הקבוע היחידי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקבוע היחידי
כריכת הספר
כריכת הספר
מידע כללי
מאת יואב בלום
שפת המקור עברית
סוגה מדע בדיוני ספרות בלשית
הוצאה
הוצאה הוצאת כתר
תאריך הוצאה 2016 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 376
הוצאה בעברית
תאריך 2016
פרסים
פרס גפן (2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 978-965-07-2543-3
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקבוע היחידי הוא ספרו השלישי של יואב בלום. הספר הוא רומן דיסטופי עם יסודות של מדע בדיוני וספרות בלשית. הספר זכה בפרס גפן בקטגוריית ספר המקור הטוב ביותר בעברית לשנת 2017[1]. הספר דן ברעיונות של זהות, גוף ונפש.

עלילת הספר מתרחשת בתקופה עתידית כאשר המצאה טכנולוגית משמעותית משנה את פניה של האנושות. ההמצאה היא צמידי התחלפות אשר מאפשרת להחליף תודעות בין גופים של שני אנשים שונים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המצאת צמידי ההתחלפות מביאים לשינויים דרמטיים בכל ההבטים היום יומיים. לדוגמה, במקום לטוס לתאילנד במשך 10 שעות, ניתן להתחלף עם אדם אחר על שפת הים, ולחוות את הנופש. באם רופא רוצה להבין יותר טוב את תחושותיו של המטופל, הוא יכול להתחלף עימו. וכך הלאה.

העלילה מסופרת בגוף ראשון, מנקודת מבטו של דן ארבל. דן הוא ייחודי בכך שטכנולוגיית ההתחלפות לא עובדת לגביו, ברגע שהוא מנסה להפעיל צמיד התחלפות, הצמיד עולה באש. ביום שאביו נרצח הוא ניסה להפעיל צמיד חירום שניתן לו ולהתחלף עם לוחם מיומן בשם גרג מקנטייר שגר בבקתה מבודדת באמצע יער בארצות הברית. במקום שהוא יתחלף, האישיות שלו משתכפלת לגוף של מקנטייר, כך שקיימים שני עותקים שלו שמנהלים חיים שונים לחלוטין.

הספר מחולק לשני חלקים. בחלק הראשון מסופרת העלילה מנקודת מבטו של דן ארבל שבגוף המקורי שלו, שלא יודע בכלל שהאישיות שלו השתכפלה לגוף נוסף. הוא בורח מגרג מקנטייר (דן ארבל השני) שרוצה להרוג אותו, תוך שהוא מנסה להבין מדוע הוא רוצה להרוג אותו, ללא הצלחה. בחלק השני של הספר מסביר דן ארבל השני, שהוא גילה שבקרוב תתרחש בעולם שרשרת התקפי התחלפות, שתגרום לכל האנשים בעולם להתחלף עם אנשים אחרים באופן אקראי מספר פעמים, והגיע למסקנה שבכל אחד מההתקפים האישיות שלו תשתכפל שוב ושוב במקום להתחלף, כך שלאחר מספר גדול מספיק של התקפים, כל האנשים בעולם יהפכו להיות דן ארבל. הוא רוצה למנוע זאת ולכן הוא מחליט להרוג הן את עצמו והן את דן ארבל המקורי, ובסוף הם אכן הורגים אחד את השני.

בפרק האחרון של הספר, מסופר ששרשרת ההתקפים אכן התרחשה, וגרמה לחורבן הציוויליזציה. אולם כיוון שמתברר שדן ארבל עבר התקף מספר שנים לפני מותו, כך שהאישיות של דן ארבל כבר השתכפלה לגוף נוסף, קיימים בעולם כמה מאות אנשים שנושאים את האישיות המשוכפלת של דן ארבל, והם לא מתחלפים אף פעם אלא רק משכפלים את עצמם שוב ושוב. אנשים אלו נקראים "היציבים" ובזכות תכונה זאת הם מצליחים לאגד סביבם קבוצות של אנשים שישקמו מחדש את הציוויליזציה.

בספר משובצים פרקי משנה העוסקים בנושאים שאינם קשורים לעלילה המרכזית, ובהמשך מתחברים ומבהירים לקורא את התעלומה.

דמויות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דן ארבל - גיבור העלילה, עוסק כבלדר המעביר סחורה רגישה ממקום למקום, האדם היחיד שאינו מסוגל להתחלף, במהלך העלילה הקורא מתוודע להיסטוריה האישית של דן.
  • גידי - חבר של דן שעוסק כבלש פרטי בתחום ההתחלפויות.
  • כרמן ויליאמסון - דוקטור באוניברסיטה העברית אשר חוקרת מקרים בהם מתבצעת התחלפות אקראית ולא רצונית בין אנשים.
  • תמר - חברתו של דן מתקופת נעוריו. תמר השכירה את גופה לאישה מבוגרת ועשירה על מנת שתשמש מאהבת לבעלה בגוף צעיר, לאחר שהאשה המבוגרת לא מוכנה להתחלף חזרה, תמר פונה אל דן בבקשת עזרה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]