ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים שנוצרו באנציקלופדיה היהודית/בריידי מרפי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בריידי מרפיאנגלית: Bridey Murphy) היא אשה אירית שחיה במאה ה-19 אשר תוארה על ידי עקרת הבית האמריקאית וירג'יניה טיג (באנגלית: Virginia Tighe; ‏27, באפריל 1923 – 12 ביולי 1995) כגלגול קודם שלה במהלך היפנוזה.

שחזור בהיפנוזה[עריכת קוד מקור]

בשנת 1952, במהלך שחזור גלגולים היפנוטי שביצע מהפנט חובב בשם מוריי ברנשטיין על וירג'יניה טיג ("רות סימונס" ברב המכר שפורסם, ראו בהמשך) מפואבלו, קולורדו, מתוך מצב של טראנס החל זורם מידע על גלגול קודם לכאורה של טיג כאשה אירית במאה ה-19 ועל לידתה מחדש 59 שנים מאוחר יותר בארצות הברית. ברנשטיין השתמש בטכניקה הנקראת "hypnotic regression", במהלכה המטופל נוסג אט אט אחורה בזמן. ברנשטיין ניסה לקחת את הטיפול צעד אחד יותר ולהחזירה למצב של טרום לידה ולהפתעתו הרבה, החלה טיג לתאר חיים אחרים שלה. חייה של של בריידי מרפי.

הסיפור שסיפרה טיג במהלך הטראנס החל בגיל 8 בשנת 1806, תוך תיאור הבית שחיה בו בקורק. היא הייתה בתו של דנקן מרפי, עורך דין, ואשתו קייטלין. בגיל 17 היא נישאה לעורך הדין שון בריאן מקארת'י (Sean Brian McCarthy), אשר לימד לטענתה באוניברסיטת קווינס בבלפאסט (אנ'), לשם עברו. טיג סיפרה על נפילה שגרמה למותה של בריידי ואף תיארה את עצמה רואה את הלוויה של עצמה ותיארה גם את מצבת הקבר שלה ואת מצב החיים לאחר המוות. היא תיארה מצב שבו אין כאב או שמחה. לאחר מכן תיארה את עצמה נולדת מחדש בארצות הברית אך לא היה ברור מהתיאור כיצד זה קרה. וירג'יניה עצמה נולדה בשנת 1923 ולא הייתה מעולם באירלנד ואף לא היה לה מבטא אירי כלשהו.

פרסום הספר[עריכת קוד מקור]

בשנת 1956 יצא לאור הספר "The Search for Bridey Murphy" (תרגום: החיפוש אחר בריידי מרפי) אשר הכה הדים והפך לרב מכר. בעת פרסום הספר לא אומתו כלל הפרטים בנוגע לגלגול הקודם לכאורה, אולם מעת היהפכו לרב מכר החלו כתבים מתחקים באירלנד אחר זהותה של בריידי. חלק מהפרטים אומת על ידי החוקרים באופן שלא הייתה אפשרות להמציאו, חלק אחר מהנתונים לא נמצא ברשומות וחלק אחר העלה תהיות על ידי חוקרים.

בריידי העדיפה לקרוא לבעלה דווקא בשמו האמצעי "בריאן" ובאופן תואם, שמו של בעלה של טיג היה בריאן. היא תיארה את קו החוף של מחוז אנטרים באופן מדויק, וכן את הדרך מבלפאסט לקורק. היא תיארה את חנות המצרכים שהייתה קונה בה ואת המוכר בשם "Farr" שאחר כך נמצא תיעוד שלו ברשומות.

היא תיארה שני מקומות, אחד הוא כנסייה שהייתה נוהגת לבקר בה והשני, האוניברסיטה בה עבד בעלה אשר תיאורם אכן היה מדויק אך למעשה בשנות חייה אז לא היו קיימים עדיין. מומחים לשחזור גלגולים מסבירים כי סביר שגלגול אחר שלה ובעלה הוא זה שבו התרחשו המאורעות הללו ואילו מדענים ספקנים אחזו בפרטים אלו כדי להוכיח כי יש לדחות את הסיפור באופן מדעי. גם רשומה על לידתה (20 בדצמבר 1798) ומותה (1864) לא נמצאו ברשומות הקדומים של אירלנד[1]

וירג'יניה טיג עצמה לא האמינה בגלגול נשמות, וסלדה מאור הזרקורים. היא הטילה ספק לגבי האפשרות שבריידי היא אכן גלגול קודם שלה. אך לימים כתבה "ככל שאני מזדקנת יותר, כך אני רוצה יותר להאמין בסיפור". היא נפטרה בדנוור בשנת 1995‏[2], וברנשטיין חדל מהעיסוק בהיפנוזה לאחר המקרה והפך לאיש עסקים מצליח[3], הוא נפטר בקולורדו בשנת 1999.

לאור ההצלחה המסחררת של הספר, יצא לאור כבר באותה שנה (1956) סרט באותו שם (The Search for Bridey Murphy) על ידי פאראמונט בבימויו של נואל לנגלי[4].

בשנת 1970 הופק סרט דומה עם שינויים קלים בשם "On a Clear Day You Can See Forever" (תרגום: "ביום בהיר ניתן לראות לנצח").

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ Civil registration of all deaths in Ireland began on 1 January 1864. The General Register Office: History (אורכב 01.07.2010 בארכיון Wayback Machine).
  2. ^ F. Morrow, "Homemaker known for reincarnation tale dies," Denver Post, 21 July 1995.
  3. ^ Robert McG. Thomas Jr., "Man who found 'Bridey Murphy' dies," Denver Post, 11 April 1999, p.7A.
  4. ^ Fowler, Christopher (29 בספטמבר 2012). "Invisible Ink: No 143, Noel Langley". Independent. {{cite web}}: (עזרה)

קטגוריה:גלגול נשמות