ויקיפדיה:פטירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פטירה של אדם, שנכתב עליו ערך בוויקיפדיה, מצריכה שלל פעולות בערך זה ובערכים נוספים.

תאריך פטירה[עריכת קוד מקור]

פרט חשוב בערך על אדם הוא תאריך הפטירה שלו. הפופולריות של ויקיפדיה מביאה לכך שלעיתים קרובי נפטר או מכריו מדווחים בערך העוסק בו על פטירתו, עוד לפני שמידע זה מתפרסם באמצעי התקשורת. למרבה הצער, כאשר אדם מוטל על ערש דווי יש הלהוטים לדווח על תאריך הפטירה שלו עוד לפני פטירתו (דבריו של מארק טוויין, "השמועות על מותי היו מוקדמות מדי", מלמדים שבעיה זו אינה רק של ויקיפדיה). מקרים אחדים כאלה פורסמו באמצעי התקשורת (ספי ריבלין,[1] בנימין בן אליעזר,[2] צביקה פיק[3] ועוד). לעיתים מדווח תאריך פטירה כהשחתה פשוטה.[4] לעיתים גם אמצעי התקשורת טועים ומפרסמים על מותו של אדם אף שעודנו חי.[5][6]

עם כל הרצון להיות אנציקלופדיה עדכנית, המדווחת גם על אירועים בזמן התרחשותם, לנוכח הבעיות הנ"ל לא ניתן להפעיל את גישת הניחו כוונה טובה בדיווח על פטירה. המדיניות בוויקיפדיה העברית היא שעדכון תאריך פטירה ישוחזר כאשר אין אסמכתא נאותה לפטירת האדם. כאסמכתא משמשת ידיעה באתר חדשות או בעיתונות המודפסת, מודעת אבל בעיתונות או באתרים העוסקים בכך, וכן פוסט ברשת חברתית כאשר כותב הפוסט מזוהה בשמו ואינו חשוד כמתחזה. את השחזור יש לבצע לאחר בדיקה מהירה בגוגל, כדי לוודא שלא פורסמה ידיעה המשמשת אסמכתא. בתקציר העריכה של השחזור יש לציין "אין אסמכתא" או "נחוצה אסמכתא".

יש לעדכן את תאריך הפטירה גם בדף המתאים בוויקינתונים, בהתאם להוראות להלן.

לעיתים נפוץ גל שמועות על פטירתו של אדם מפורסם. במקרה כזה יש להגן על הערך העוסק באותו אדם, ולסמנו כפתוח לעריכה של בדוקי עריכות אוטומטית בלבד.

על הבעייתיות של המרה מתאריך פטירה לועזי לתאריך פטירה עברי ראו ויקיפדיה:המרת תאריכים. דוגמה לטעות מסוג זה ראו בשיחה:אריק איינשטיין#דיווח על טעות - תאריך הפטירה העברי.

עדכון הערך[עריכת קוד מקור]

עם ציון תאריך פטירתו של האדם נשוא הערך, יש לדאוג לשינוי כל הפעלים המשוייכים אליו מזמן הווה לזמן עבר. למשל: יצחק שלו (5 ביולי 1918, כ"ה בתמוז תרע"ח – 13 ביולי 1992, יב בתמוז תשנ"ב) היה משורר, סופר ומסאי ישראלי" ובהמשך: "היה חבר האקדמיה ללשון העברית וועדת השמות הממשלתית, וכן כיהן כנציג האקדמיה וכיו"ר הוועדה ללשון השידור ברשות השידור" וכן הלאה.

לעיתים מתואר אדם בפתיח של הערך לפי מעמדו בהווה, כגון "כדורגלן עבר" או "פרופסור אמריטוס", אף שעיקר הערך עוסק בעברו. עם הפטירה ראוי לתקן בפתיח מ"כדורגלן עבר" ל"כדורגלן" ומ"פרופסור אמריטוס" ל"פרופסור".

בתבנית:אישיות (או תבנית דומה לה) שנמצאת בערך יש לציין את תאריך הפטירה (כאשר אינו נשאב מוויקינתונים), וכן לתת את הפרמטר "סיבת המוות", שערכים אפשריים בו הם נפטר/נהרג/הוצא להורג/נרצח.

כסוג של גמילות חסד של אמת, בעקבות פטירתו של אדם זוכה הערך העוסק בו לעריכות רבות, שמרביתן משפרות את הערך, על פי מידע נוסף שהתפרסם על האדם עם פטירתו. בפרק "קישורים חיצוניים" ראוי להוסיף קישורים לכתבות העוסקות בביוגרפיה של המנוח ובהערכת פועלו.

עדכון תאריך הפטירה בוויקינתונים[עריכת קוד מקור]

סמליל ויקינתונים

עדכון תאריך הפטירה בוויקינתונים נעשה בדף המידע אודות נשוא הערך. כדי להגיע לדף זה יש ללחוץ על סמליל ויקינתונים המוקטן המופיע בתחתית תבנית המידע בערך או בראש הדף, וכן בתפריט הכלים בצד הדף (קישור בשם "פריט ויקינתונים").

דף המידע מוצג בעברית או באנגלית, ויש לעדכן בו את השדה "תאריך פטירה" (date of death) ובמידת האפשר גם את השדה "מקום פטירה" (place of death) ו"מקום קבורה" (place of burial). עדכון כל נתון כזה נעשה על ידי לחיצה על קישור העריכה שלצידו ("עריכה" או edit), עדכון המידע, ופרסומו ("פרסום" או publish).

תבנית:חדשות ואקטואליה[עריכת קוד מקור]

לאחר שניתנה אסמכתא נאותה לפטירתו של אדם, יש לעדכן את תבנית:חדשות ואקטואליה, בשורת הודעה על הפטירה או בציון שמו של המנוח בשורה "נפטרו לאחרונה" שבתחתית תבנית זו. כמו כן יש לשקול הוספת תאריך הפטירה לדפי התאריכים, בפרק "נפטרו" של היום המתאים. את הערך העוסק באדם יש לשייך לקטגוריות המשנה המתאימות של קטגוריה:נפטרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]