הנרי וינקלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרי וינקלר
Henry Winkler
וינקלר, 2013
וינקלר, 2013
לידה 30 באוקטובר 1945 (בן 78)
מנהטן, ניו יורק, ארצות הברית
שם לידה Henry Franklin Winkler עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית}
תקופת הפעילות מ-1972
מקום לימודים
  • קולג' אמרסון
  • בית הספר מק'ברני
  • בית הספר לדרמה של ייל
  • בית הספר למשחק סטלה אדלר עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים מקס וינקלר עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה 2 פרסי גלובוס הזהב
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הנרי וינקלר כ"פונזי" (משמאל) ורון הווארד כ"ריצ'י" בסדרה "ימים מאושרים", 1977

הנרי וינקלראנגלית: Henry Franklin Winkler; נולד ב-30 באוקטובר 1945) הוא מפיק, במאי ושחקן יהודי-אמריקאי. זוכה שני פרסי גלובוס הזהב. הוא ידוע בתור ארתור "פונזי" פונזרלי ("הפונז") מהסיטקום "ימים מאושרים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וינקלר נולד במנהטן, ניו יורק שבארצות הברית, להורים יהודים מגרמניה שהיגרו לארצות הברית לפני מלחמת העולם השנייה. הוא סיפר שהוא נקרא אחרי דודו, הלמוט, שנהרג בידי הנאצים. בן דודו הוא השחקן ריצ'רד בלזר. גדל בבית יהודי-קונסרבטיבי, בו הלך עם הוריו לבית כנסת אותו הוריו אף סייעו להקים, אך בבית לא שמרו כשרות.

ב-1970 קיבל תואר שני מבית הספר לדרמה של אוניברסיטת ייל, לאחר מכן, פנה לעולם הבידור.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הפריצות הטלוויזיונית שלו אירעה כאשר גילם דמות של פרחח בשם "הפונז" בקומדיית המצבים "ימים מאושרים" (19741984). באותה תקופה, בשנת 1977 היה מועמד לפרס גלובוס הזהב עבור תפקיד ראשי בסרט "גיבורים" בו גילם חייל לשעבר הסובל מהלם קרב לאחר מלחמת ארצות הברית-וייאטנם, היה זה אחד מהסרטים הראשונים שעסקו בנושא המלחמה מאז סיום הקרבות ב־1975. יחד איתו שיחקו סאלי פילד והאריסון פורד שצולם לסרט זמן קצר לפני הצילומים של "מלחמת הכוכבים".

לאחר תום הסדרה "ימים מאושרים", התמקד וינקלר בהפקה ובבימוי. הוא הקים את חברת ההפקה "הפקות וינקלר-ריץ'" והפיק מספר סדרות, בהן "מקגייוור" ו-"אקדח של איש מת" בו גם שיחק בשני פרקים. כמו כן, ביים מספר סרטים, בהם "זכרונות פרטיים" (1988) בכיכוב בילי קריסטל ו"שוטר וחצי" (1993) בכיכוב ברט ריינולדס. בתחילת שנות ה-90 של המאה העשרים חזר לשחק במספר סדרות וסרטי טלוויזיה. הוא שיחק בסרטים "צעקה" (1996) שביים ידידו וס קרייבן. ב-1998 הציע לו אדם סנדלר תפקיד בסרט "נער המים". הוא השתתף בסרט זה ולאחר מכן שיחק בעוד 3 סרטים בכיכוב סנדלר: "שטן על הזמן" (2000), "קליק" (2006) ו"אל תתעסקו עם הזוהן" (2008). היו לו תפקידים קטנים גם בסרטים: "פרחחים" (1999), "תלוי רק בך" (2000), "בורות" (2003), "הרולד הבלתי מנוצח" (2006) ו"אף פעם לא אהיה שלך" (2007).

בעשור הראשון של המאה ה-21 וינקלר שיחק בסדרות "משפחה בהפרעה", "טיפול משפחתי", "מספ7ים" ועוד.

בשנת 2012 שיחק בסרט "הנה בא הבוקס" בכיכובו של קווין ג'יימס.

בשנת 2017 שיחק בסרט "כל מה שאני רוצה לחג המולד זה אותך", שמבוסס על שירה של מריה קארי "All I Want for Christmas Is You" מ-1994.

בשנת 2018 הופיע בסדרת הטלוויזיה "בארי" של רשת HBO בתפקיד שזיכה אותו בפרס אמי בקטגוריית "שחקן המשנה בסדרה קומית".

בשנת 2021 דיבב את דמותו של פריץ בסדרת ההנפשה "מפלצות בע"מ בעבודה".

ב-6 במאי 2022 פורסם שווינקלר יגלם את דמותו של הגנגסטר והמיליונר הטקסני רקס קובל (אנ'), בסדרת פשע אמיתי מוגבלת (אנ') בשם "המלך רקס", שמפותחת ברשת "HBO". הסדרה מבוססת על המאמר "Rex Cauble and the Cowboy Mafia", מאת לורנס רייט, שפורסם בירחון "Texax Monthly" בנובמבר 1980[1]. את הסדרה יביים מקס וינקלר (אנ'), בנו של השחקן. השניים גם יהיו בין מפיקי הסדרה, וזהו שיתוף הפעולה הראשון ביניהם בתחום הבידור[2][3]

ב-28 בפברואר 2022 נמסר שווינקלר ישחק בסדרת הטלוויזיה הקומית הישראלית "חאנשי", שתשודר בערוץ "HOT3". ב-2022 השתתף בסדרה הישראלית חאנשי, בבימויה של עליזה חנוביץ', בתפקיד אביה של הדמות הראשית, יהודי-חרדי מברוקלין.[4] לשם כך, הגיע לארץ, לראשונה בחייו, לביקור בן 10 ימים.[5]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1978 נישא לסטייסי וייזמן (לבית פורסטמן). לזוג בת ובן משותפים, בהם הבמאי מקס וינקלר (אנ'), וכן בן מנישואיה הקודמים של סטייסי לעורך הדין האוורד וייזמן.

וינקלר אובחן כסובל מדיסלקסיה, דבר אשר הקשה עליו במיוחד בילדותו. הוא שיתף פעולה בכתיבתה של סדרה של 14 ספרים לילדים המבוססת על חוויותיו של ילד צעיר בשם האנק צ'יפסר הסובל מדיסלקסיה. וינקלר הוא גם דובר של ארגון דיסלקטים.

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2023, וינקלר, יחד עם עוד מאות שחקנים, קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד חתמו על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס בעקבות מתקפת הפתע על ישראל. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind. המכתב מדגיש את הרצון לחופש הן לישראלים והן לפלסטינים לחיות בשלום ומגנה את האלימות של חמאס.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]