ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים שנוצרו באנציקלופדיה היהודית/מסגור מחדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מסגור מחדש או מסגור קוגניטיבי מחדשאנגלית: Cognitive reframing) היא טכניקה בפסיכולוגיה בה מזהים ואז מבטלים מחשבות לא הגיוניות מקובעות אצל מטופל. מסגור מחדש היא דרך לראות ולחוות אירועים, רעיונות, מושגים ורגשות באלטרנטיבה חיובית יותר. בהקשר של טיפול קוגניטיבי, מסגור קוגניטיבי נקרא "הַבְניה מחדש קוגניטיבית". מסגור מחדש, מאידך, מתייחס לתהליך כשהוא קורה באופן רצוני או אוטומטי בכל הקשר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור]

אהרן בק פיתח את הטיפול הקוגניטיבי בשנות ה-60. בעבודה עם מטופלים שאוחנו אם דכאון, הוא מצא שמחשבות שליליות צצות בראשם של המטופלים. בק עזר למטופליו להכיר בהשלכות של המחשבות השליליות, ועזר להם לשנות את התמקדות המחשבה שלהם לערוצים חיוביים יותר ובהדרגה להפחית או להעלים לחלוטין את הדיכאון. תהליך זה כונה "cognitive restructuring" (הבניה מחדש קוגניטיבית) וכוון בעיקר לחשיבה מחדש על מחשבות שליליות וכיצד להפוך אותן למחשבות חיוביות[1].

הבניה מחדש כזו ככלי לטיפול הוביל חוקרים אחרים להכיר בתהליך זה שקורה גם מחוץ לקליניקה, והוביל אותם לפתח את מה שנקרא מסגור מחדש (cognitive reframing) כדרך לתאר תהליך מוכלל יותר.

שימושים טיפוליים של מסגור מחדש[עריכת קוד מקור]

מסגור מחדש יכול להועיל בכמה דרכים, כגון כאשר מנסים לשפר את הזכרון, להפחית מתח (כמו לקראת בחינות), לעזור להורים וילדים להתמודד עם מצבים של מוגבלויות ועוד. לדוגמא, טיפול בבעיות זכרון יכול להצליח כאשר אומרים להם שהזכרון שלהם יכול להשתפר בעזרת שינוי האופן שבו הם מסתכלים על הבעיה[2]. במקרים אחרים הורים של ילדים עם מוגבלויות אשר ראו את ילדיהם באופן שלילי בלבד שינו את האופן בו הם תופסים את ילדיהם ובכך השתנו לטובה הן חיי הילדים והן חיי ההורים[3].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ Beck, A (1997). "The past and the future of cognitive therapy". Journal of Psychotherapy Practice and Research, 6, 276-284.
  2. ^ Lachman, M.E., Weaver, S.L., Bandura, M., Elliot, E. & Candlewick, C.J. (1992). Improving memory and control beliefs through cognitive restructuring and self-generated strategies. Journal of Gerontology, 47, P293-P299.
  3. ^ Woolfson, L. (2003). Disabled children, parents and society: A need for cognitive reframing. Proceedings of the British Psychological Society, 11, 5

קטגוריה:פסיכולוגיה קוגניטיבית