זאב ינובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זאב ינובסקי
אל"מ זאב ינובסקי כמפקד בסיס אשדוד, 1997.
אל"מ זאב ינובסקי כמפקד בסיס אשדוד, 1997.
לידה 21 באוגוסט 1952 (בן 71)
ל' באב ה'תשי"ב
חיפה
כינוי "לונגו"
השתייכות צבא הגנה לישראל
חיל הים
תקופת הפעילות 1970–2000 (כ־30 שנה)
דרגה אלוף משנה (ים) אלוף משנה
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
עיטורים
אות השירות המבצעי
תפקידים אזרחיים
בעלים ומנהל חברה להכשרת צוותים לפעילות בחירום.

זאב ינובסקי (נולד ב-21 באוגוסט 1952) הוא בעלים ומנהל חברה המכשירה צוותים לחירום: כיבוי אש, טיפול בחומרים מסוכנים, עזרה ראשונה וחילוץ מהריסות. קצין צה"ל בדימוס בדרגת אלוף-משנה. שירת בתפקידי פיקוד בחיל הים.

ילדות ומשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ינובסקי נולד ב-21 באוגוסט 1952 לאביו, שמואל ינובסקי, שהיה בוחן טיב ברכבת ישראל. האם פנינה מבית לוקשביץ הייתה עקרת בית. המשפחה גרה בחיפה.

בשנת 1946 נולדה הבת הבכירה עליזה, שנעשתה חוקרת במכון ויצמן ובהמשך פסיכולוגית קלינית. ערכה חוות דעת בתחום הסוציאלי לבית המשפט בניו יורק.

ינובסקי למד בבית ספר יסודי "אורים" ותיכון מקצועי על שם א' שוב, בשכונת רמת דוד בחיפה, במגמת אלקטרוניקה.

שירות בחיל הים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ינובסקי התגייס בשנת 1970 והחל את דרכו כטכנאי מערכת נשק בספינות אח"י חיפה ואח"י אילת (סער 2). ובהן גם עבר את מלחמת יום הכיפורים.

בהמלצת מפקד השייטת אל"ם מיכאל ברקאי, הצטרף לקורס חובלים מחזור כ"ז אותו סיים בשנת 1975. בהסתמך על ניסיונו כטכנאי בקרת מערכת נשק ובהמלצת סא"ל שאול חורב שהיה סגן מפקד בי"ס חובלים ביצע במהלך קורס החובלים את הקורס המתקדם.

לאחר שהוסמך לקצונה שימש כקצין נשק בספינות: אח"י געש (סער 3), אח"י חץ (סער 3) ואח"י נצחון. מאוחר יותר נעשה קצין נשק שייטתי בשייטת ספינות הטילים ובקצין סטי"לים חילי.

בשנת 1980 הוסמך ינובסקי לפיקוד על ספינת טילים. פיקד על אח" מולדת מאוגוסט 1980 עד ינואר 1982. בתקופת פיקודו הספינה השתתפה כספינת פיקוד במבצעי ביטחון שוטף. וזכתה במקומות ראשונים בבוחן הכשירות השייטתי וביקורת מטה חיל הים.

בשנים 1982 עד 1984 פיקד ינובסקי על אח"י מעוז והשתתף במלחמת שלום הגליל. ועסק רבות בחיפושי אתר טביעת הצוללת דקר.[1]

בשנת 1985 קיבל ינובסקי את הפיקוד על אח"י רומח (סער 4.5). בתקופה הזאת הספינה השתתפה בהרבה מבצעים. ב-25 באוגוסט 1985 תפס את היאכטה המהירה של המחבלים "גאנדה". על כך זכה ינובסקי למכתב הוקרה ממפקד חיל הים אברהם בן שושן.[2] כמו כן אירח בספינה את נשיא המדינה חיים הרצוג בעת ביקורו בחיל הים.

בשנים 1987 עד 1989 שימש ינובסקי כמפקד פלגה 914 בבסיס חיפה. בתקופת פיקודו היו 5 ניסיונות לחדירת מחבלים לחופי ישראל ובכולם המחבלים הושמדו.

משנת 1991 עד 1993 שירת כמפקד פלגה 31, בתקופה זו עברה הפלגה מבסיס אשדוד לבסיס חיפה. ינובסקי היה המפל"ג בים בעת מבצע אבק דרכים בו נתפסו 3 סירות מחבלים בים וסירה אחת שהגיעה לחוף ניצנים.

משנת 1993 עד אוגוסט 1996 שירת כמבקר בכל יחידות הצבא בצוות כשירות וכוננות במשרד מבקר מערכת הביטחון.

פיקוד בכיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ינובסקי נעשה מפקד בסיס אשדוד ספטמבר 1996 ושימש בתפקיד עד נובמבר 1998. עיקר תשומת הלב היה לחסום חדירת מחבלים מרצועת עזה.

גם לאחר שחרורו מצה"ל תרם ינובסקי בשירות מילואים בתפקידי: צוות "חשיבה אחרת" למפקד חיל הים, צוות כשירות וכוננות ביחידת מבקר מערכת הביטחון, מפקד מכלול ים במרכז האש של פיקוד דרום כולל במהלך המבצעים "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן" עד שנת 2022.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידים אזרחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט הכוונה למרכז לבטיחות אש בקיסריה

בשנת 2007 הקים ינובסקי את המרכז לבטיחות אש והיערכות למקרי חירום, העוסק בהדרכה הכשרת צוותי כיבוי אש וטיפול בנושאי חירום. המרכז מאושר לאימונים על ידי הרשות הארצית לכבאות והצלה.

המרכז לבטיחות אש, ממוקם בקיסריה מול תחנת הכוח "אורות רבין", הוא אחד המרכזים המקצועיים ביותר בישראל, לאימון יחידים, צוותים ומנהלים בהתמודדות עם מצבי חירום ואש, אירועי שפך/דליפה של חומרים מסוכנים, עזרה ראשונה, חילוץ מהריסות, העלולים להתרחש במקום העבודה או בבית.

ההכשרות וההשתלמויות כוללות הרצאות עיוניות ודגש על תרגול מעשי אשר נועד להקנות ידע, לתת אמצעים ולשפר ביצועים במצבי חירום. לרשות המרכז, שטח אימונים המציע מגוון אמצעי אימון כולל סימולטורים, המאפשר בניית תרגילים ותרחישים למצבי חירום שונים.

המרכז לבטיחות אש משווק אמצעי חירום לבית ולמפעל כגון: מטפים מסוגים שונים, גלאי עשן שונים, פנסים, תיקי עזרה ראשונה, חליפות כיבוי, חליפות חומ"ס[א], מנפי"ם[ב], קסדות, מסיכות מילוט, אולרים וסכינים מקצועיים, מערכות כיבוי אש, תרסיסים נגד כוויות, עצירת דם ועוד. המרכז מבצע ביקורות של ציוד כיבוי אש, השלמות ציוד כיבוי וגילוי, התקנות במבני מגורים, מפעלים ומוסדות.

במקביל מנהל ינובסקי את "המכללה למדעי האש". המכללה נבחרה על ידי ארגון ה־NFPA הארגון להגנה מאש העולמי (National Fire Protection Association) וארגון חוקרי הדליקות העולמי IAAI לייצג אותם בישראל. המכללה מכשירה: חוקרי דליקות, מתכנני ומתקיני מחסומי אש, יועצי בטיחות אש, מתכנני מתזי כיבוי. וכן מלמדת את התקנים קיימים והדרישות של ה-NFPA.

חברת ניו סקום - ינובסקי זאב לונגו הוא המנכ"ל והבעלים של חברת "ניו סקום". החברה עוסקת בשיווק ומכירה של אמצעי כיבוי אש מיוחדים ומקצועיים.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ינובסקי שימש כיו"ר עמותת חיל הים משנת 2003 עד שנת 2013. בשנת 2005 ערך הפקת כנס ענק של יוצאי חיל הים לדורותיו בגני יהושע בתל אביב.

ינובסקי חבר במועדון רוטרי וכיום משמש כנשיא מועדון רוטרי מוריה בחיפה.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את אשתו פרידה, מבית לרר פגש בהיותו חייל באח"י חיפה והיא הייתה מוכמת בתחנת מכ"ם מבואות חיפה, נישאו ב-25 בדצמבר 1974.

הבן הבכור, מור ינובסקי מדריך וסמנכ"ל תפעול במרכז לבטיחות. הבת הבכורה, יערית סמנכ"לית כספים במרכז לבטיחות. הבת השנייה כנרת סמנכל"ית אדמיניסטרטיבית במרכז לבטיחות. שלושתם גרים בחיפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חליפות חומ"ס אלו חליפות מיגון בעת טיפול בחומרים מסוכנים כגון חומצות חריפות או חומרים מאכלים אחרים. גם כאש יש התזה של החומר המסוכן על האדם החליפה מונעת פגיעה פיזית של החומר באדם.
  2. ^ מנפי"ם אלו מערכות נשימה בדומה למערכות צלילה בהן הכבאים נעזרים בעת כניסה למבנה אפוף עשן או כניסה למבנה בו יש אדים של חומר מסוכן אשר נשימה שלו יכולה להביא למוות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זאב ינובסקי חיפושי הדקר באלכסנדריה באתר משמר המורשת הימית.
  2. ^ לשכת מפקד חיל הים, מכתב הוקרה, 6 בספטמבר 1985.