חיאת מירשאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה משתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר" של ויקיפדיה העברית והוא בשלבי כתיבה. אתם מתבקשים לא לערוך ערך זה עד שתוסר הודעה זו. אם יש לכם הצעות לשיפור או הערות אתם בהחלט מוזמנים לכתוב על כך בדף השיחה. לרשימת הערכים המשתתפים בתחרות גשו לכאן. תודה על שיתוף הפעולה ובהצלחה!

חיאת מירשאד
حياة مرشاد
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1988 (בת 36 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה לבנון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה 100 נשים (BBC) (2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
hayatmirshad.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיאת מירשאדערבית: حياة مرشاد; בתעתיק מדויק: חיאת מרשד; נולדה ב-1988) היא עיתונאית פמיניסטית לבנונית שנאבקת להבטיח שלבנות ולנשים תהיה גישה לצדק, מידע, הגנה וזכויות אדם. היא מפיצה את מסריה באמצעות אמצעי תקשורת שונים.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מירשאד היא בעלת תואר ראשון בספרות אנגלית מהאוניברסיטה הלבנונית ובהמשך למדה לימודי מגדר וסיוע הומניטרי באוניברסיטה האמריקאית בביירות.[1]

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 מירשאד ייסדה והייתה עורכת ראשית של תוכנית הרדיו הפמיניסטית הראשונה בלבנון: "שותפה, אבל..." (شريكة ولكن), במובן: "שותפה, אבל לא שווה".[2] התוכנית שודרה בתחנת הרדיו הלבנונית סאות א-שעב (אנ') והועברה בשנת 2015 לפלטפורמה מקוונת והיא מנהלת האינטרנט והתוכן.

בשנת 2013 יחד עם עוד כ-10 עיתונאיות פמיניסטיות צעירות, מירשאד הקימה את הקולקטיב הפמיניסטי, ללא מטרות רווח, FE-MALE שדוגל בעולם צודק, משוחרר מפטריארכיה ונאבק בעד זכויות להט"ב ונגד הנצחת סטריאוטיפים בתקשורת ובפרסומות. מירשאד משמשת מנהלת משותפת בקולקטיב.[3][4]

מירשאד עובדת בתוכנית לשוויון מגדרי במשרדים האזוריים של האו"ם האזורי לנשים במדינות ערב, פרויקט הממומן על ידי הסוכנות השוודית לשיתוף פעולה ופיתוח בינלאומי (Swedish International Development Cooperation Agency), כדי לחקור את הסיבות לאי-שוויון מגדרי באזור ולטפל בהן.[5][6]

בנוסף היא פעילה בארגון הפמיניסטי הירדני תָּקָאטוּעָאת (تقاطعات) שפירושו "צמתים".[7]

בעבר הייתה ראש תחום התקשורת במפגש הדמוקרטי לנשים בלבנון (Lebanese Women Democratic Gathering).[1]

בראיון לעיתון אל ג'זירה בפברואר 2021 התייחסה מירשאד, בין היתר, לכמה נושאים:[8]

  1. הארגונים הפמיניסטיים בלבנון רשמו עלייה של 200 אחוז במספר התלונות על אלימות במשפחה שקיבלו דרך "קווים חמים".
  2. בשנת 2020 הייתה בלבנון עלייה של 59 אחוזים במספר מקרי רצח נשים בלבנון, בהשוואה לשנה הקודמת.
  3. לדעתה קיימים בלבנון חוקים מספקים להגנת נשים, אך הבעיה נעוצה ביישומם וכן ב"קיומן של פרצות חוקיות המאפשרות לעבריינים להימלט מעונש על רקע כבוד...".
  4. להערכתה, חלק מהגידול במקרי הרצח נבע מאובדן מקומות עבודה ושחיקת ערך המשכורות, שהחריפו את הלחצים בתוך המשפחה.

כתבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התפתחותי כפמיניסטית צעירה בלבנון, פרק בספר "עלייתן של נשים ונערות: התקדמות והתנגדות ברחבי העולם" 2015 (تطوري كنسوية شابة في لبنان، فصل في كتاب «نهوض النساء والفتيات: التقدم والمقاومة حول العالم»).[9]

הערכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2020 היא נבחרה על ידי ה-BBC כאחת ממאה הנשים מעוררות ההשראה והמשפיעות ביותר ברחבי העולם.[10]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 hmirshad, Home, Hayat Mirshad (באנגלית)
  2. ^ Hayat Mirshad, Sharika Walaken, ‏2023-02-08 (באנגלית)
  3. ^ FEMALE | Feminist Collective, ‏2023-05-29 (באנגלית)
  4. ^ women Archives, Hayat Mirshad (באנגלית)
  5. ^ "Take five: "Women should lead the conversation on gender equality"". UN Women (באנגלית). 18 בפברואר 2021. ארכיון מ-12 במרץ 2021. נבדק ב-28 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Men and Women for Gender Equality". arabstates.unwomen.org (באנגלית). ארכיון מ-18 בפברואר 2021. נבדק ב-28 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Landing, Takatoat (באנגלית)
  8. ^ جنى الدهيبي, ارتفاع الجرائم يهدد شبكة الأمان الأسرية.. من يحمي النساء المعنفات من القتل بلبنان؟, الجزيرة نت (בערבית)
  9. ^ My evolution as a young feminist in Lebanon | WorldCat.org, search.worldcat.org (באנגלית)
  10. ^ "BBC 100 Women 2020: Who is on the list this year?". BBC News (באנגלית). 23 בנובמבר 2020. ארכיון מ-28 במרץ 2021. {{cite news}}: (עזרה)