ויקיפדיה:שום גמדים לא יבואו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה הוא דף הסבר
תוכן הדף לא מהווה מדיניות, אלא כלי עזר לקהילה.
דף זה הוא דף הסבר
תוכן הדף לא מהווה מדיניות, אלא כלי עזר לקהילה.

ויקיפדים רבים מתפלאים תכופות שתהליכים שונים בוויקיפדיה אינם מתקיימים, מתרחשים לאט, או נעשים באופן לא מוצלח.

דוגמאות:

  • מדוע לא מתקנים מיד את כל השחתות הערכים?
  • מדוע לא מוחקים את כל הפרסומות שאנשים מכניסים כקישורים?
  • מדוע איש אינו מעדכן את ויקיפדיה:שער הקהילה, שיהיה שימושי?
  • מדוע יש תמונות ותיקות באתר שהרישיון שלהן לא תקין?
  • מדוע לא מארכבים את המזנון בקצב הראוי? בכל יום הוא עולה על גדותיו!
  • מדוע תבניות האקטואליה בפורטלים אינן מעודכנות, ומציגות "חדשות" מלפני שנתיים?
  • מדוע יש בלגן בקטגוריות, כאשר חלק מהערכים מקוטלגים למספר רמות, אחרים רק בקטגוריית-העל, ואחדים רק בתתי-הקטגוריות?

בחלק גדול מהמקרים, הסיבה לפליאה היא ההנחה המובלעת שיש אנשים שתפקידם לעשות דברים מסוימים והם אינם מבצעים את תפקידם כראוי.
ההנחה הזו שגויה. בוויקיפדיה לא קורה דבר מבלי שמישהו יעשה אותו (למעט תיקון אוטומטי של שגיאות כתיב על ידי בוטים). אל תניחו ש"מפעילי המערכת צריכים לארכב את המזנון". זה לא נכון - כל אחד יכול, ואף מוזמן, לארכב דיונים שהסתיימו. כנ"ל לגבי שחזור מהשחתות, עדכון תבניות האקטואליה או "הידעת?", וסידור ערכים בקטגוריות.

חשוב להבין: כל אחד מוזמן לתרום לוויקיפדיה כמיטב יכולתו, גם במשימות הסיזיפיות של התחזוקה השוטפת. מה שלא עושים נשאר לא עשוי. דבר אינו מתרחש מאליו, ואין גמדים קטנים שמגשימים משאלות ועושים סדר בלילה. אפילו אלו הנקראים ויקיגמדים אינם כל־יכולים וכל־רואים.

הדברים נכונים לא רק לגבי תחזוקת מרחבי ויקיפדיה והקטגוריות, אלא גם (ובמיוחד) לגבי המרחב הראשי - מרחב הערכים. אמת, עיקרון מרכזי בוויקיפדיה הוא שמה שהאחד הפסיק האחר ימשיך, אך זו תקווה יותר מאשר עיקרון. במקרים רבים התקווה נכזבת, או למצער, מתרחשת כעבור פרק זמן ארוך ביותר. אל תכתבו קצרמר בן שלוש שורות על נושא בתחום מומחיותכם, בהנחה שביום מן הימים יבוא מישהו וירחיב אותו. נכון, אולי זה יקרה. אבל אולי לא? מה שבטוח הוא, שאם אתם תשפרו את הערך - הוא יהיה יותר טוב. אם תשאירו אותו בשממה - אין לדעת מה יהיה גורלו.

על כן זכרו:

  • הביאו את הערך למצב הטוב ביותר שביכולתכם.
  • השקיעו באיכות ולא בכמות. עדיפים שלושה ערכים טובים מאשר עשרה בינוניים או שלושים קצרמרים. הניחו שאתם הכותב האחרון שישפר את הערך בשנה הקרובה - ברבים מהמקרים זה אכן המצב.
  • עקבו באופן פעיל אחר כל הערכים שתרמתם להם. אל תניחו שיש בוויקיפדיה מישהו שאחראי על איתור ושחזור השחתות, שיגן במקומכם על הערך. בקרת השחתות יעילה מתבססת על כך שלכל אחד אכפת מתרומתו לערך, והוא ממשיך לשמור עליה לאורך זמן. אין אדם יחיד שיכול לנטר את כל השינויים שמתרחשים מדי יום - עיקבו אתם אחר השינויים, לפחות בערכים הקרובים לליבכם. אחת החוויות המתסכלות ביותר באתר היא בדיקה אקראית של ערך בו השקעתם רבות בעבר, וגילוי שנותר במצב מביש לאחר שהושחת לפני חודשים רבים. אף על פי שתמיד ניתן לשחזר את הערך לעריכה קודמת, הקוראים שחזו בערך המושחת לאורך אותה התקופה כבר הפסידו.

זכרו: הניחו שמה שלא תעשו בעצמכם לא ייעשה כלל. שום גמדים לא יבואו.[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ "שום גמדים לא יבואו" הוא שם ספרה של שרה שילה