היקשרות (ימאות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עובד נמל מניח את "עין" חבל ההיקשרות על פיתה ברציף
חבל היקשרות במערום מסודר על סיפון כלי שיט; מכונה גם "שמש" על שם צורתו
הספינה "Mircea", שנבנתה ב-1938, קשורה לרציף לשם תצוגה באירוע ב-2022

היקשרותאנגלית: Mooring, לפי האקדמיה ללשון העברית: רְתִיקָה[1]) הוא תהליך האבטוח של כלי שיט אל נקודות קשירה, באמצעות חבלים (רְתוּקוֹת) לצורך פריקת מטען, הורדת או העלאת נוסעים, מילוי מאגרי הדלק או המים של כלי השיט וכדומה. ההיקשרות יכולה להתבצע אל רציף, עוגן, מצוף או כלי שיט אחר.

חבלי היקשרות עשויים לרוב מחומרים סינתטיים כגון ניילון, בגלל תכונותיו החזקות ועמידותו לאורך שנים. החבלים צריכים לעמוד בעיקר במאמצי מתיחה המופעלים עליהם מצד האונייה, הגאות והשפל, רוח וכוחות נוספים.

בקצוות חבלי ההיקשרות קיימים לרוב לולאות העשויות בטכניקה של איחוי קליעה כדי לאפשר חיבור מהיר לפיתה (זקף) או לנקודת ההיקשרות.

דרכי היקשרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היקשרות לרציף[עריכת קוד מקור | עריכה]

היקשרות לרציף היא פעולה הדורשת שיתוף פעולה בין אנשים הנמצאים על הרציף לבין אנשים הנמצאים על כלי השיט המבקש להיקשר. משום שכלי שיט כבדים משתמשים בחבלים כבדים ועבים הקשים למשיכה, כלי שיט אלו לרוב ישתמשו בחבלים דקים יותר (heaving line, בעברית: "חבל זריקה" או "חבל משיכה") על מנת להעביר את חבלי ההיקשרות לרציף. כאשר חבלי ההיקשרות עברו לרציף, והונחו מסביב לפיתה (זָקֵף), על ידי פועל נמל ייעודי או איש צוות מכלי השיט שהורד לרציף במיוחד לצורך משימה זו, החבל יימתח וייקשר לזקפים על כלי השייט עצמו, על מנת למנוע התרחקות או התקרבות של כלי השיט לרציף. בכלי שיט כבדים, חבלים אלו ימתחו על ידי כננות ייעודיות הנקראות כַּנָּן (קפסטן).

סכמת היקשרות אופיינית
סכמת היקשרות אופיינית
מספר שם ייעוד
1 חבל חרטום שומר את חרטום כלי השיט בצמוד לרציף
2 בלם חרטום שומר את כלי השיט בצמוד לרציף
3 'ספרינג' קדמי מונע תנועה קדימה
4 'ספרינג אחורי' מונע תנועה אחורה
5 בלם ירכתיים שומר את כלי השיט בצמוד לרציף
6 חבל ירכתיים מונע תנועה של כלי שיט קדימה

היקשרות לעוגן או מצוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

היקשרות לעוגן או מצוף תעשה על ידי התקרבות כלי השיט אל החפץ אליו הוא רוצה להיקשר. לרוב לחפץ זה יהיה מחובר חבל היקשרות עם לולאת עין בקצהו. מה שיאפשר לכלי השיט להושיט קדום[2] (גאנץ'[3] - מקל ארוך עם וו בקצהו) ולתפוס את חבל ההיקשרות המחובר בקצהו למצוף או לעוגן. לאחר משיכת החבל מהמים, צוות כלי השיט יניח את לולאת העין מסביב לאחד הזקפים בכלי השיט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא היקשרות בוויקישיתוף

ויקימילון ערך מילוני בנושא חבל זריקה, בוויקימילון

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]