טיוטה:גונאר אקסנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת קשה, אין מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת קשה, אין מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. שכתוב
תבנית {{מדען}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

גונאר אקסנסנורווגית: Gunnar Aksnes;‏ 8 באוגוסט 1926, הארדאנגר - 31 בינואר 2010, ברגן), כימאי ומשורר נורווגי. אחיו היה האסטרונום קורה אקסנס, והוא היה נשוי למילי אקסנס.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקסנס החל את לימודיו בשנת 1945 באוניברסיטת אוסלו שבה הוא עבר את בחינת סכינט ב-1951. לאחר מכן הוא הועסק על ידי RHE הנורווגי Forsvarets Forskningsinstitutt - FFI, ושם הוא עבד עם בעיה הקשורה לחומר לחימה כימי עד 1960. אז פנה לחוף המערבי "הימת", לעבוד עם כימיה אורגנית במחלקה לכימיה באוניברסיטת ברגן (UiB). בשנת 1962 קיבל תואר, והתמנה לפרופסור לכימיה אורגנית ב-1966, תפקיד אותו מילא בהנאה עד שהתפטר באוגוסט 1993. כמה שנים לאחר מכן עדיין היה פעיל במחלקה לכימיה אורגנית.

תחומי העניין האקדמיים שלו היו נרחבים. דרך עבודתו על גזי עצבים ב-FFI, הוא נמשך לכימית זרחן. זה היה תחום המחקר העיקרי שלו שבו הוא פרסם מאמרים לאורך השנים. הוא פרסם עבודות מדעיות חשובות אשר בעקבותם נודע שמו בקהילה המדעית הרחבה. בסוף שנת 1970 הוא התחיל לעבוד על בעיות כימיות הקשורים לנושאים סביבתיים. הוא הכיר בחשיבות של שיתוף פעולה בין תחומי, כאשר מדענים עבדו על פתרון בעיות רב תחומיות, הוא התעניין בתוכנית המחקר הגדולה NAVF על זיהום ים ובנה צוות של מומחים בתחום הכימיה באוניברסיטת ברגן. לאחר מכן הוא התמקד בזיהום אגמים, וכאן הידע הרב שלו בכימיה תרם לעבודתו, כאשר הוא גילה ממצאים חדשים מנתונים שפורסמו בעבר.

אקסנס היה מרצה אהוב, וכל תלמידיו בקורס הבסיסי בכימיה אורגנית זוכרים הסברים בקול רם על מולקולה אורגנית שזזה ומגיבה. כחונך סטודנטים, הוא תמיד התעניין בעבודתם של התלמידים, והוא שאל את השאלות הקריטיות ושיעזרו בפיתוח חשיבה ביקורתית והרחיב את החשיבה של תלמידיו. הוא גם העלה שאלות קריטיות במאמרים מדעיים פופולריים במגזינים מקצועיים בנוגע לכספית של הצוללת הגרמנית בפיורד.

במאמרים וראיונות בעיתונות, ובמספר ספרים פופולריים בנושאים סביבתיים עבור אנשים פשוטים, הוא הראה מעורבות לאורך כל חייו. הוא גם לקח חלק במשימות הניהוליות, לא רק על הפקולטה למתמטיקה ומדעי הטבע (הדיקן 1969–1972) וראש המכון לכימיה (1991-1993) ב-UiB, אלא גם כחבר במועצת מדעי הטבע ב 1970–1976.

אקסנס גם כתב שירים, וב-2001 פרסם ספר שירים עשיר באיורים על ידי אשתו מילי. השירים בספר נכתבו בתקופה 1970–2001, והאיורים בהשראת ציורי נוף.



[[קטגוריה:כימאים]] [[קטגוריה:מדענים נורווגים]] [[קטגוריה:ילידי 1926]] [[קטגוריה:נפטרים ב-2010]]