ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/טיוטות ערכים שנוצרו באנציקלופדיה היהודית/טיוטה:פורים בגדד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פורים בגדד הוא כינוים של מספר ימי הודאה שנתקנו על ידי תושבי בגדד היהודיים במהלך הדורות, כהודאה על נסים שארעו להם באותם הימים.

בכל סידורי התפילה כמנהג יהודי בבל[1], נזכרים יום ט"ז בטבת ויום י"א אב, כימי פורים בהם אין נפילת אפיים בתפילות שחרית ומנחה[2], וכן אין אומרים בהם תיקון חצות[3].

יום נוסף שנקבע על ידי רבני העיר כיום פורים, הוא יום י"ז באדר[4].

פורים בגדד הראשון[עריכת קוד מקור]

בין השנים ה'שפ"ג (1623) - ה'שצ"ט (1638) שלטו בבגדד הפרסיים תחת שלטונו של עבאס שאה הראשון מלך פרס. במהלך כל שנות שלטונם ניסו השלטונות העות'מאנים בראשות מוראט הרביעי להחזיר את בגדד לידיהם ללא הצלחה. בשנת ה'שצ"ט עלה מוראט הרביעי בעצמו על בגדד עם 150,000 חיילים וצר על העיר במשך ארבעים יום מו' כסלו (15 בנובמבר) עד ט"ז טבת (23 בדצמבר) אז נכבשה העיר ועברה לידיים עות'מאניות.

יהודי העיר שסבלו מחרפת רעב ומגזירות קשות תחת שלטון הפרסים, קיבלו בברכה את כיבוש העיר על ידי מוראט הרביעי ואף קבעו את יום נפילת העיר, ט"ז טבת, כיום פורים לדורות.

פורים בגדד השני[עריכת קוד מקור]

במקרה השני, 23 ביולי 1733 (י"א אב תצ"ג), היתה בגדד תחת שליטת התורכים מאויימת על ידי טהמאסב שאה בן חוסין שאה מלך פרס. לכשנסוגו הפרסים מהעיר אחרי שהובסו על ידי התורכים, חגגו היהודים את הצלתם משלטון מלך פרס שהיה ידוע כשונא ישראל.

פורים בגדד השלישי[עריכת קוד מקור]

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה סבלו יהודי בגדד מהשלטונות התורכים, עשרות יהודים עונו ונרצחו וגופותיהם הושלכו לנהר החידקל. ב-11 במרס 1917 (י"ז אדר תרע"ז) נכבשה בגדד בידי הצבא הבריטי ומצבם של היהודים השתפר. יום זה, י"ז אדר, נקבע על ידי רבני העיר כיום פורים.

  • אברהם בן יעקב, ארבעה ימי נס ליהודי בגדאד ובצרה, ירחון סיני, אב, תשנ"ו.
  • אברהם בן יעקב, יהודי בבל מסוף תקופת הגאונים עד ימינו, ירושלים תשל"ט.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ סידור מנחה וערבית כמנהג בגדאד ואגפיה, בגדד תרנ"א, דף נ"א עמוד ב'; סדר תפילה, ליוורנו תרפ"ט, דף ס"ה עמוד ב'; תפילה שלימה, בגדד תרס"ה, דף מה; ותתפלל חנה, ירושלים תרמ"ט, דף קכח עמוד ב'; מנחת ירושלים, בגדד תרפ"ד, דף כז עמוד ב'.
  2. ^ כף החיים, אורח חיים, הלכות ברכת הנסים, סימן רי"ח, סעיף ט'.
  3. ^ עצי היער, בגדד תרע"ו, דף ט', אות ל"ח.
  4. ^ סדר עיבור לשנת תרע"ח, שערך הרב עזרא דנגור - חכם באשי בגדד, כ"י ששון מס' E-567.