הספינות הקטנות של דנקרק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מדווי קווין, אחת מהספינות הקטנות שהשתתפו במבצע החילוץ

הספינות הקטנות של דנקרק היו כ-700 (או 850) כלי שיט בריטיים קטנים בבעלות פרטית, שהשתתפו במהלך מלחמת העולם השנייה במבצע דינמו – פינוי גייסות בעלות הברית מחוף דנקרק שבצרפת באביב 1940. הם הפליגו מנמל רמסגייט (אנ') בקנט שבבריטניה אל דנקרק – מרחק של כ-75 קילומטר – בין 26 במאי ל-4 ביוני 1940, וסייעו רבות בחילוצם של כ-331,000 חיילים מהיבשת אל בריטניה.

הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגייסות בדנקרק - בריטים, צרפתים ואחרים - נלכדו בכיס דנקרק על ידי תנועת המלקחיים של הכוחות הגרמנים שפלשו לצרפת. ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל החשיב את מצבם כתבוסה הצבאית החמורה ביותר מזה מאות שנים, שנראה שעמדה להמיט על בריטניה הפסד במלחמה כולה: חיל המשלוח הבריטי ליבשת נלכד ברובו בכיס דנקרק, ובלעדיו הייתה בריטניה חשופה לפלישה גרמנית. בשל המים הרדודים לא היו המשחתות הבריטיות מסוגלות להתקרב אל החוף, והחיילים שביקשו להיחלץ נאלצו לצעוד בים אל סירות שנשלחו מן המשחתות, כשרבים מהם ממתינים במשך שעות כשהם שקועים במים עד הכתפיים.

ב-27 במאי פנה המדור לכלי שיט קטנים במיניסטריון הספנות הבריטי בטלפון אל בוני סירות לאורך החוף הבריטי. הם התבקשו לרכז את כלי השיט בעלי שוקע נמוך שהיו מסוגלים לשוט במים רדודים. תשומת הלב הוקדשה במיוחד לספינות וסירות נופש, יאכטות פרטיות וכלי שיט קטנים שעגנו בחופי מזרח ודרום אנגליה ובנהר התמזה. חלק מאלו גויסו בהסכמת בעליהם, שחלק מהם, בעיקר דייגים, אף התעקשו להפעילן. אחרים נתפסו על ידי השלטונות, בעיקר משום שלא היה פנאי לאתר את הבעלים שלהם. כלי השיט נבדקו כדי לוודא שהם כשירים לשיט, תודלקו והובלו לרמסגייט כדי להפליג משם לדנקרק. איישו אותם קצינים ומלחים של הצי המלכותי וכן מתנדבים מנוסים.

בהגיעם לצרפת פעלו חלק מכלי השיט כמעבורות שהובילו חיילים מהחוף אל המשחתות שעגנו מולו. האחרים הובילו המוני חיילים לרוחב התעלה האנגלית אל רמסגייט. הפעולה כולה התנהלה בחיפוי של מטוסי קרב של חיל האוויר המלכותי, שהתמודדו עם ניסיונות התקיפה של האוניות על ידי הלופטוואפה הגרמני.

אגודת הספינות הקטנות של דנקרק כוללת במונח "ספינות קטנות" את כל כלי השיט שהיו במקור בבעלות פרטית, לרבות כלי שיט מסחריים כמו אסדות וספינות דיג. האגודה איננה כוללת במונח זה כלי שיט צבאיים לשעבר שעברו לבעלות פרטית כמו גם סירות הצלה.

תוצאות הפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהך תשעה ימי פעילות חילצו כלי השיט הקטנים וכ-220 כלי שיט צבאיים מצרפת 192,226 חיילים בריטים וכ-139,000 חיילים צרפתים - בסך הכל למעלה מ-331,000 חיילים. מבצע החילוץ הפך אסון צבאי לסיפור גבורה, שהועיל להעלות את המוראל של תושבי בריטניה. ראש ממשלת בריטניה תיאר את המבצע המוצלח ב-4 ביוני במסגרת נאומו המפורסם נילחם בחופים בפני הפרלמנט בלונדון.

כלי שיט שהשתתפו בפעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירת הדיג טאמזין, הקטן בכלי השיט שהשתתפו במבצע החילוץ מדנקרק
  • בין כלי השיט הקטנים שנטלו חלק בפעולה היו 30 אסדות מטען שפעלו בשפך הרדוד של נהר התמזה (אנ'). חלקן שימשו כמעבורות אל האוניות שהמתינו מול החוף ואחרות הפליגו מצרפת על החוף הבריטי. 12 מהן אבדו בפעולה ו-18 שרדו. אחת מהאסדות, אנה (Ena), ננטשה בחוף דנקרק אך נלקחה משם על ידי קבוצת חיילים מחיל התותחנים הבריטי, בעלי ניסיון סמלי בשיט, שהשיטו אותה לבריטניה.
  • בלגיה נכנעה לגרמנים ב-28 במאי. למרות זאת השתתפו 65 כלי שיט בלגיים בפינוי מדנקרק. 54 מהם היו ספינות דייגים, ארבעה היו כלי שיט של הצי הבלגי, ארבעה היו גוררות ושניים היו ספינות סיור.
  • 39 ספינות חופים הולנדיות נמלטו מן הכיבוש הגרמני של הולנד לבריטניה. הן נתבקשו על ידי משרד הספנות ההולנדי בלונדון והצי המלכותי לסייע. הספינות התקרבו מאוד לחוף דנקרק הודות לקרקעיתן השטוחה, והובילו לבריטניה 22,698 חיילים. שבע מהספינות אבדו במהלך הפעולה. ספינה אחת מחרונינגן השיטה 2,542 חיילים בתוך ארבע יממות. שבע ספינות נוספות השיטו מ-1,000 ועד 1,455 חיילים כל אחת.
  • כלי שיט בודדים:
    • רויאל דאפודיל (אנ') הייתה אוניית נוסעים קטנה באורך של 91 מטר. חצתה את התעלה לדנקרק שבע פעמים והובילה 9,500 חיילים. ב-2 ביוני נפגעה על ידי פצצה ממטוס גרמני, שחלפה דרך גוף האונייה והתפוצצה מחוץ לו. חור נפער בגוף האונייה, אך היא הצליחה לשוב לנמל רמסגייט.
    • מדוויי קווין (אנ') היא אוניית משוטה, ששייטה שבע פעמים אל דנקרק וחזרה, וחילצה בסך הכל 7,000 חיילים. בעקבות זאת זכתה לכינוי "גיבורת דנקרק". בשנת 2013 הושלם שיקומה והיא מוצגת כיום כאוניית מוזיאון בחוף קנט.
    • מאסי שו (אנ') הייתה ספינת כיבוי אש מלונדון, שנכנסה לשימוש ב-1935. היא נשלחה במקור לדנקרק כדי לסייע בכיבוי דליקות. היא ערכה שלושה מסעות אל דנקרק וחזרה וחילצה משם 500 איש. הספינה שירתה עד 1971, ומוצגת כיום כאוניית מוזיאון בלונדון.
    • סאנדאונר (אנ') הייתה יאכטה בבעלותו של צ'ארלס לייטולר, שהיה קצין שני באונייה טיטניק. היא נתפסה על ידי האדמירליות לצורך החילוץ מדנקרק ובעליה התעקש להשיט אותה לשם בעצמו בעזרת בנו ואדם נוסף. היאכטה חילצה מדנקרק 127 חיילים, שנדחסו בה בצפיפות כה רבה עד שהיא כמעט והתהפכה משהגיעה לנמל רמסגייט. היא מוצגת כיום במוזיאון השיט של רמסגייט.(אנ')
    • טאמזין (אנ') היא סירת דיג באורך של 4.6 מטר, הקטן בכלי השיט שהשתתפו במבצע החילוץ מדנקרק. היא מוצגת כיום במוזיאון המלחמה האימפריאלי.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביטוי "רוח דנקרק" משמש עד היום לתיאור גילויים של אומץ וסולידריות בשעת מצוקה.

בשנת 1965 נוסדה אגודת הספינות הקטנות של דנקרק, שהוקמה על ידי בעלי הספינות. האגודה הנהיגה משט זיכרון לרוחב התעלה, שנערך מדי חמש שנים בליווי הצי המלכותי. הנסיך מייקל מקנט הוא אדמירל הכבוד של האגודה.

קרן השימור של הספינות הקטנות של דנקרק נוסדה ב-1993 במטרה לשמר ספינות שהשתתפו בחילוץ.

פעולת החילוץ של הספינות הקטנות תוארה בסרט הקולנוע דנקרק (2017), ולפחות 12 מהספינות המקוריות השתתפו בצילומי הסרט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]