טיוטה:משה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ שפות, ארץ מקור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

משה
Moses
בימוי רוג'ר יאנג
שחקנים ראשיים בן קינגסלי
פרנק לנגלה
כריסטופר לי
מוזיקה מרקו פריזינה
חברה מפיצה TNT
הקרנת בכורה 20 בדצמבר 1995
משך הקרנה 188 דקות
סוגה סרט דרמה

משה הוא סרט דרמה שהופק לטלוויזיה המספר את סיפור חייו של משה רבינו מהתנ"ך. הוא בוים על ידי רוג'ר יאנג והוא בכיכובם של בן קינגסלי, פרנק לנגלה וכריסטופר לי. הסרט צולם במרוקו ושודר לראשונה בערוץ הטלוויזיה האמריקני TNT. הוא מהווה חלק מאוסף הביבליה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מספרת על סיפור חייו של משה, שנולד לעבדים ישראליים וגדל אצל משפחת המלוכה המצרית, עד שאלוהים בחר בו לשחרר את העם העברי מעבדות ולהובילו לארץ המובטחת.

העלילה מתחילה כאשר יוכבד, אישה מבני ישראל, שמה את בנה התינוק בתוך תיבה ומשיטה אותו על פני היאור, כדי להצילו מפני הגזרה האכזרית של פרעה רעמסס השני. התיבה נמצאה על ידי בת פרעה, הנסיכה פטירה, והיא מאמצת את התינוק העברי כבנה וקוראת לו משה. משה מוצג גדל כנסיך מצרי לצד בנו ויורשו של רעמסס, מרנפתח, שמשמש כיריבו של משה.

כשהוא עכשיו מבוגר, לומד משה שהוא בכלל לא מצרי, ושכולם בני משפחתו המצרית, כולל פרעה, יודעים זאת, והוא לומד שיוכבד המינקת העברייה שלו היא אמו האמיתית. לילה אחד, כשמשה רואה נוגש מצרי המתאכזר מאוד לאהרון, אחיו הגדול הוא בא והורג אותו. משה מתכנן לברוח ממצרים כדי להיות בטוח ממאסרו של פרעה, אבל לא לפני שהוא נפרד ממשפחתו האמיתית. משה נודד במדבר סיני עד שהוא מגיע למדין, שם הוא מגן על בנותיו של יתרו כהן מדיין, ויתרו מודה למשה שהציל את בנותיו ונותן לו להישאר בביתו ולטפל בצאנו. משה נשאר במדיין כמה שנים ומתחתן בתו הגדולה של יתרו ציפורה.

במצרים, רעמסס מת ובנו מרנפתח מוכתר לפרעה החדש ומתאכזר לעבדים העבריים יותר מאביו. משה, כשהלך לרעות את צאנו ליד הר סיני, רואה סנה שעולה באש, אבל אינו נאכל ומתוכו הוא שומע את אלוהים האומר לו לחזור למצרים ולבקש מפרעה שישחרר את עמו. משה נפרד שלום מאשתו וחותנו, וחוזר למצרים ובדרך פוגש את אחיו אהרון, לאחר שאלוהים אמר לו לפגוש את משה במדבר ושידבר למענו בפני פרעה. משה מציג בפני העם את האותות שאלוהים הראה לו ומתחילים להאמין שוב באלוהי אבותיהם.

משה ואהרון ניצבים בפני פרעה מרנפתח ודורשים ממנו לשחרר את בני ישראל מעבדות, אבל הוא מסרב לשחרר אותם, ומצווה על בני ישראל להכין לבנים בלי תבן. המשגיחים העבריים נוזפים על משה שבגלל פרעה מתאכזר אליהם עוד יותר. גם לאחר שמשה ואהרון מראים לפרעה את אות האלוהים - אהרון זורק את מטהו על הארץ והופך לנחש וכך גם הקוסם של פרעה - הוא עדיין מסרב לשחרר את בני ישראל. במהלך הימים הבאים, אלוהים מכה את מצרים בתשע מתוך עשר המכות, ופרעה עדיין מסרב לשחרר את העבריים. לקראת המכה האחרונה, משה אומר לעבדים לצבוע את המזוזות והמשקופים של בתיהם בדם שה, כדי שמלאך המוות של אלוהים יפסח עליהם ובניהם הבכורים יישארו בחיים. מלאך המוות הורג את כל הבנים הבכורים במצרים, כולל בנו של מרנפתח, ופרעה נותן לבני ישראל לעזוב.

סוף סוף, בני ישראל עוזבים את מצרים, בהנהגתו של משה, והולכים לעבר ים סוף. אבל מרנפתח שוב משנה את דעתו ומכין את צבאו לרדוף אחר בני ישראל. כשהעבריים מגיעים לים, הם שומעים את קול מרכבות פרעה מרחוק ומאשימים את משה שבגללו הם עומדים למות. משה מרגיע ומרים את מטהו לעבר הים, ועומד שם כל הלילה. בבוקר למחרת, העבריים מתעוררים ורואים שהים נחצה לשניים, עם מעבר בתוכו. משה מוביל את העבריים בתוך הים, ומספר שעות לאחר מכן, צבא פרעה מגיע לחוף ומרנפתח שולח את צבאו גם להיכנס לים ולהביא את העבריים. ברגע שמשה וכל בני ישראל מגיעים לצד השני, משה מרים שוב את מטהו והים חוזר לצורתו המקורית ומטביע את הצבא המצרי. משה שר שיר תודה לאלוהים שהציל את העם.

רוב החלק השני של הסרט עוסק על מסעם של בני ישראל במדבר לארץ המובטחת. הם מתחילים להתלונן שאין להם מזון ומים. כדי להשביע את רעבונם, אלוהים שולח להם לחם מהשמים ושליו. משה פוגש בשנית את יתרו, ששמע את כל הניסים שאלוהים עשה למענו והעם ואף מייעץ למשה לבחור בשרים שיעזרו לו לשפוט את העם. כעבור שלושה חודשים, משה מוביל את העם להר סיני ומכין אותו לקראת מעמד הר סיני, שבו אלוהים ייתן לעם את התורה ואת חוקיו. בקול שופר וברקים, אלוהים מדבר דרך העם ומוסר להם את עשרת הדיברות. משה עולה להר לדבר עם אלוהים יחד עם עוזרו יהושע. בזמן שמשה נעדר, העם מאבד סבלנות ומבקש מאהרון שיבנה לו אל חדש, ואהרון, מבלית ברירה, בונה לעם עגל מזהב. בעוד שהעם מתפלל לעגל הזהב, משה חוזר עם לוחות אבן שעליהם כתובים עשרת הדיברות, וכועס על העם שאיבד את דרכו ומתוך זעם, שובר את לוחות האבן ומנתץ את פסל העגל. משה קורא לכל מי שעוד מאמין באלוהים לבוא אליו, וכל משפחתו וכל שבט לוי עומדים לצדו, והורגים את כל מי שחטא באלוהים. לאחר מכן, משה, שביקש מאלוהים שיסלח מהעם, חוזר עם לוחות אבן חדשים, והעם בונה את אוהל המשכן, שישמש כמקום התפילה שלו לאלוהים, ואהרון משמש ככהן הראשון שלו, בעוד שהלוחות נישאים ארון הברית.

כעבור זמן מה, בני ישראל מגיעים לארץ המובטחת, ולפני שיוכלו להיכנס לתוכה, משה בוחר בשניים עשר אנשים, כל איש מתוך כל אחד משניים עשר השבטים, כדי שיתור את כנען ויראה איזה עם יושב שם. ארבעים יום לאחר מכן, המרגלים חוזרים ועשרה מספרים שהארץ מאוכלסת באנשים שלא יהיה ניתן להביס אותם, אבל רק יהושע וכלב מדברים לטובתו של אלוהים, ובכל זאת, העם סוקל אותו באבנים ומבקש לחזור למצרים. משה נואם בפני בני ישראל שבגלל שאיבדו את אמונם באלוהים, אלוהים מעניש אותם וגורם להם לנדוד במדבר ארבעים שנה, וכך במשך המסע הארוך, כל האנשים שגילם מעל 20 שנה מתים, ורק ילדיהם והילדים שנולדים להם ייכנסו לארץ המובטחת בלעדיהם, ורק יהושע וכלב, בגלל שדיברו לטובת האל, יזכו אף הם להיכנס לארץ המובטחת.

כעבור ארבעים שנה, לאחר מותה של מרים, אחותו של משה, העם מבקש ממשה שייתן לו מים. משה מנסה לדבר לסלע שייתן לו מים (כי כך אלוהים אמר לו), אבל משה מאבד סבלנות ומכה את מטהו בסלע, ומהסלע יוצאים מים. אלוהים נוזף במשה ולא נותן לו וגם לאחיו אהרון להיכנס לארץ המובטחת. אהרון מת בארץ אדום, וכשני בני ישראל מתקרבים לגדה המזרחית של נהר הירדן במואב, משה מספר ליהושע שעליו למות מחוץ לארץ המובטחת ומסביר לו שאלוהים בחר בו שינהיג את העם במקומו. לאחר שמשה נפרד מבני ישראל ומעביר תפקידו כמנהיג ליהושע, הוא מטפס על הר נבו ולפני מותו, הוא רואה מפסגתו את הארץ המובטחת.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]