ויקיפדיה:ויקימדיה ישראל/שחרור תמונות מארכיונים בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרויקט איתור תמונות שאינן תחת יוצרים זכויות בארכיונים הנמצאים בישראל

על פי חוק זכויות יוצרים, תמונות שצולמו בשטח מדינת ישראל קודם להקמת המדינה הן חופשיות מזכויות יוצרים - כלומר הן שייכות לציבור (נחלת הכלל). למרות זאת, עשרות אלפי תמונות, המציגות את ההיסטוריה של האנשים שישבו באזור זה בין השנים 1900-1946, לא היו נגישות לחיפוש, עיון, מחקר ושימוש לציבור בישראל ולעולם כולו.

עמותת "ויקימדיה ישראל" ניסתה במהלך השנים ליצור קשר עם הגופים המחזיקים בתמונות, כדי לבחון את האפשרות להציגן בעזרת ויקישיתוף, ובכך להרחיב בצורה משמעותית את חשיפתן והשימוש בהן. הופתענו לגלות שבחלק מהגופים לא מצאנו שותפים לחשיבה יצירתית בנושא זה.

המצב ברחבי העולם[עריכת קוד מקור]

ארצות הברית[עריכת קוד מקור]

בארצות הברית כל התמונות המצולמות על ידי הממשל הפדרלי הן חופשיות לשימוש ציבורי בכל העולם. כך למשל תמונות שצולמו על ידי נאס"א בחלל, על הירח ועל מאדים חופשיות לשימוש הציבור.

הממשל האמריקאי מאמין שכל מה שנעשה בכספי ציבור שייך לציבור ולא ניתן לדרוש מהציבור תשלום והגבלות בשימוש עבור תוצר כזה. דרישה כזו תהווה גזילה מהציבור של דבר אשר שייך לו. נאס"א, צבא ארצות הברית, ספריית הקונגרס וגופים ממלכתיים נוספים בארצות הברית, כמו גם גופים שאינם ממלכתיים כגון: מוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק, מוזיאון הילדים באילינוי, מוזיאוני הסמית'סוניאן בחרו לשחרר מאות אלפי תמונות שהועלו לאתר ויקישיתוף.

אירופה[עריכת קוד מקור]

ברוב מדינות אירופה המערביות גופי ממשל וגופים פרטיים פתחו את אוספיהם ברישיון חופשי, היינו אפשרו שימוש באוספים לציבור הרחב. זאת על מנת להגדיל את החשיפה של אוצרות התרבות לכמה שיותר שוחרי אמנות וידע בעולם. כך למשל מוזיאון הרייקסמוזיאום בהולנד שיחרר את מרבית אוספיו לשימוש הציבור, וכך גם ארכיון המדינה של גרמניה (הבונדסארכיב), אשר שיחרר מאות אלפי תמונות ומסמכים.

הגופים עצמם, הממשלתיים והפרטיים באירופה ובארצות הברית, יודעים כי תפקידם הוא לשמור עבור הציבור ולהנגיש לו את אוצרותיהם ולא לתפקד כחוסמי סף.

חזונה של תנועת ויקימדיה לעניין הנגשת תמונות חופשיות לציבור הרחב[עריכת קוד מקור]

תנועת ויקימדיה העולמית שחזונה הוא "תארו לכם עולם שבו לכל אדם גישה חופשית לכל הידע האנושי" מאמינה שידע אינו בא רק בצורת טקסט, אלא גם בתמונות, מפות, סרטונים ואנימציה ועל כן בכל רחבי העולם מתנדבים פועלים ליצירת שיתופי פעולה עם מוסדות תרבות על מנת לשחרר חומרים מרחבי העולם, לשם כך הוקם אתר ויקי-שיתוף ב-2004 על מנת להיות מאגר השיתופי החופשי הגדול ביותר באינטרנט לקובצי מדיה, וכיום, אפשר למצוא בויקי-שיתוף 50,657,734 קבצים לכל שימוש. אנו בוויקימדיה ישראל שואפים לממש את השיתוף בידע הוויזואלי מישראל כמו מדינות אחרות מפותחות בעולם באמצעות מיזמי ויקימדיה ועל כן רואים חשיבות גדולה בשחרור תכנים שפגו בוודאות זכויות היוצרים שלהם.

פעילותה של ויקימדיה ישראל לשחרור קבצים[עריכת קוד מקור]

עמותת ויקימדיה ישראל החליטה לפעול למען הציבור ולשחרר תמונות הנמצאות במדינת ישראל באמצעות כלים טכנולגיים.

לשמחתנו הצלחנו לדלות כ-28,000 מארכיון המדינה, אתר קרן קיימת לישראל, ארכיון הפלמ"ח, ארכיון העמותה להנצחת משה שרת והארכיון הציוני המרכזי.

אנו מקווים שמהלך זה יוביל יעודד ארגונים אלו ואחרים לשחרר בעצמם תמונות הנמצאות אצלם בארכיונים. כאשר באנו לבחור את התמונות בארכיון הציוני נדהמנו לגלות שבתמונות מתחילת המאה ה-20 שהן ברשות הציבור, שלארכיון הציבורי מעולם לא היו זכויות על תמונות אלו, בחרו במודע להוסיף על גבי התמונות סימן מים גדול המטשטש את התמונה ומונע כל שימוש בה. כן למדנו כי הארכיון הציוני מוכר תמונות אלו.

על מנת להתמודד עם האתגר של סימן המים גייסנו את טובי והפעלנו כלי טכנולגי פורץ דרך להסרת סימן המים על מנת לאפשר לציבור להשתמש בתמונות.

קטגוריות התמונות בוויקישיתוף[עריכת קוד מקור]