ויקיפדיה:ויקישטעטל/חזון המיזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ויקישטעטל כמיזם מקוון משמש כמוקד ללימוד, שימור ותיעוד של מורשת הקהילות היהודיות, באופן ציבורי ושיתופי. חזון המיזם הוא כי יוצאי הקהילות היהודיות ברחבי העולם יקחו בו חלק, ויתרמו מהידע הקהילתי והמשפחתי שלהם לאנציקלופדיה הגדולה בעולם.

ויקישטעטל כבסיס ללמידה רב תחומית במערכת החינוך התיכונית (הצעת כיוון)

תנועת נוער יהודי בביאליסטוק (תרצ"א). אחת מהתמונות הרבות שנשמרו באלבומים משפחתיים, והונגשו לזיכרון הציבורי באמצעות המיזם

במסגרת המיזם יכתבו תלמידים בוויקיפדיה כחלק מההערכה החלופית לבחינות הבגרות הרלוונטיות, על קהילות, על מושגי מפתח בתרבות, ועל תחומים אחרים שקשורים למורשת הקהילתית והתרבותית שלהם. חזון המיזם הוא שדרך כתיבה זו יכירו התלמידים בפסיפס האנושי המגוון שמרכיב את הקהילות בישראל, וילמדו להוקיר ולכבד את המורשת של קהילות אחרות; וכן יכירו את המורשת הקהילתית שלהם, ודרך הכתיבה בוויקיפדיה יתרמו לתיעודהּ ולהכרה בה.

מכיוון שכתיבה בוויקיפדיה דורשת השקעה רבה ונוגעת בתחומים רבים, מוצע לנהל את הפרויקט כלמידה רב תחומית (כהערכה חלופית של בחינות בגרות בתחומי דעת שונים).

  • מבחינה תוכנית, תחומי הדעת הרלוונטיים ביותר במערכת החינוך הם: היסטוריה, אזרחות, מחשבת ישראל והתפתחות התורה שבעל־פה, ספרות, ותחומים אחרים הנוגעים לתרבות ולמורשת.
  • מבחינת המעטפת הסגנונית של הערך, ישנם תחומי דעת רלוונטיים ביותר כמו לשון, הבעה, אמנות, מחשבים, תקשורת ועוד.
  • כיוון שוויקיפדיה נכתבת בכל השפות המוכרות, ניתן אף להעניק הערכה חלופית ללימודי השפות הנערכים בבית הספר, על עבודת התרגום לערך (אפשרי בכל שפה שהיא, ומתאים בפרט לאנגלית).

ויקישטעטל כבסיס ללמידה שיתופית מקוונת בינלאומית

ויקישטעטל יכול לשמש כבסיס ללמידה שיתופית מקוונת בינלאומית בין צעירים יהודים מכל רחבי העולם, שיכתבו באופן שיתופי בוויקיפדיה על קהילת המוצא שלהם. המיזם עשוי לעניין גם מסגרות לימוד לא יהודיות, מתוך רצון להעמיק בקורות הקהילות היהודיות בשואה, ומתוך הידע המקומי של הקהילות המקומיות באירופה.

תוכנית זו עשויה להתאים מאוד כחלק מההערכה החלופית לבחינות הבגרות, כאשר לימודי האנגלית יזכו לקידום משמעותי (שהרי בתוכנית זו לא מדובר רק על תרגום הערך, אלא גם על עבודה משותפת עם תלמידים דוברי שפות שונות).

נשמח כי כל המתעניין במיזם, ומעוניין להשתתף בו או לתרום לו, יפנה אלינו דרך דף השיחה, או בדוא"ל: hertztehila-at-gmail.com