הפועל ירושלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפועל ירושלים
ענפי ספורט כדורגל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות תנועת הפועל
תאריך ייסוד 12 ביוני 1926[1]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מחלקות פעילות
של הפועל ירושלים
כדורגל (גברים) כדורגל (נשים) כדורסל (גברים) כדורסל (נשים)
כדורעף (גברים) שחייה כדוריד (גברים)

הפועל ירושלים היא אגודת ספורט ירושלמית השייכת לתנועת הפועל. האגודה נוסדה בשנת 1926. האגודה היא המובילה בעיר מבחינת ענפי הספורט הפועלים בשמה. כיום ענפי הספורט המובילים בה הם כדורסל, כדורגל, שחייה, כדוריד וכדורעף.

בעבר פעלו כל ענפי הספורט של הפועל ירושלים תחת מסגדרת משפטית אחת אשר נוהלה על ידי ההסתדרות. בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 הפריטה ההסתדרות את מועדוני הספורט שלה ובכך גם ענפי הספורט של הפועל ירושלים הועברו לניהול של עמותות שונות אשר נקנו על ידי בעלים שונים.

מועדון הכדורסל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפועל ירושלים (כדורסל)

מועדון הכדורסל של הפועל ירושלים נוסד ב-1943 וכיום הוא נחשב לאחד המועדונים הבכירים בישראל. הקבוצה זכתה באליפות המדינה ב-2015 וב-2017, זכתה שש פעמים בגביע המדינה וב-2004 זכתה בתואר השני בחשיבותו באירופה: גביע יול"ב. כמו כן, הקבוצה זכתה גם בשבע סגנויות אליפויות המדינה (1996, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007 ו-2016), תואר בעל חשיבות רבה, עקב שליטתה הכמעט מוחלטת של מכבי תל אביב בכדורסל הישראלי.

נכון לעונת 2021/22, מאמן הקבוצה הוא יותם הלפרין ויו"ר הקבוצה הוא אייל חומסקי. הקבוצה משחקת בפיס ארנה הממוקם על הגבול בין השכונות מלחה וקטמונים שבירושלים.

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדון הכדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפועל ירושלים (כדורגל)

אגודת הכדורגל של הפועל ירושלים נוסדה ב-1926, ובמשך שנים רבות הייתה לקבוצה המובילה של העיר ירושלים. מגרשיה הביתיים התחלפו במהלך השנים: מגרש קטמון, אצטדיון ימק"א, אצטדיון טדי ואצטדיון גבעת רם. הישגה הגדול ביותר היה הזכייה בגביע המדינה בשנת 1973, לאחר ניצחון 2-0 בגמר על הכח רמת גן. זאת לאחר הפסד שנה קודם לכן 1:0, בגמר מול הפועל תל אביב.

בשנות ה-80 וה-90 איבדה הקבוצה את ההגמוניה העירונית ליריבה העירונית בית"ר ירושלים והקבוצה התנדנדה בין הליגה הראשונה והליגה השנייה, ואף נפלה בעונת 2001 לליגה השלישית. הישג ראוי לציון בשנים אלו הוא ההגעה לגמר גביע המדינה בשנת 1998, בו הפסידה 2:0 למכבי חיפה.

בשנת 2007 הקימו אוהדי הפועל ירושלים את הפועל קטמון ירושלים - קבוצה בבעלות אוהדים אשר מטרתה הייתה להחליף את הבעלות על הפועל ירושלים.

כיום הפועל ירושלים הוא מועדון הכדורגל הבכיר בישראל אשר נמצא בבעלות אוהדים. זאת לאחר שבשנת 2020 קנתה "הפועל קטמון ירושלים" את הזכויות והמוניטין על השם "הפועל ירושלים" ומאז מפעילה את הקבוצה בשם זה.

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל קטמון ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדון הכדורסל נשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפועל ירושלים (כדורסל נשים)

מועדון הכדורסל נשים של הפועל ירושלים נוסד ב-1952 וכיום משחק בליגה הלאומית. הקבוצה זכתה פעם אחת באליפות המדינה. כמו כן, הקבוצה זכתה גם בשתי סגנויות גביע המדינה (1962, 1971). הקבוצה היא שריד אחרון ל"הפועל" המיתולוגית ועדיין שייכת להסתדרות – מועצת הפועלים שנותנת את חסותה לעמותה שמנהלת את האגודה.

נכון לעונת 2009/10, מאמן הקבוצה הוא אורי מסיל ויו"ר הקבוצה הוא שמואל גול.

הקבוצה משחקת באולם שטראוס הממוקם ברחוב שטראוס 17, במרכז העיר ירושלים.

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדון השחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפועל ירושלים (שחייה)

אגודת הפועל ירושלים הנה האגודה המובילה בארץ בשחייה. היא הוקמה ב-1989 על ידי אגודת שחייני ירושלים. מאז קטפה כמעט את כל תוארי האליפות האפשריים. כיום המנכ"לית של האגודה היא הדר בן דרור.

בין השחיינים הידועים של האגודה בעבר ובהווה נמנים ודים אלכסייב ודן קטלר (השתתפו באולימפיאדת אטלנטה), מיקי חליקה, אורן אזרד, יואב מאירי, יואב גת ושילו איילון.

בריכות האגודה הן: חוות הנוער הציוני, בית הנוער העברי, בית טיילור, נווה יעקב, בית החייל, בית שמש וכפרי עומר (שלוחה בנגב).

מועדון הכדורעף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפועל ירושלים (כדורעף)

קבוצת הכדורעף של הפועל ירושלים משחקת בליגת העל בכדורעף ומארחת משחקים באולם חוות הנוער הציוני שנמצא בשכונת קטמון בירושלים. לקבוצה קהל אוהדים גדול ביחס לליגה.

אתלטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל ירושלים קיימה לפחות מאז שנות ה-20 של המאה ה-20 פעילות אתלטיקה[2].

מועדון הכדוריד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפועל ירושלים (כדוריד)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הפועל ירושלים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מערכת, דבר, 13 ביוני 1926
  2. ^ קובץ לעניני הפועל בירושלים, ירושלים: הסתדרות העובדים העברים הכללית בארץ ישראל - התאגדות לתרבות גופנית הפועל, סניף ירושלים, 1929, עמ' 21"הפועל" ירושלים - אלוף האתלטיקה הקלה, אמר, 30 ביוני 1940