ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים ששוכתבו או הורחבו באנציקלופדיה היהודית/רבי ליפמן דוד שובקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות רבנית

פרמטרים [ תקופת פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

רבי ליפמן דוד שובקס
לידה 1830
תק"צ
פטירה 13 במרץ 1924 (בגיל 94 בערך)
ז' באדר ב' תרפ"ד
כינוי ר' דודצ'ה
מקום קבורה בית הקברות היהודי בהר הזיתים
מדינה האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית האימפריה הרוסית האימפריה העות'מאניתהאימפריה העות'מאנית האימפריה העות'מאנית
שגיאות פרמטריות בתבנית:דגל

פרמטרים ריקים [ ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
ארץ ישראל/פלשתינהארץ ישראל/פלשתינה
מקום מגורים תבנית:עיר ודגל תבנית:עיר ודגל
מקום פעילות פולין הקונגרסאיתפולין הקונגרסאית פולין הקונגרסאית, ארץ ישראל/פלשתינהארץ ישראל/פלשתינה ארץ ישראל/פלשתינה
השתייכות חסידות קוצק
תחומי עיסוק רבנות, דיינות
תפקידים נוספים אב בית דין צדק כוללות החסידים בירושלים
רבותיו רבי מנחם מנדל מקוצק, רבי ישראל מפילוב
בני דורו רבי שניאור זלמן פרדקין
בת זוג חוה לאה, תמר
אב ישראל יצחק
קבר ר' ליפמאן דוד שובקס בהר הזיתים

הרב ליפמן דוד (דובצ'ה או דודצ'ה) שׁוּבַקְס (בכתיב מיושן: שאוואקס; סביבות ה'תק"ץ, ~1830 - ז' באדר ב' תרפ"ד, 13 במרץ 1924) היה אב בית דין של בד"ץ כוללות החסידים בירושלים, ומראשי כולל ורשה, כיהן כנשיא משרד הרבנות הראשית בימי המנדט הבריטי בארץ ישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור]

הרב שובקס נולד לר' ישראל יצחק בסביבות שנת תק"ץ. נשא את חוה לאה בת אחותו של רבי מנחם מנדל מקוצק. הוסמך לרבנות כבר בגיל 16 ושימש כמורה הוראה בימיו של הרב מנחם מנדל מקוצק שגם הסמיכו להוראה[1]. בקוצק היו לו שיעורים קבועים עם רבי יצחק מאיר אלתר מגור ועם רבי אברהם בורנשטיין מסוכטשוב. בסביבות תרמ"ה נתמנה לרב העיר לוורטוב, בתפקיד זה כיהן כ-13 שנה.

לאחר שכמה מצאצאיו נפטרו על פניו, על פי עצת רבו רבי ישראל מפילוב עלה לארץ ישראל, בעלייה הראשונה, והתיישב בירושלים בשנת ה'תרנ"ח (1898). זמן קצר אחרי עלייתו באדר תר"ס נפטרה אשתו והוא נשא את תמר בת יעקב ישראל שואל בן בנו של רבי יעקב לורברבוים מליסא.

באותה תקופה נבנתה שכונת בתי ורשה הסמוכה לשכונת מאה שערים. הממונים של כולל ורשה שקעו בחובות גדולים עקב ההשקעה הכספית בבניית השכונה ונדרש סיוע רב בגיוס כספים לכיסוי החובות. כולל ורשה מינה את הרב שובקס כשליח. הרב שובקס גייס את הכספים שנדרשו לכיסוי החובות. עדת החסידים בירושלים ראו ברבי שניאור זלמן פרדקין מלובלין, (מחבר הספר -"תורת חסד") מועמד ראוי לשמש רב וראש בית הדין בירושלים במקומו של רבי שמואל סלנט. הרב מלובלין סירב להצעה, ועקב כך ויתרה עדת החסידים על העמדת מועמד מטעמה לרב בירושלים.

עדת החסידים חתרה לעצמאות בניהול ענייני העדה והחליטה לייסד בית דין חסידי. בשנת תרס"א 1901 הטילה העדה על הרב שובקס לשמש כראש בית הדין של החסידים שנקרא בד"ץ כוללות החסידים בירושלים[2]. הרב שובקס קיבל את ברכת הדרך הן מהרב מלובלין והן מהרב שמואל סלנט, רבה של ירושלים. לאחר הקמת הרבנות הראשית לישראל, הצטרף הרב שובקס למוסד ואף כיהן כנשיא המשרד.

נמנה על המתנגדים להיתר מכירה בשנת השמיטה.

לפני חג הפסח תרס"ט נקלע לפולמוס הלכתי עם הרב אברהם יצחק הכהן קוק בנוגע להיתר שמן שומשום לפסח העשוי מקטניות.

נפטר בז' באדר ב' תרפ"ד ונקבר בהר הזיתים. נכדו הרב משה שובקס כיהן כראש ישיבת בעלז וחבר בד"צ מחזיקי הדת. בניו ונכדיו של הרב משה אף הם מכהנים בתפקידים תורניים בחסידות בעלז.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]


קטגוריה:ילידי 1924 קטגוריה:שד"רים קטגוריה:אנשי העלייה הראשונה קטגוריה:רבנים חסידים בארץ ישראל קטגוריה:ירושלים: רבנים קטגוריה:אבות בתי דין קטגוריה:נפטרים ב-1924 קטגוריה:יהודים הקבורים בהר הזיתים: חלקת הפרושים קטגוריה:חסידי קוצק