ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי יהודה אסאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב יהודה אסאד.[1]
ציונו של רבי יהודה אסאד

הרב יהודה אסאד (מבוטא: אסוֹד, ה'תקנ"ד, 1794, אסאד - כ"ג בסיוון ה'תרכ"ו, 1866) היה אב"ד, ראש ישיבה, פוסק ומנהיג אורתודוקסי בהונגריה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור]

נולד באסוד (יידיש: אסאד, הונגרית: Aszód) שבהונגריה לישראל וטשארנה. למד בישיבתו של רבי מרדכי בנט בעיר ניקלשבורג. נישא לאסתר (נפטרה בתרכ"ז, בגיל 65) לבית רגנר. שימש כדיין בדונה-סרדהלי (כיום דונאיסקה סטרדה) והקים בה ישיבה גדולה, ובה מאות תלמידים. היה אב בית דין בעיירות ראגנדארף, סרדהלי וסמניץ, והתכתב עם רבי משה סופר מחבר ספר "חתם סופר", ונחשב לפוסק הדור בהונגריה לאחר פטירת החת"ם סופר. בשנת ה'תרכ"ד (1864) הוא השתתף במשלחת רבנית לקיסר פרנץ יוזף, שביקשה לבטל את התוכנית להקים בית מדרש לרבנים מטעם המדינה.

רבי יהודה אסאד נפטר בכ"ג בסיוון תרכ"ו.

לטענת הרב משה אריה לייב ליטש-רוזנבוים מפרשבורג, ביצעו בני קהילת סרדהלי בגופת רבם ציור או צילום פוסט-מורטם, כדי למכור הדפסים שלו. בעקבות מקרה זה התעורר דיון ציבורי הלכתי בקרב רבני הונגריה.[2]

מספריו: שו"ת יהודה יעלה, חידושי מהרי"א ודברי מהרי"א.

בנו רבי אהרן שמואל אסאד ירש את מקומו ברבנות העיר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

  • עלי זיכרון, גיליון 48, על רבי יהודה אסאד, מכון "זיכרון" להנצחת יהדות הונגריה, בני ברק תשע"ח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

ספריו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ ישנה מסורת כי תמונה זו היא צילום פוסט-מורטם (צילום לאחר המוות) של הרב כדי להשיג כסף להשיא את בנותיו. ראו בהמשך הערך.
  2. ^ להרחבה על פרשה זו, ראו: הרב ישראל דנדרוביץ, הרואה חכמים במיתתן, באתר עוז והדר. המאמר המקורי נדפס בקובץ "עץ חיים", והוא עוסק גם בצילום פוסט-מורטם שנעשה לגופות רבנים נוספים.
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:ראשי ישיבה הונגרים קטגוריה:רבנים אורתודוקסים קטגוריה:רבנים הונגרים קטגוריה:מחברי ספרי שו"ת קטגוריה:אבות בתי דין