר כי מכיוון שגדול הוא הקושי לבטא בכתב את עומק הכוונה מוטב לכתוב במילים קצרות. ה"שפת אמת" כתב עוד (שמות, וארא תרל"ז) כי דיבור הצדיק גבוה מאד עד שאין כמעט מי שיוכל להבינו. בספר "לאור שפת אמת" מפוענחים דברים עמוקים והמחבר מגיש את תורתו של השפת אמת באופן ברור ובהיר. הספר "לאור שפת אמת" יצא לאור בהוצאת פלדהיים, תשפ"ב (2022).

לאור שם משמואל[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי שמואל בורנשטיין מסוכטשוב (המאה 19 והמאה ה-20, פולין), מביא בספרו "שם משמואל" מתורתו של אביו, בעל "אבני נזר" ומדברי סבו הרב מנחם מנדל מורגנשטרן הידוע כרבי מקוצק. הרבי מסוכטשוב פיתח את הדברים והוסיף להם עומק רב וספרו נחשב לאבן יסוד בתורת חסידות קוצק בפרט ובהגות החסידות בכלל. בספר "לאור שם משמואל" על פרשה ומועד, מביא המחבר את תורתו של ה"שם משמואל" באופן סדור, מורחב ומעמיק. הספר "לאור שם משמואל" יצא לאור בהוצאת פלדהיים, תשפ"ג (2023).

לאור תפארת שלמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי שלמה הכהן רבינוביץ', האדמו"ר מראדומסק (המאה ה-19, פולין) בספרו "תפארת שלמה", עורר שאלות יסודיות על הכתובים, ובעקבותיהם פנה לעסוק במושגי יסוד של החסידות, באר אותם בדרך חדשנית כשהוא פורש באמצעותם רעיון מקיף. התובנות המתקבלות פורשׂות תשתית נרחבת וכוללת. בספר "לאור תפארת שלמה" מביא המחבר את תורתו של רבי שלמה מראדומסק באופן בהיר ומעמיק. הספר "לאור תפארת שלמה" יצא לאור בהוצאת פלדהיים, תשפ"ג (2023).

לאור ימים נוראים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר זה מביא המחבר מן הדברים שנכתבו בסדרת ספרי "לאור" וכן בכתבי המחבר על אלול, ראש השנה, עקידת יצחק, שבת שובה, יום הכיפורים, תשובה, תפילה ולימוד זכות. הספר פורש משנה סדורה של עיון מעמיק ברעיונות העוסקים בתשובה ובמהותם של הימים הנוראים. הספר "לאור ימים נוראים" יצא לאור בהוצאת פלדהיים, תשפ"ג (2023).