וולודימיר איוואסיוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.


שגיאות פרמטריות בתבנית:מוזיקאי

פרמטרי חובה [ סיווג ] חסרים

וולודימיר איוואסיוק
Володимир Івасюк
צילום מ-1979
לידה 4 במרץ 1949
קוצמן, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 26 באפריל 1979 (בגיל 30)
בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות ליצ'קוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1964–1979 (כ־15 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים קונסרבטוריון לבוב עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה בלדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אוקראינית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס שבצ'נקו
  • גיבור אוקראינה, מסדר המדינה עריכת הנתון בוויקינתונים
ivasyuk.org.ua
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וולודומיר מיכאילוביץ' איוואסיוקאוקראינית:Володи́мир Миха́йлович Івасю́к, ‏ 4 במרץ 1949 - 27-24 באפריל 1979) היה זמר יוצר, מלחין, נגן (בכינור, פסנתר, צ'לו וגיטרה) ומשורר אוקראיני, אחד ממייסדי מוזיקת פופ בארצו. נמצא הרוג בנסיבות לא ברורות ביער בריוחוביצקי באזור לבוב.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולודומיר איואסיוק נולד ב-1949 בעיירה קוצמן (ברומנית: קוּזמֶן), במחוז צ'רינוביץ , בחבל בוקובינה באוקראינה הסובייטית, כבנו של הסופר האוקראיני מיכאילו איווסיוק. אמו, סופיה, הייתה מורה בבית הספר המקומי, ילידת חבל זפורז'יה. לאיוואסיוק היו שתי אחיות , הלינה (ילידת 1944) ואוקסנה (ילידת 1960). כבר בגיל ארבע התחיל איוואסיוק לקבל שיעורי כינור בבית ספר למוזיקה. מאוחר יותר למד לנגן גם בפסנתר ובכלים אחרים. ב-1964 הוא הקים בבית הספר להקה מוזיקלית בשם "בוקובינה" וכתב את שיריה הראשונים, ביניהם השיר הראשון היה שיר ערש. אחרי סיום לימודיו בתיכון , עברה המשפחה לגור בצ'רנוביץ, בה קיבל האב תפקיד הוראה באוניברסיטה הממלכתית לרפואה. וולודימיר נסע ללמוד רפואה במכון לרפואה בלבוב והמשיך במקביל קריירה מוזיקלית. הוא הצטרף ללהקת "קרפטי" שפעלה במועדון קהילתי מקומי , ניגן בה בכינור וכתב לה שירים.

הקריירה האמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי ביצוע פומבי ב-13 בספטמבר 1970 יחד עם אולגה קוזנצובה, של שיריו "הרוטה האדומה" ("צ'רבונה רוטה") ו"וודוהראי" בביצועה של אולנה קוזנצובה, הפך איוואסיוק לפתע לכוכב בכל ברית המועצות. ב-1971 שירו "הרוטה האדומה" בוצע במופע פומבי במוסקבה יחד עם וסיל זינקביץ' ונזארי יארמצ'וק וזכה לפרס עבור "השיר הטוב ביותר של השנה" . שירו "וודוהארי" זכה לתואר "השיר הטוב ביותר" של שנת 1972. בביצועה של הזמרת סופיה רוטארו , השיר "הרוטה האדומה" הופיע בסרט מוזיקלי שנקרא באותו השם "הרוטה האדומה". איוואסיוק התיישב בלבוב כדי ללמוד הלחנה באונסקבטוריון למוזיקה של לבוב. אחרי שסיים את התואר השני לרפואה (MD) עבד איוואסיוק כרופא והתחיל קורס ללימודי דוקטורט בתחום הפיזיולוגיה הפתולוגית. בלבוב יצר איוואסיוק את השירים ,אני הכנף שלך", "שתי טבעות", "בלדה על שתי כינורות" . כולם בוצעו בבכורה על ידי סופיר רוטארו

ב-18 במאי 1979 נמצא איווסיוק תלוי ביער בריוחוביצקי על יד לבוב. גרסת ההתאבדות הוטלה בספק ונחקרה בימי השלטון הסובייטי.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

איוואסיוק נחשב לאחר ממייסדי מוזיקת הפופ האוקראינית. כתב 107 שירים, 53 יצירות כליות, מוזיקת במה למספר מחזות. היה רופא בהכשרתו, כמו כן עבד ככנר, פסנתרן, צ'לן, גיטריסט, זמר וכצייר.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1988 (אחרי המוות)- פרס מיקולה אוסטרובסקי
  • 1994 (אחרי מותו) - הפרס הלאומי על שם טאראס שבווצ'נקו של אוקראינה
  • 2009 (אחרי מותו) - התואר גיבור אוקראינה
  • 2001 (אחרי מותו) - מועמד לפרס על תרומתו להתפתחות התרבות המוזיקלית של אוראינה במאה העשרים.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]




שגיאות פרמטריות בתבנית:קצרמר

פרמטרי חובה [ 1 ] חסרים

ערך זה הוא קצרמר. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.