ויקיפדיה:כיכר העיר/לובי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה נועד לסייע לוויקיפדים הרוצים בכך להשתתף בלובי אפקטיבי בנושאים הקשורים בפעילותה של ויקיפדיה ובכלל כאזרחים המעורבים בנעשה במדינתם.

מה זה לובינג ולמה זה צריך לעניין אותי?[עריכת קוד מקור]

לובינג או בעברית שתדלנות, היא פעולת הסברה ושכנוע מאורגנת של נבחרי ציבור וגורמי השפעה, במטרה להניעם לפעול לטובת בעלי עניין כלשהם. מרבית הלובינג המתבצע בישראל נעשה על ידי חברות מסחריות ועמותות, אולם כמובן שאין מניעה מאזרחים מעורבים להגיע אל מסדרונות הכנסת ולשכות השרים. בישראל החקיקה המסדירה את הפעילות באינטרנט הינה בוסרית. בשנים האחרונות עלו מספר יוזמות חקיקה אשר עשויות להגביל או להפריע לפעילות השוטפת בוויקיפדיה. אין סיבה להביט במגמות אלו מהצד וניתן להשפיע עליהן. ככל, התערבות בתהליכי החקיקה בשלבים מוקדמים ככל האפשר היא הרצויה, שכן אז הסיכוי להשפיע הוא הרב ביותר.

כיצד לפנות לחברי כנסת ושרים בצורה יעילה[עריכת קוד מקור]

גם אם אין לכם זמן פנוי רב אתם יכולים להשפיע. זאת, על ידי פנייה ישירה למקבלי ההחלטות. פניות מסוג אלו מהוות כלי חשוב ואין לזלזל בהשפעתן. סביר כי פנייתכם תעבור את מסננת העוזרים הפלמנטריים ורק אם הינה רהוטה ועניינית תגיע לחבר הכנסת או לשר. לכן חשוב להקפיד על כמה כללים:

  • בידקו מי יזם את החוק, מדוע וכיצד: לאיזו מפלגה שייך יוזם החוק? באיזה מסלול ושלב חקיקה נמצא החוק? מה הטיעונים בעד וכנגד החוק? איזו ועדת כנסת דנה בפרטי החוק?
  • רצוי להתפקד למפלגות אשר בהן אתם מעוניינים להשפיע. אם התפקדתם למפלגה אליה משוייך חבר הכנסת ואתם חברים בה או במוסדותיה הזכירו זאת בפנייתכם. כדאי גם לציין אם הצבעתם עבור חבר הכנסת או מפלגתו.
  • בכנסת פועלות מספר שדולות בנושאים מגוונים. מומלץ לבדוק אלו חברי כנסת חברים בשדולה הרלוונטית ולהתייחס לכך בפנייה אליהם (להלן רשימת השדולות).
  • בפניות למספר רב של חברי כנסת שלחו כל פניה בנפרד ושימו לב לשנות כל עותק כך שיראה כמו פניה ישירה לנמען. כך למשל, הקפידו לשנות את שם הנמען ושימו לב כי אתם פונים בלשון זכר לגברים ובלשון נקבה לנשים. אם חבר הכנסת הביע עמדה במליאה, בוועדת הכנסת או בתקשורת בנוגע לחוק, התייחסו לעמדה זו.
  • היו ענייניים ותמציתיים - אף אחד לא אוהב לקרוא מגילות טרחניות.
  • אל תשתמשו בשפה בוטה, מאיימת ומוקצנת. נסו לשכנע בהיגיון, לעורר אמפתיה והזדהות. הסבירו כיצד הנושא רלוונטי לכם ומה תהייה השפעתו הציבורית לדעתכם.
  • השתמשו בשם מלא וציינו מקום מגורים. אם עיסוקכם רלוונטי לנושא ציינו זאת. אל תפברקו מכתבים עם חתימות של אנשי קש - יגלו זאת בקלות ובכך תעוררו כעס ותגרמו נזק רב למטרה למענה אתם פועלים.
  • אל תהפכו לספאמרים - אל תטרידו במכתבים תכופים ודומים זה לזה.
  • אם לא קיבלתם תשובה לאחר חודש, שלחו תזכורת.
  • בפנייה לשרים בנושא הרלוונטי לתחום אחריותם רצוי להשתמש בכתובת של לשכת המשרד ולא בכתובת האישית.
  • ניתן למצוא את רשימת חברי הכנסת לפי סיעות כאן ואת רשימת השרים כאן.
  • ניתן ורצוי לפנות גם לאנשי ציבור שאינם חברי כנסת או שרים, כגון אנשי עסקים, פקידים בכירים, חברי דירקטוריון, פובליציסטים, כתבים וכו'.

ועדות הכנסת[עריכת קוד מקור]

כל הצעות החקיקה, לאחר שאושרו בקריאה ראשונה או טרומית, עוברות לדיון בוועדת הכנסת הרלוונטית. לוועדות הכנסת מוזמנים ארגונים ואנשים בעלי עניין או בעלי התמחות בנושא. ניתן להתעדכן בסדר היום המתוכנן לוועדות בתקופה הקרובה, לקרוא את הפרוטוקולים מישיבות קודמות וללמוד על הרכב הוועדה כאן. אם מתוכנן דיון הנוגע לכם וברצונכם להשתתף בו, אפשר לבקש זאת ממנהל הוועדה (להלן רשימת טלפונים ומיילים של הוועדות השונות). ניתן גם לבקש להצטרף לרשימת התפוצה של הוועדה ולקבל עדכונים שוטפים על סדר היום המתוכנן. אם לא קיבלתם הזמנה המאפשרת כניסה לוועדה ניתן לראות את הדיונים בשידור חי ובשידור חוזר בערוץ הכנסת.

גם אם לא ניתנת לכם רשות הדיבור בוועדה עצמה, ועדות הכנסת מהוות הזדמנות מצויינת לשיחה פנים אל פנים עם חברי הכנסת במסדרונות, בין דיון לדיון. בנוסף, כאשר הדיון הינו בעל עניין ציבורי רחב, סביר להניח שתוכלו לפגוש שם את הכתבים המובילים העוסקים בנושא.

הצעות חוק רלוונטיות לוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

מומלץ לעיין באופן שוטף ברשימת הצעות החוק הממשלתיות, ברשימת הצעות החוק הפרטיות לדיון מוקדם ובתזכירי הצעות החוק המטופלות על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. ביכולתכם גם להצטרף לרשימת התפוצה של משרד המשפטים לעדכונים שוטפים.

הצעת חוק תקציר תאריך יוזם (פ/מ) שלב דיונים בוועדות ובמליאה הערות
מסחר אלקטרוני, התשס"ח 2008 ספק שירותי אינטרנט לא יישא באחריות אזרחית בשל מתן שירות אירוח, לגבי מידע שהועלה לרשת תקשורת אלקטרונית בידי אדם אחר אלא אם היה שותף לעבירה או לא פעל למניעתה לאחר שהיה מודע לה 14 בינואר ממשלתית אושר בקריאה ראשונה אין
אחריותן המשפטית של הנהלות אתרי האינטרנט על דברי הגולשים המגיבים באתריהן (תיקוני חקיקה), התשס"ח–2007 פורסמה פגיעה בפרטיות באתר אינטרנט שמספר הכניסות החודשי אליו הוא לפחות 50 אלף כניסות בממוצע ליום, ישאו באחריות פלילית ואזרחית בשל הפגיעה האדם שהביא את הדבר לאתר וגרם בכך לפרסומו, עורך אתר האינטרנט ומי שהחליט בפועל על פרסום אותה פגיעה באתר, ובאחריות פלילית ישא גם מי שמפעיל ומתפעל את האתר. 17 בדצמבר ישראל חסון דיון מוקדם אין

דובר צה"ל[עריכת קוד מקור]

הייתה תקופה שבה דובר צה"ל שיחרר את התמונות שהעלה בערוץ הפליקר שלו (כאן) תחת רישיון חופשי Creative Commons ייחוס ושיתוף זהה (CC-BY-SA). לפני זמן מה נוסף התנאי האוסר שימוש מסחרי (CC-BY-SA-NC) המונע את השימוש בתמונות באתרי ויקיפדיה השונים. עמותת ויקימדיה ישראל ומשתמשים שונים בוויקיפדיה פועלים שדובר צה"ל ישחרר את תמונות תחת רישיון חופשי המתאים לוויקיפדיה.

ראו גם: שיחת ויקיפדיה:כיכר העיר/לובי/דובר צה"ל.