המסדר המלכותי אל-עלאווי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המסדר המלכותי אל-עלאווי
الوسام العلوي الشريف
עיטור גרנד קורדון יוצא דופן (כוכב זהב) של המסדר
עיטור גרנד קורדון יוצא דופן (כוכב זהב) של המסדר
עריכת הנתון בוויקינתונים
פרטים
מדינה מרוקומרוקו מרוקו
סוג מסדר אבירות בן חמש דרגות
מפקד המסדר מלך מרוקו
למען גילוי גבורה בלחימה או תרומת שירות ראוי למדינה המרוקאית
סטטוס מסדר פעיל
דרגות וסוגים

גרנד קורדון
קצין גדול
מפקד
קצין

אביר
נוסד 11 בינואר 1913
החליף את מסדר הכתר של איטליה
היררכיה
עיטור גבוה יותר מסדר מוחמד
עיטור נמוך יותר מסדר הנאמנות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המסדר המלכותי אל-עלאוויערבית: الوسام العلوي الشريف) הוא עיטור צבאי של מרוקו המוענק על ידי מלך מרוקו לאותם אזרחים וקצינים צבאיים שהפגינו גבורה בקרב או תרמו שירות ראוי למדינה המרוקאית. העיטור הוקם ב-11 בינואר 1913 והחליף את מדליית אל חפיזי (الوسام الحفيظي). הוא מוענק בחמש דרגות: גרנד קורדון (Grand cordon), קצין גדול (Grand Officier), מפקד (Commandeur), קצין (Officier) ואביר (Chevalier).[1]

המסדר המלכותי אל-עלאווי דומה ללגיון ההצטיינות, המוענק על ידי צבא ארצות הברית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסדר המלכותי אל-עלאווי נוצר בתקופה הקולוניאלית. הרשויות הצרפתיות במרוקו ראו כי יש צורך בסמכות להעניק כבוד רשמי או עיטור בתגובה לשירות נאמן, והם רצו להימנע מהכבדת יתר של הביורוקרטיה של מסדר לגיון הכבוד בפריס. סרט המסדר בתקופה זו היה בגוון כתום או בצבע דלעת.[2] בשנת 1934 התווסף פס לבן משני צידי הסרט.

במהלך מלחמת העולם השנייה, הוענק אות מסדר אל-עלאווי לעיתים קרובות לאנשי צבא אמריקאים שהשתתפו בתכנון ובביצוע מבצע לפיד, הפלישה למרוקו הצרפתית. מרוקו הייתה פרוטקטורט של צרפת בין השנים 1912 עד 1956, והעיטור הוענק לעיתים קרובות לקציני הצבא הצרפתי באותה תקופה.

לאחר עצמאות מרוקו בשנת 1956, הפך המסדר אל-עלאווי הזכות של המלך מהשושלת העלאווית ויורשיו. המסדר התמיד עד ימינו, תוך שימוש במדליה המקורית והסרט מ-1934.

הטקס של 1943[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסצנת הפתיחה של הסרט פטון, מקבל ג'ורג' סי. סקוט בדמותו של ג'ורג' פטון (שהיה אז בדרגת מייג'ור גנרל), את הצלב הגדול של מסדר אל-עלאווי. זו לא הייתה המצאה הוליוודית. בפיקודו של פטון, כבשו כוחות בעלות הברית את קזבלנקה לאחר ארבעה ימי לחימה בלבד. סולטאן מרוקו התרשם כל כך עד שהעניק לפטון את אות המסדר המיוחד של אל-עלאווי, עם הציטוט: "Les Lions dans leurs tanières tremblent en le voyant approcher" (האריות במאורותיהם רועדים כשהוא מתקרב). פאטון תיאר את הטקס בקפידה כ"פעילות לא צבאית", אך בזיכרונותיו הוא לא שוכח לציין את קציני המטה של מבצע לפיד שזכו לכבוד דומה באותה הזדמנות.

דרגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אותות (1913–1934)
אביר
קצין
מפקד
קצין גדול
גרנד קורדון
אותות (1934–הווה)
אביר
קצין
מפקד
קצין גדול
גרנד קורדון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Emering, Edward. "Morocco". The Medal Hound.
  2. ^ Patton, George. (1995), The War as I Knew It, p. 34.